Re: Starta om
Fundera på varför. Vad har man dem till. Betänk också att katastrofer kan vara mer personliga än krig.
En halv årslön på banken är också något man bara kan kosta på sig när man har ett gott överskott. Det gör den inte meningslös när det blir hårdare tider.
Men som jag nyss förklarat flera gånger om, så sjunker pengarnas värde katastrofalt under "hårda tider" i ett bondesamhälle medans varor som den ständigt återkommande säcken mjöl är mer eller mindre konstant. Det är bara sunt förnuft att om man stoppar undan en reserv för hårda tider, då se till att den här reserven behåller sitt värde.
I den utsträckning de hade råd att skaffa sig en reserv naturligtvis.
Se ovan. Vad för nytta gör en reserv om den minskar drastiskt i värde när man behöver den?
Mjo, det gäller ju oss båda. Det är av ren vänlighet jag tar mig tid att förklara samma sak på olika vis.
Det gör det ännu märkligare att du inte förstår orimligheten i ditt eget resonemang.
Om du håller med mig om att pengarna faktiskt har ett värde för medeltidsbonden, varför har vi den här debatten? Det är ju just min poäng...
Poängen är, de vet att pengar har ett värde, men att de knappast har ett värde för dem. Men råkar de få tag i några är de inte dummare än att de använder dem till att byta bort dem mot saker som har ett värde för dem. Däremot tror jag knappast de byter bort saker som har ett värde för dem, som vår vid det här laget ganska medfarna säck mjöl, mot nånting som totalt saknar värde för dem, som pengar. Behöver de en ny är det lättare att betala med en säck mjöl. Det här har också förklarats otaliga gånger på tråden, är det något som
fortfarande är oklart?
Misslorna kan vi vara oense om...
Jag hävdar att misslor resonerar på exakt samma sätt som ovan och jag har alltid tolkat texterna på det viset. Men eftersom det rör sig om påhittade varelser i en påhittad värld så kan du ju tolka det hur du vill.
Det är liksom pengars funktion i ett nötskal. Vilket naturligtvis förutsätter att det finns någon som faktiskt vill byta användbara ting mot pengar... Vilket s.a.s. gör pengar värdefulla. Presto.
Jag har
inte hävdat att pengar är värdelösa. Jag har däremot hävdat att pengar onödiga för en vanlig bonde eftersom han lika gärna kan använda byteshandel med samma eller mer fördelaktigt resultat. I hans värld blir pengar värdelösa. Sen att att det finns en massa knäppa köpmän som hellre vill han kista full med guld en kall vinter är inte hans problem.
Om du inte vill ändra dig igen ser jag detta som avslutat
Närå... jag hade inte tänkt ändra mig, varken nu eller senare. Frågan är väl snarare om du hade tänkt försöka vända och vrida mer på mina ord. Eller varför inte prova med att medvetet missförstå?