Nekromanti Fråga om färdigheter.

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,156
Location
Lund
Skarpskytten;n205289 said:
Färdigheterna ska vara lika "kraftfulla", de ska alla kunna åstadkomma något och det ska vara lika lätt att få dem alla i spel. Många BRP-kloner lider av att de blandar färdigheter som är väldigt viktiga i den tänkta spelstilen (smyga, finna dolda ting, bredsvärd är bra att ha i nästan alla publicerade DoD-äventyr) med färdigheter som inte gör något särskilt spännande alls (schack och brädspel, sjunga och spela är helt obrukbara i mer eller mindre alla publicerade DoD-äventyr). Färdigheterna måste vara balanserade mot varandra och det som rollfigurerna ska göra; det ska inte vara ett straff att ta vissa färdigheter och spelare eller SL ska inte behöva anstränga sig för att göra vissa färdigheter relevanta i spelet.
Jag håller med och detta diskuterade vi i timtal när vi var yngre och hade åsikter om vad som var en 'first class citizen' färdighet och vad som inte var det. Vår erfarenhet är ganska exakt som din att uppmärksamhet, strid, smyga/gömma sig och liknande (vad vi kallade) äventyrarfärdigheter kom alltid i spel och med frekvens.

En lösning på detta kan vara att ha någon sorts sekundära färdigheter. Detta kan lösas på lite olika sätt och jag tänkte exemplifiera två.

SRR - hade vad som exakt kallades sekundära färdigheter. Alla primära var förtryckta på rollformuläret och beroende på klass så fick man sätta ut dottar på dem så alla blev bättre på att slåss, röra sig i rustning, hoppa, klättra, rida osv. osv. (om man inte aktivt valde bort det). Men vid varje levling så fick man några gratis-dottar att sätta ut på saker som att brygga öl, känna igen växter, dansa hovdans eller vad man nu tyckte var ball. Poängen var att man inte förlorade något på att sätta ut de här poängen, man blev inte sämre på det man var tänkt att vara bra på. De poängen hade man redan fått på sina primära färdigheter. Gamla Palladium hade fö. ett lite liknande system med primära och sekundära färdigheter...

James Bond - hade ett system där man hade 'grejor man bara kunde'. De var inte kvantifierade (så vitt jag minns) utan man bara kunde dem. Nu var det 1000 år sedan jag läste spelet så jag minns inte exakt färdigheterna men har för mig att de var av mer äventyrarsnitt såsom skjuta pistol, köra fordon osv. Medan de här andra grejorna var att kunna saker om gamla viner eller laga mat osv. Varje spelare fick välja (från en diger lista iirc) ett antal av de här grejorna och de "coola" färdigheterna påverkades inte av detta valet.

Att en färdighet har potentiell bäring i spelet tycker jag också är viktigt!

Cog.
 
Top