OSR Fråga till de som var med på tiden med D&D B/X & Adnd 1e

Torbern Klason

Gammal rollspelsräv
Hej alla old-school

På min tid blev vi så indoktrinerade av Sinkadus att det närmaste vi kom till B/X & Adnd var att stå nere på Tradition i Göteborg och hålla den röda boxen & blå boxen i händerna. Det var de som Titan Games hade översatt. Så sa min storebror, som var SL, att D&D var inget för oss för det har de skrivit i sinkadus. Så vi lade tillbaka dem på hyllorna och köpte en Sci-Fi rollspel som hette Year of the Phoenix..... det var nog ett av våra sämsta beslut. Men vi var helt indoktrinerade på Drakar och Demoner, särskilt Expert och senare Gigant. Men till Year of the Phoenix så spelade vi det och hade riktigt roligt trots att vår engelska var på bristningsgränsen men pappa kunde ju hjälpa oss med detta.
1787162609834.png

Nu "på äldre dagar" när vi sitter och spelar DoD23 så började jag titta tillbaka på OSR och fundera på ifall vi inte gjorde ett dumt val för det finns ju mycket roliga och spännande moduler till B/X och Adnd. Men när jag sitter och läser igenom reglerna så blir jag lite fundersam och har lite frågor till er som spelade dessa dyrgripar.

1. Hur gjorde ni med stats/ability scores? Rullade ni 3T6 rakt upp och ned och om det blev riktigt uselt så var det inte mycket att göra? Eller hade ni något annat system som 4T6K3??? Som jämförelse, vi körde RAW DoD-85 och rullade 3T6 down the line of det blev mycket usla karaktärer men å andra sidan så körde vi SL mot spelarna så cirka 40-50% av äventyrer slutade antigen med TPK eller partly TPK. Med tiden så fick vi rulla fram 3 karaktärer och välja den bästa...men fortfarande 3T6 down the line så de var riktigt svaga.
2. Använde ni racial limit caps? Dvs att en demihuman bara nådde en viss level och sedan var det slut på det roliga? Eller kunde de höja sig lika högt som människor? Eller avled karaktärerna innan denna fråga ens kom upp?
3. Tomb of Horror..... är det mening att spelarna ska klara den? Det är ju 2/3 chans att alla dör redan när det finns tre ingångar att välja på och om de väljer rätt så finns det ju en dörr cirka 10-15 meter ned som har en hemsk fälla och så fortsätter det ju.... Äventyret passar min gamla SL som handen i handsken för det ger 100% TPK.
4. TPK/character death. Överlevde någon av karaktärerna? Sett till B/X och Adnd 1e så dör ju karaktären när HP når 0. Det räcker med en Goblin som skjuter ett skott med pilbågen och träffar så var det slut på karaktären. Det betyder ju att flertalet kan strycka på foten redan i första drabbningen. Inom DoD-expert så hade vi alltid 1-3 extra karaktärer färdiga med till bordet som kunde dyka upp inom 1 timme från det att man dog. Men få överlevde mer än 3 äventyr. Eller hade ni snälla SL eller husregler för att spelarna skulle överleva.

Om jag skulle vilja spela OSR idag. Är det Shadowdark eller OSE-Fantasy av den där Necrogrome (?) som jag ska skaffa? Eller är det Dunder&Drakar som gäller? Det vore roligt att pröva på någon av de gamla modulerna för att se hur det kommer att gå.

mvh
Torbern

Jag skulle säga att 1a-hands-valet för OSR idag är Old School Essentials.
Om ni vill spela på svenska så finns varianter som Monster och Magi (väldigt trogen originalet) och Svärd & Svartkonst (mer originell take).
Dungeon Crawl Classics är också ett populärt val som ligger lite längre från originalen (kanske den som är Necrogrome).
För min del får detta gärna bli en tråd om för och nackdelar med olika OSR-system, men jag ska inte utveckla mer nu.

Vi spelade Titan Games Röda och Blå box. Och sedan gick vi på AD&D 2e. Så jag kan inte svara på dina konkreta frågor.
Dem hade vi mycket roligare med, än vi någonsin hade med Expert och Gigant,

Ett litet svar från någon som var djupt involverad i D&D på den tiden (och fortfarande är, i viss mån).
1. Ja, vi slog 3T6 i ordning. Sedan hade vi ju börjat med OD&D, där det fanns en regel att man (tolkade vi den som) kunde byta poäng till sin huvudegenskap enligt 3 mot 1 eller 2 mot 1. Den hängde med oss även till senare regelversioner. Men det gav en del intressanta rollfigurer. Min favorit-rollfigur var en magiker med INT 13 och CON 17.
2. Det var sällan så höga grader blev ett problem. :)
3. Tomb of Horrors skapades av Gary Gygax för att demonstrera att även extremt höggradiga rollfigurer i AD&D kunde utmanas (och utmanas hårt). Vi testade den en gång med färdiga rollfigurer av grad 18 och det slutade med en TPK ganska snabbt.
4. AD&D hade en regel i DMG ("Hovering at Death's Door") som tillät att man var döende vid 0, men inte direkt död. Vi körde aldrig med den. Så, ja, rollfigurer dog. Men inte så ofta som man kunde tro. Folk insåg snabbt att låggradiga rollfigurer inte borde kasta sig in i strider, utan försöka hitta listigare sätt att skaffa sig guld (som är det som gav erfarnehetspoäng och därmed högre grad.

Tyvärr kan jag inte ge någon vettig rekommendation på nutida OSR-regler, eftersom jag själv inte spelar OSR. Jag spelar Dunder & Drakar när jag vill spela D&D och det är absolut inte OSR (enligt mig, som ändå har skrivit det). Därmed inte sagt att man inte kan spela gamla D&D-äventyr med Dunder & Drakar. Det gör jag själv ofta. Men jag är ju ordentligt jävlig i den frågan. :cool:

2. Använde ni racial limit caps?
Javisst, det fanns ingen spelmekanik angiven i B/X för hur en dvärg skulle utvecklas efter lvl 12. Men det blev hur som helst aldrig aktuellt. Efter fem-sex års spelande låg jag ändå bara på lvl 8. Vi var dåliga på att få till täta spelmöten. 15-åriga jag skulle bli häpen om han fick höra att 54-åriga jag spelleder 40 sittningar om året.

1. Ability Scores. Jag minns faktiskt inte hur vi gjorde i Basic. Men vi spelade bara det i något år innan vi bytte till Advanced, och i DMG fanns flera olika metoder. Jag har för mig att vi testade dem alla.
2. Level Caps. Jadå. Men efter ett tag kom Unearthed Arcana, med nya mäktigare sub-raser och en tabell för att höja level cap om man hade riktigt bra ability scores... Till dess var min alv-karaktär parkerad ett tag och jag rullade några nya.
3. Tomb of Horrors. Spelade aldrig den. Läste den och konstaterade att "this is some bullshit".
4. Character Death. Jajamen. Mina första två Basic-karaktärer dog på snöpliga vis. Min tredje, som med tiden konverterades till AD&D, levde tills han drog fel kort ur en Deck of Many Things... men blev senare återupplivad av en vänlig gud.

Som den AD&D Grognard jag är...
1. Vi slog 4d6K3 eller om DM var generös 9x(4D6K3)K6 - arrangerade i valfri ordning - lade till race modifiers - höjde valfri ability score +2 och sänkte en ability score -2 alt. sänkte två ability score -1
2. Vi använde Level caps, men det kompenserades ofta med multiclassing för att få lite mer fjång. vanliga kombos var Dwarf Cleric/Fighter Gnome Tief/Illusionist Halfling Thief/Fighter Elf Fighter/M-U eller Fighter/M-U/Thief
3. Tomb of Horrors spelade vi vid ett tillfälle med en grupp (Lvl 13-16) som just återvänt från Ravenloft och kände sig oövervinnerliga - min Assassin Lvl 13 Khamul "Skuggan från Östern" klenast i gänget var den enda som kom ut levande, dock utan en tråd på kroppen (ren flax som involverade en reversed Wish som vår M-U kastade från en cursed scroll innan han blev pulvriserad av "Ni som vet vem, ni vet...").
4. I AD&D dog man inte vid 0 utan man blev först medvetslös och dog vid -10

Last edited:
För B/X körde vi dock by the book 3T6 in order (har för mig att vi införde någon slags "mulligan" så man fick slå om hela serien om man fick fler ability scores under 9 eller liknande - minns inte exakt).

Last edited:
Back