Nekromanti Fråga om Lamior till Neogames

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
The blood is the life! [SPOILER]

"(Förövrigt har jag skippat ritualjoxet eftersom det strider mot min uppfattning om hur vampyrism skall spridas)."

Du kan nog till och med skippa ritualjoxet utan att modifiera reglerna över huvud taget.
Enligt beskrivningen av ritualen i V&N så använder sig inte oberoende lamior som de Utstötta eller enskilda nekromantiker av Thanatakultens ritual utan det enda som verkar vara viktigt i skapandet av en lamia är (om man läser mellan raderna) att personen som skall upphöjas till lamia måste dö av blodförlust och sedan få i sig lamiablod (m.a.o. ganska precis som "the embrace" i WoD).

Så har jag valt att tolka det i alla fall.
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Jo, men det beror på att folk föds 50/50 män och kvinnor. I och med att man måste bli invigd hos lamiorna är det snarare bättre att jämföra med grupperingar där man måste bli invald -- låt säga en bolagsstyrelse, ett prästerskap eller en förening. I sådana kan det bildas väldigt stora skillnader i fråga om kön, som bekant. Din invändning skulle enbart fungera ifall folk föddes till lamior.
Eller om man utgår från sexualiteten. Då borde väl könsfördelningen bli som för befolkningen i övrigt?
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Re: The blood is the life! [SPOILER]

Du kan nog till och med skippa ritualjoxet utan att modifiera reglerna över huvud taget.
Enligt beskrivningen av ritualen i V&N så använder sig inte oberoende lamior som de Utstötta eller enskilda nekromantiker av Thanatakultens ritual utan det enda som verkar vara viktigt i skapandet av en lamia är (om man läser mellan raderna) att personen som skall upphöjas till lamia måste dö av blodförlust och sedan få i sig lamiablod (m.a.o. ganska precis som "the embrace" i WoD).

Så har jag valt att tolka det i alla fall.
Coolt! Då spelar vi lika då. Jag vill gärna ha det som det var i äventyrsspels "drakar och demoner" och det överensstämmer exakt med din beskrivning ovan. Dessutom bekräftas det ju delvis av "Vandöda", som du påpekat och då jag har en spelare som tidigare spelat WoD så vill han också ha det så.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag har under genomläsningen förvånats över att så många vampyrer är kvinnor. Jag vet att Nattens drottning är en kvinna, men är det rimligt att så många vampyrer är kvinnor? Hur förklarar ni rationellt den stora överrepresentationen av kvinnor och varifrån kommer eran föreställning om att nästan alla vampyrer bör vara kvinnor?
Du har ju redan fått massor med svar men här kommer ett till.

De ursprungliga lamiorna var alla högt stående prästinnor som dyrkade Nattens drottning. Enligt deras tro var det endast tillåtet för kvinnor att mottaga denna gåva. Efter hand har även män blivit upptagna i den vandöda gemenskapen men alltjämt lever synen kvar bland många att endast kvinnor bör tillåtas bli en av gudinnans döttrar.

Liksom många religioner endast tillåter manliga präster så är Commersium lamia tvärt om..

Bland de lamior som inte är knutna till commersium lamia skulle jag dock säga att könsfördelningen är betydligt mer jämn.

Se sidan 66 i vandöda och Nekromanti för mer info.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Egentligen kan man väl bara svara på ett sätt till ett inlägg som detta, trots alla de seriösa svar du fått redan:

Orka...
 
Top