Nekromanti Fråga om Lamior till Neogames

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Hej
Jag har snart läst färdigt det överlag mycket bra äventyret "Av blod komna".

Jag har under genomläsningen förvånats över att så många vampyrer är kvinnor. Jag vet att Nattens drottning är en kvinna, men är det rimligt att så många vampyrer är kvinnor? Hur förklarar ni rationellt den stora överrepresentationen av kvinnor och varifrån kommer eran föreställning om att nästan alla vampyrer bör vara kvinnor?

Jag har läst lite litteratur i ämnet bara, men jag har aldrig tidigare stött på detta fenomen, vare sig i skönlitteratur, faktaböcker om ockultim och folklore eller på film att nästan bara kvinnor kan bli vampyrer... Så varifrån denna absurda idé?

Är det måhända en sexuell fetish för Dan Johannson, att han finner det mer upphetsande med kvinnliga vampyrer? Jag kan förstå det, för visst kan kvinnliga vampyrer kännas sexiga, men någon rim och reson får det väl ändå vara?

Snälla förklara detta.

Avslutningsvis vill jag säga att jag tycker det är jättebra med fler kvinnliga SLP, för överlag är det en jättebrist på dem i neogames moduler och äventyr, men bör inte fördelningen av könen på vampyrer (och det mesta annat) ligga på 50%-50%? :gremconfused:

Sedan bör tilläggas att ABK enligt min mening är det bästa äventyret som Neogames släppt hitills, trots det vanliga överflödet av språkliga fel (vanligen irriterande särskrivningar) som Era moduler är så kraftigt behäftade med.

(Jag vet inte varför det blev en blankrad i mitt näst sista stycke, men det gick inte att få bort).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om Lamia

Blankraden kommer av att smileyn tar så stor plats i höjdled.

Namnet "lamia" kommer från grekisk mytologi: där var hon dotter till Poseidon och Lybie och drottning av Libyen. Hon hade en kärleksaffär med Zeus, vilket Hera upptäckte, så Hera tog Lamias barn. Genom sin sorg blev Lamia så till sig att hon själv blev ett barnamördande monster.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Jag håller med om din kritik. Särskilt underligt blir det om man betänker vad Internet lärt oss: att alla manliga vampyrer är bögar. Borde de inte då vara mer benägna att "turna" andra män?

(Jag vet inte varför det blev en blankrad i mitt näst sista stycke, men det gick inte att få bort).
Det beror på din emoticon.

/Kalle
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
"Jag håller med om din kritik. Särskilt underligt blir det om man betänker vad Internet lärt oss: att alla manliga vampyrer är bögar. Borde de inte då vara mer benägna att "turna" andra män?"

Men om det börjar med kvinnliga vampyrer då? Det är väl etablerat sedan Carmilla att de är flator, så de borde göra andra kvinnor till vampyrer. Och så vitt jag minns är urvampyren i Mundana av honkön...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Well, en jämn könsfördelning uppstår generelt bara då det inte föreligger något nämnvärt bias. Det är något till exempel White Wolf verkar ha tänkt på: I gamla WoD-moduler omnämndes (fram till de allra sista modulerna, som inte är medtagna i beräkningen) 1709 manliga vampyrer, men bara 625 kvinnliga. Det är kanske inte så förvånande, givet att Assamiterna under lång tid inte öht gjorde vampyrer till kvinnor, och att också andra vampyrer sannolikt hade liknande ideal, plus att män generellt hade mycket, mycket mer makt och status än kvinnor ända in i modern tid; så det är naturligt att många fler män bedömdes som värda att embrejsas.

I Kindred of the East, däremot, där vampyrer tycks uppstå av ren slump eller av någon högre makts försorg, ser man just också att de kvinnliga vampyrerna är anmärkningsvärt vanligare i modulerna. Det primära biaset i vampyrfördelningen i KotE är att de ska ha dött på något hemskt/sorgligt vis, och ha en stark vilja att fortsätta leva/en karmisk skuld att gälda. Biaset i vanliga Vampire, å andra sidan, är bara vampyrernas egna tycke och smak, och det är som sagt var inte alls konstigt att den smaken historiskt har tenderat att premiera män.

Vart vill jag komma med det här? Jo, Lamia skapas genom en ritual, inte genom någon naturlig process. Det finns således ingen som helst anledning att könsförldelningen dem emellan skulle vara jämn, utan det beror helt på vilka enskilda lamia -väljer- att inviga bland sina led. Givet att den ena stora Lamia-fraktionen heter 'Gudinnans döttrar' utgår jag kallt från att den har ett kvinnligt bias, och Lamia-texten överhuvudtaget ger också intrycket av en kinda matriarkal tradition bland lamiorna, med ett kvinnligt prästerskap, en kvinnlig skapargudinna, och bös.

Så att det är fler kvinnliga än manliga lamia är inte ett problem per se. Det tycks snarare ganska motiverat.

- Ymir, resonerar
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Vart vill jag komma med det här? Jo, Lamia skapas genom en ritual, inte genom någon naturlig process. Det finns således ingen som helst anledning att könsförldelningen dem emellan skulle vara jämn, utan det beror helt på vilka enskilda lamia -väljer- att inviga bland sina led. Givet att den ena stora Lamia-fraktionen heter 'Gudinnans döttrar' utgår jag kallt från att den har ett kvinnligt bias, och Lamia-texten överhuvudtaget ger också intrycket av en kinda matriarkal tradition bland lamiorna, med ett kvinnligt prästerskap, en kvinnlig skapargudinna, och bös.

Så att det är fler kvinnliga än manliga lamia är inte ett problem per se. Det tycks snarare ganska motiverat.

- Ymir, resonerar
-Aha. Jag har ju infört en manlig vampyrgud i min kampanj. Då får jag göra honom patriarkalisk för att balansera det hela då. Tack för din infallsvinkel, jag uppfattade aldrig Nattens drottning som fullt så extremistisk, därav min förvåning. Nu har det klarnat. (Förövrigt har jag skippat ritualjoxet eftersom det strider mot min uppfattning om hur vampyrism skall spridas).

Alltså skall jag göra om vissa SLP i ABK från kvinnor till män. :gremlaugh:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tack för din infallsvinkel, jag uppfattade aldrig Nattens drottning som fullt så extremistisk, därav min förvåning.
Tja, jag sag säger ju inte att det tvunget är så, bara att det imo verkar vara en rimlig tolkning utifrån formuleringarna i Lamia-texten, parat med den höga halten av nekro-östrogen bland vampyrerna i publicerade moduler.

- Ymir, uppäten
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Som någon på RPGnet skrev: "Every third person is gay in the World of Darkness. You know if the real world was the WoD, a lot of things would suck, but at least I could get a date."
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
I Vandöda & Nekromanti, på sidan 32 under "Utbredning", står det:
Från början var alla lamior kvinnor, men nu finns det många män i deras led.
Jag tycker att det låter som att det finns fler kvinliga lamior än manliga, sedan kan man ju tolka "många män" väldigt olika... Många är ju ganska relativt begrepp... Jag menar om det från början var 0% män som var lamior, och nu helt plötsligt är de uppe i 10%, så är de i jämförelse med det många...

Jag tycker dock det låter som att en överhängande del är kvinnor på sättet de lägger fram "många män"... Känns som om en stor del fortfarande är kvinnor...

Jag för min del tänker mig oftast att det är ett 75-25 förhållande ungefär, kanske 70-30.
25% är ju faktist ganska många, men jag har inget officiellt stöd för det, det är bara så jag tänker mig det ungefär...

Det finns säkert "traditionalister" ibland lamiorna som fortfarande bara låter kvinnor bli lamior... Kan tänka mig att man blir ganska konservativ efter att man levt länge...

Sedan är det ingenting som antyder när man började ta med män i leden heller, var det 100 år sedan? 200? 500?
Det spelar ganska stor roll för hur stor del som är män... Finns tyvärr inget skrivet om varför man började ta in män i sina led heller...
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Från början var alla lamior kvinnor, men nu finns det många män i deras led.
Ja, man kan ju verkligen tolka den meningen väldigt olika. Jag tolkade det som att könsskillnaderna ifråga om antal lamior är i stort sett utraderade eller helt lika. Kanske för att jag tycker det är löjligt med fler vampyrer av endera könet.

Känns orimligt även om det är ett matriarkat. I matriarkatiska samhällen på jorden är det väl inte fler kvinnor än män? Visst finns det patriarkaliska samhällen som Kina där män är överrepresenterade i antal, men det finns även många patriarkaliska samhällen där könen är fördelade lika. Därför ser jag inte detta som ett måste, att låta det ena könet vara fler.

I consaber, t.ex. finns det väl lika många kvinnor som män, även fast det är ett patriarkaliskt samhälle? (Retorisk fråga).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jo, men det beror på att folk föds 50/50 män och kvinnor. I och med att man måste bli invigd hos lamiorna är det snarare bättre att jämföra med grupperingar där man måste bli invald -- låt säga en bolagsstyrelse, ett prästerskap eller en förening. I sådana kan det bildas väldigt stora skillnader i fråga om kön, som bekant. Din invändning skulle enbart fungera ifall folk föddes till lamior.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Känns orimligt även om det är ett matriarkat. I matriarkatiska samhällen på jorden är det väl inte fler kvinnor än män? Visst finns det patriarkaliska samhällen som Kina där män är överrepresenterade i antal, men det finns även många patriarkaliska samhällen där könen är fördelade lika. Därför ser jag inte detta som ett måste, att låta det ena könet vara fler.
Det här beror väl helt enkelt på att i lamiornas "samhälle" är lamiorna den härskande gruppen, och under dem står människorna? Tjänarna (Commersium Lamia o dyl.) kan mycket väl vara 50/50 män/kvinnor, eller dominerande män, men det är fortfarande främst kvinnor som "upphöjs" till lamior, och med tanke på deras livslängd tar det lång tid innan en etablerad skillnad utjämnas (dessutom brukar väl män vara mer "våghalsiga", vilket ju ytterligare borde försvåra utjämningen).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
I matriarkatiska samhällen på jorden är det väl inte fler kvinnor än män?
De flesta samhällen har fler kvinnor än män, även traditionella patriarkat, av den enkla anledningen att kvinnor lever längre än män. Endast samhällen där man gillar att ha ihjäl kvinnor bryter mönstret. Ryssland har en extrem kvinnoövervikt, t.ex., helt enkelt eftersom männen super ihjäl sig.

/Kalle, go east!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Inte för att vara petig alltså, men det föds typ 105 män på 100 kvinnor, så helt jämt fördelat är det inte ens vid födseln.

- Ymir, så det så
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mjae, statistiken tenderar att jämna ut sig något i samhällen där kvinnor dör mycket i barnsäng, särskilt om dessa samhällen inte krigar en jävla massa samtidigt (så männen dör). I Kina under De stridande staternas era var könsfördelningen tex till kvinnornas fördel, medan den var betydligt jämnare under Songdynastin, då långvarig fred rådde, men kvinnor dog i barnsäng likfullt. Ja, tills mongolerna kom och dödade alla helt urskiljningslöst, då.

Sedan finns det ju en jävla massa andra faktorer som påverkar såklart, jag har fått för mig att kvinnor är mindre känsliga för infektionssjukdomar tex, men nu behöver vi ju inte göra det här till en demografisk avhandling.

- Ymir, ville mest påpeka en grej
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
joooo.. Demografisk avhandling vill jag ha!..


Men som folk har påpekat.. Till Lamia föds man inte, man väljs ut, där av kastas den sk könskvoteringen ut genom fönstret o stannar där.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Därom var jag medveten, men för att vara extrapetig så gäller inte det på Mundana -- alla tärningsslag för att bestämma kön (utom hos tiraker) är 50/50. :gremgrin:
 
Top