Fråga om Cyberpunk 2077 (tv-spelet)

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,993
Har en undran. Jag köpte Cyberpunk 2077 till PS4 när det var ihopkopplat såpass att det åtminstone var spelbart. Jag tyckte att det var ett helt okej spel, varken mer eller mindre. En del brister men en del småroliga grejer.

Jag har nu köpt en Xbox Series S och spelet finns på rea som varar i tre timmar till. Jag har hört folk säga att spelet blivit patchat och nu är milsvid bättre än när det släpptes.

Min fråga är, om man tycker att spelet när det släpptes var okej men inte mer, vad kommer man då att tycka om det patchade spelet? Och måste man köpa Phantom Liberty från början eller ska man göra det när man klarat huvudspelet?
 
Baserat på kommentarer på ett annat forum jag hänger, så är mitt intryck: ja och nej.
 
Du kan spela hela spelet först. Diggar du upplevelsen så finns det mer av samma sak i Phantom Liberty.

Och jag håller med om tanken om CP2077 som "helt okej". Spel som jag tyckte var bättre är Witcher 3, Kingdom Come Deliverence och Red Dead Redemption 2.
 
Du kan spela hela spelet först. Diggar du upplevelsen så finns det mer av samma sak i Phantom Liberty.

Och jag håller med om tanken om CP2077 som "helt okej". Spel som jag tyckte var bättre är Witcher 3, Kingdom Come Deliverence och Red Dead Redemption 2.
Det blev ett köp. Stort tack för infon 😊

Om jag utgår från CP2077 till PS4 håller jag med om att det finns bättre spel i samma genre. Problemet för mig var att jag kände att det inte fanns så mycket att göra i staden, den kändes mer som en backdrop.
 
Tänk inte på spelet som ”open world” eller som ett ”framtids-GTA”, för det är det inte riktigt. Precis som du säger så är världen mest en bakgrund som uppdragen kan utspela sig mot.

Följ uppdragen istället och spela igenom main quests och side quests, de håller bra kvalitet på det stora hela.

Med det sagt så är inte spelet *så* mycket annorlunda efter patchar; strid är fortfarande sådär och perks/förmågor är fortfarande rätt meh.
 
Tänk inte på spelet som ”open world” eller som ett ”framtids-GTA”, för det är det inte riktigt. Precis som du säger så är världen mest en bakgrund som uppdragen kan utspela sig mot.

Följ uppdragen istället och spela igenom main quests och side quests, de håller bra kvalitet på det stora hela.

Med det sagt så är inte spelet *så* mycket annorlunda efter patchar; strid är fortfarande sådär och perks/förmågor är fortfarande rätt meh.
Jag håller med, när man väl gjort saken som skulle göras på en plats så "dör" den platsen. Så efter ett tag tappar staden sitt liv, det är inte som i RDR2 där det hela tiden finns liv och rörelse. Även om det är procedurellt skapat och inte speciellt djupt, så skänker det liv till spelet även under slutfasen.
 
Jag köpte spelet på rean så jag ska ge det en chans. Det är ju lite konstigt att skapa en hel stad om den bara ska vara en backdrop tycker jag. Kände samma sak när jag spelade LA Noir. Det var ett bra spel, men jag minns att jag ofta frågade mig vad meningen var med att skapa hela staden då den var så död. Varför inte skapa ”zoner” som man färdas mellan via en karta?
 
Jag köpte spelet på rean så jag ska ge det en chans. Det är ju lite konstigt att skapa en hel stad om den bara ska vara en backdrop tycker jag. Kände samma sak när jag spelade LA Noir. Det var ett bra spel, men jag minns att jag ofta frågade mig vad meningen var med att skapa hela staden då den var så död. Varför inte skapa ”zoner” som man färdas mellan via en karta?
Open World är ju kul. Men jag jag tänkte ofta när jag spelade CP2077 att de hade kunnat göra staden betydligt mindre utan att spelet hade blivit lidande, och hade de bytt en mindre karta mot djupare folkliv så hade spelet blivit bättre.
 
Open World är ju kul. Men jag jag tänkte ofta när jag spelade CP2077 att de hade kunnat göra staden betydligt mindre utan att spelet hade blivit lidande, och hade de bytt en mindre karta mot djupare folkliv så hade spelet blivit bättre.
För mig har open world alltid funkat bättre i teorin än praktiken. Jag gillade det i Shenmue 1 och 2, Zelda: Breath of the wild samt i Skyrim (som hade andra problem). Men annars känner jag att öppna världar oftast blir transportsträckor som tar tid i anspråk. Nyhetens behag slocknar och man reser genom den öppna världen lite som en sömngångare. Plus allt onödigt busy work som placeras ut i världen. Jag vill verkligen gilla konceptet open world men jag blir oftast besviken.
 
jag spelade Cyberpunk på Series X när det var nytt. Bra förutom det trasiga tyckte jag då. Har precis börjat köra igen med Phantom Liberty och det känns som ett helt nytt spel, jag tycker det är fantastiskt, och Phantom Liberty är en riktigt bra expansion!
 
vad meningen var med att skapa hela staden då den var så död. Varför inte skapa ”zoner” som man färdas mellan via en karta?
Jag kan inte tala för dig men jag tycker det är jäkligt kul att driva runt i Night City. Finns massor av små undangömda detaljer, påskägg och side quests att snubbla över. Random thugs att slåss med. Och jag tycker det är stämnignsfull att bara köra omkring i den neonbelysta natten medan regnet faller.

Visst känns det lite "artificiellt" när folkmassorna uppenbarligen försvinner så fort man vänder ryggen till, och en helt ny folkmassa uppenbarar sig när man vänder sig tillbaka. Men på något sätt faller det väldigt väl in i cyberpunkestetiken för mig. Invånarna är bara spöken som knappt finns på riktigt. Kuggar i ett maskineri man inte är en del av.

De är bara de som lever utanför maskineriet som finns på riktigt.

Jag tror absolut inte det var avsikten från spelskaparna, men jag finner en slags filosofisk skönhet i det =D. För mig hade det varit ett mycket sämre spel om det bara varit zoner man får snabbhoppa till.
 
Jag kan inte tala för dig men jag tycker det är jäkligt kul att driva runt i Night City. Finns massor av små undangömda detaljer, påskägg och side quests att snubbla över. Random thugs att slåss med. Och jag tycker det är stämnignsfull att bara köra omkring i den neonbelysta natten medan regnet faller.
Ja, ibland spenderade jag någon timme bara köra runt, titta på hur ljuset bryts eller hoppa upp på byggnader och undersökte nya platser.
 
Jag kan inte tala för dig men jag tycker det är jäkligt kul att driva runt i Night City. Finns massor av små undangömda detaljer, påskägg och side quests att snubbla över. Random thugs att slåss med. Och jag tycker det är stämnignsfull att bara köra omkring i den neonbelysta natten medan regnet faller.

Visst känns det lite "artificiellt" när folkmassorna uppenbarligen försvinner så fort man vänder ryggen till, och en helt ny folkmassa uppenbarar sig när man vänder sig tillbaka. Men på något sätt faller det väldigt väl in i cyberpunkestetiken för mig. Invånarna är bara spöken som knappt finns på riktigt. Kuggar i ett maskineri man inte är en del av.

De är bara de som lever utanför maskineriet som finns på riktigt.

Jag tror absolut inte det var avsikten från spelskaparna, men jag finner en slags filosofisk skönhet i det =D. För mig hade det varit ett mycket sämre spel om det bara varit zoner man får snabbhoppa till.
Jag köpte spelet tillslut så kommer ge det en chans. Jag kan inte påstå att jag tyckte det var superspännande att köra runt i stan när jag spelade det på PS4. Men det kanske har blivit såpass patchat att det är mer spännande nu. Generellt tycker jag att det är synd att spelskaparna försöker anstränga sig så för att göra de öppna världarna så stora som möjligt, min erfarenhet är att de ofta blir tomma och innehållslösa. Jag hade alla dagar föredragit ett cyberpunkspel som utspelar sig i typ ett kvarter eller så, där det skulle finnas större möjlighet att få allt att kännas mer levande tack vare det mindre omfånget.

En annan grej som jag retade ihjäl mig på när jag spelade till PS4 var lootandet, som jag tyckte passade bättre i ett fantasyrollspel men till detta spel kändes extremt malplacerat.
 
Jag köpte spelet tillslut så kommer ge det en chans. Jag kan inte påstå att jag tyckte det var superspännande att köra runt i stan när jag spelade det på PS4.
Du kanske har andra preferenser än mig helt enklet? Jag föredrar en stor värld och att den FÅR kännas lite tom. Så att det faktiskt finns lite utrymme och allt inte bara ligger staplat ovanpå allt anant så man inte ens hinner pusta ut innan nästa grejer poppar up i ansiktet på en =)

Små fullproppade världar känns bara hektiska.
 
Du kanske har andra preferenser än mig helt enklet? Jag föredrar en stor värld och att den FÅR kännas lite tom. Så att det faktiskt finns lite utrymme och allt inte bara ligger staplat ovanpå allt anant så man inte ens hinner pusta ut innan nästa grejer poppar up i ansiktet på en =)

Små fullproppade världar känns bara hektiska.
Jag tror att i och med att jag är småbarnspappa och har kanske 40-50 minuters egentid efter nattning så föredrar jag en hektisk fullproppad spelvärld då jag inte har tid med annat 😄

Men å andra sidan spelade jag Shenmue innan jag fick barn och tycker det är det bästa open world-spelet jag spelat, där man kan gå in i alla affärer, prata med alla npc:er etc. Så det kanske bara är min preferens.

Vet någon förresten om de gjort något för att förbättra soundtracket i patcherna till Cyberpunk 2077? Var väldigt besviken på soundtracket i spelet till PS4.
 
Spelade aldrig spelet på ps4, var för skrämd av vad alla sa om spelet vid den tiden. Köpte det långt senare och spelar det på ps5-pro. Nu anser jag att det är bland de bästa jag spelat tillsammans med The Witcher3, RDR2, och KCD2. Har klarat Cyberpunk och expansionen fyra gånger och gillar allt… Nu kan inte jag jämföra med hur spelet var före 2.0 patches eftersom jag aldrig upplevde det då. Men ps4 klarade väl knappt 30 fps? Bäst lär spelet vara på en bra gaming PC, något jag inte har… Men min ps5-pro så fungerar spelet i låst 60 fps i 99% av tiden med absolut snygg grafik om man inte är beroende av ray tracing.
 
En annan grej som jag retade ihjäl mig på när jag spelade till PS4 var lootandet, som jag tyckte passade bättre i ett fantasyrollspel men till detta spel kändes extremt malplacerat.
Beroende på när du spelade på PS5 kan det ha ändrats lite. Kläder har ingen armour längre och knappt några stats, så fritt fram att välja snyggaste looken. Vapen hamnar ibland på marken och är trasiga, de blir till crafting-material så fort du plockar upp dem.
 
Sen måste man ju inte loota heller.

Just saying.
Man måste såklart inte göra någonting i något tv-spel, men jag tycker att det uppmuntrandes att man gjorde det i versionen till PS4, vilket gjorde det svårt att låta bli. Men det verkar ju inte vara så längre.
 
Tycker också det var rätt fint att bara glida runt i staden. Speciellt om man har möjlighet att köra med path tracing; då blir vissa vyer, för en kort sekund, nästan verkliga.
 
Back
Top