Nekromanti Fråga....

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Fummel

Poängen är att det, precis som i Drakar&Demoner, finns två villkor för att fumla. 1) man ska slå dumt (minst två sexor i Eon respektive 20 i DoD), samt
2) man ska komma över sin FC/FV. Först då blir det fummel.


En väsentlig skillnad är dock att det i eon är samma slag, ett slag som har potential att bli osedvanligt högt med tanke på att man måste slå om de sexor som gav en fummelrisk. Jag kan räkna ut det mer exakt någon gång men det verkar som om fummelrisken konsekvent ligger på en avsevärt högre nivå än t.ex DoD.

Men ärligt talat, är det en nackdel att man fumlar lite oftare?

Mycket oftare skulle jag säga, en faktor tio ungefär.
Jag tycker det är en nakdel. Jag föredrar en fummelrisk som är mer kopplad till skicklighet... men men... det skulle säkert gå att göra någon bra husregel.

Kan man bara komma ifrån den gamla fummel-är-lika-med-totalkatastrof med apdödliga fummeltabeller och snedtändningstabeller som fostrats i svenska rollspelare sedan DoD 1984 så är det faktiskt rätt kul med fummel. Och tittar man på hjältelitteraturen så är de mest minnesvärda hjältarna de som dabbar sig av och till.

Det är också rätt återkommande i litteraturen med personer som gör svåra saker utan att klanta sig ideligen, detta för att de är duktiga på det de gör :)
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Klantiga hjältar?

Sedan är det ju inte bara om fummel utan om misslyckande och framgång. I DoD får en minus-modifikation för svåra handlingar man gör, vilket medför att man ändå lyckas med svåra handlingar om man har ett mycket högt FV. I Eon kan man ha FC 34546567347 men man misslyckas ändå med att träffa någon med ett hugg på handen för det ger Ob5T6 i svårighet. Det finns alltså ingen i hela Mundana som brukar lyckas med såna konststycken, och detta motsägs ju ganska rejält i Svärdsspel i Hadarlon-boken.

Det finns väl dessutom med fummel-tabeller i Eon-regelboken, och de borde ju ange katastrofgraden på fummel i spelet, och om jag minns rätt så är de inte så ofarliga. Av egen erfarenhet så tycker jag att mina RPs fumlar lite väl ofta i Eon, äventyren blir snudd på fars (vilket ju i och för sig kan vara kul ibland).

Don Kennetho
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Re: Yatzy?

En spännande värld som känns mer genomtänkt.. (Konflikten ont mot gott är så
gott som borta)


Ehrm, jag nämner bara Consaber - Thalamur.
Och varför skulle Mundana vara mer genomtänkt än Altor?

/Gloria Excelsior
 
Top