Nekromanti Fråga kolon.

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Jag har nyligen införskaffat Eon II och blev lite besviken på de frånvarande rasbeskrivningarna. Måste man köpa en modul per ras för att få grundläggande information?

De flesta raser finns i andra rollspel/filmer/böcker men jag har ingen aning om vad en missla är. Såg att det skulle komma en modul om misslor men den lär ju dröja ett tag. Kan någon hjälpa till med grundläggande information om misslor (utseende, beteende) ?
 

Hanoi

Veteran
Joined
5 Jan 2003
Messages
79
Location
Lidingö
ser typ ut som Yoda, något mindre skrynkliga. lite gulaktiga också tror jag mig minnas. bor i små nationer i de "riktiga" samhällena. det står i eon att de är gulliga, men det måste vara ett feltryck för de är i själva verket ganska äckliga.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Svar utropstecken

"Kan någon hjälpa till med grundläggande information om misslor (utseende, beteende) ?"

Jajjemen! Huvuddelen av information om misslor finns här, här, här och här. Texten om kragg och eyren är dock fel, utom den lilla biten om misslor.
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Ungefär lika långa som en dvärg, dock lite klenare byggda. Ser ut ungefär som små alver med stora (långa) öron som de kan vifta på. Ingen som helst känsla för ironi. Har stora ögon, vilket får folk att tycka att de ser mycket gulliga ut.

Typ, så...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
De är korta humanoider med spetsiga öron och begränsade hjärnor. Tänk utvecklingsstörda alver så kommer du ganska nära... :gremsmirk:
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Den första frågan

Eftersom alla andra valde att svara på misslefrågan så tänkte jag vara lite annorlunda.

"Jag har nyligen införskaffat Eon II och blev lite besviken på de frånvarande rasbeskrivningarna. Måste man köpa en modul per ras för att få grundläggande information?"

Antagligen måste du skaffa en tirakbok, en dvärgbok och en alvbok, men om du har tur så finns "Mundana" (förväxla den inte med "Geografica Mundana") i din lokala spelbutik. Där hittar du beskrivning om alla kända länder i mundana förutom Tarhai, Menon-Aun (eller nåt), Ebhron, Stora arkipilagen (övärlden) och Forion. Dessutom finns det sju sidor fakta om alver, sju om dvärgar och sju om tiraker.

Mvh Victor Palm...

...Men alvboken är skitgrym, köp den ändå.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Njae... Alver utan ironi, snarare...

Deras mentala begränsningar sträcker sig djupare. T.ex. har de svårt att förstå något så enkelt som pengar...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Njae... det är väl snarare så att de inte förstår varför man ska göra allt så komplicerat genom att blanda in pengar som man inte har någon nytta av alls...
De går ju varken att äta eller värmer gott på vintern...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Njae... det är väl snarare så att de inte förstår varför man ska göra allt så komplicerat genom att blanda in pengar som man inte har någon nytta av alls...
De går ju varken att äta eller värmer gott på vintern...


Som sagt, ganska begränsade, mentalt sett...
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Som yoda? *skrattar*

ser typ ut som Yoda, något mindre skrynkliga. lite gulaktiga också tror jag mig minnas. bor i små nationer i de "riktiga" samhällena. det står i eon att de är gulliga, men det måste vara ett feltryck för de är i själva verket ganska äckliga.
Skulle snarare vilja beskriva dem som korta (ca: 120cm), människoliknande fast med långa spetsiga öron. Detta kombinerat med deras stora ögon, tendens till uppåtnäsa och runda kinder ger dem deras karaktäristiska lite barnsliga utseende. Därmed inte konstigt att de också betraktas som gulliga (inte minst då de dessutom har +2 i PER!).

De misstas ibland för alvbarn och en sak är säker och det är att en "lite mindre skrynklig Yoda liknande sak med en något gulaktig ton" säkerligen inte skulle misstas för detsamma!

Fast du kanske blandade ihop Gûrder och Misslor? För Gûrder kan vara riktigt äckliga (speciellt Frakk och Bazirk)!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Som sagt, ganska begränsade, mentalt sett..."

Kulturellt sett, snarare. En elvahundratalsbonde har ungefär samma åsikt som en missla vad gäller pengar. Är en elvahundratalsbonde mentalt efterbliven, eller lever han i ett samhälle där pengar är onödigt?
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Skulle du bli förnärmad ifall jag svarade ja?

Skämt åsido, nej självfallet inte att kalla en missla för efterbliven är som att kalla Thism för hederlösa (en hel del personer har gjort det senare). :gremmad:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Kulturellt sett, snarare. En elvahundratalsbonde har ungefär samma åsikt som en missla vad gäller pengar. Är en elvahundratalsbonde mentalt efterbliven, eller lever han i ett samhälle där pengar är onödigt?

Med tanke på att det fanns pengar på elvahundratalet och jag är säker på att en elvahundratalsbonde skulle fatta poängen med dem om man förklarade den om han/hon mot förmodan lyckats missa den tidigare så är det en kufisk jämförelse. Om elvahundratalsbonden efter upprepade förklaringar fortfarande inte skulle fatta att mynten representerar ett bytesvärde så, ja, då vore han mentalt efterbliven... som en missla ungefär :gremsmile:

Sedan har jag svårt att förstå vad folk finner gulligt med sådana handikapp men så gillar jag inte barn heller... de är ju också ganska mentalt begränsade innan de utvecklat den mentala förmåga misslor aldrig får...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Med tanke på att det fanns pengar på elvahundratalet och jag är säker på att en elvahundratalsbonde skulle fatta poängen med dem om man förklarade den om han/hon mot förmodan lyckats missa den tidigare så är det en kufisk jämförelse."

Egentligen inte. Jag fattar poängen med en bil också. Jag fattar bara inte vad jag ska med den till. Samma sak med elvahundratalsbönder/misslor och pengar.

Fast det är klart, jag är ju mentalt handikappad. :gremwink:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Fast det är klart, jag är ju mentalt handikappad.

Tja, om någon ger dig en bil när du måste in till staden fort och du tycker "öh, nej jag kan ju springa" så ja...

Samma sak med en missla som får mynt och tycker "öhö, vad skall jag med metallbitarna till?".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Tja, om någon ger dig en bil när du måste in till staden fort och du tycker "öh, nej jag kan ju springa" så ja..."

I så fall är jag mentalt handikappad. Eller så kan det vara så att jag lever i en rätt liten stad där man inte behöver bil eller tunnelbana för att ta sig från ena änden av staden till den andra, eller kan ta tiden det tar att gå in till centrum, och i största allmänhet tycker det är krångligt och dyrt med försäkringar, vägskatt, däck och bensin och annat jockel. Det kostar helt enkelt mer än det smakar.

"Samma sak med en missla som får mynt och tycker "öhö, vad skall jag med metallbitarna till?"."

...vilket i sammanhanget är en rätt perfekt liknelse. Betänk hur misslor lever: jordnära, självförsörjande, självhushållande, agralt. Pengar är till för att underlätta handel, något som misslor normalt inte sysslar med. Det är enklare för en missla att ta en säck säd till bryggaren och rulla hem en tunna misslabrygd än att släpa en säck säd till marknaden i staden bredvid, sälja den och sedan gå tillbaka till bryggaren för att köpa misslabrygd. Och det är enklare för bryggaren att helt enkelt mälta säden han får av sin granne än att samla ihop en kasse med pengar, ta sig in till stadens marknad för att köpa säd, släpa hem säcken och sedan mälta den...

Läs punkterna 1-3 i det här inlägget. Förra gången verkade du fastna på punkt fyra, så gör dig själv en tjänst och läs de andra tre också.

Och medan du ändå är igång, läs även boken "Papalagi : Tal Av Söderhavshövdingen Tuiavii Från Tiavea", ISBN 9173745189. Jag tror du skulle behöva det.
 
Top