Nekromanti Fråga kolon.

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Öh... Vindhand, ge dig. Du börjar uppvisa en silverblank hudfärg.

Om du förklarar hur krilles länkning till en annan person som betett sig illa i helt andra frågor har något med misslefrågan att göra och hur det är ett bra argument så gör jag det gärna :gremsmile:

Annars ser jag det helt enkelt som ovidkommande. Jag har en tendens att försöka lyssna mer på faktiska argument än sidospår eller personangrepp...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Pengar är lustiga saker: man kan inte äta dem, och den enda orsaken till att man samlar in dem verkar vara att ge dem till kungen i skatt, och har man inga så blir man hängd eller slängd i fängelsehålan."

Tja, bilar är också lustiga saker. Man kan inte äta dem, och den enda orsaken till att man skaffar en är att motivera folk att köpa bensin så att staten kan få en massa mer pengar, och har man ingen bil så blir man mobbad för att vara nån jefla skogsmulle alternativt efterbliven missla.

"Ah, men du missar: Jag anser att era inställningar skiljer sig å det bestämdaste. Du fattar, misslan gör det inte."

Och det är där jag försöker förtydliga att du har fel. Och som legitimerad misslekonstruktör anser jag att jag borde ha rätt att kunna säga att du har fel. Men kom inte och skyll på mig om du anser att misslorna är efterblivna: den efterblivenheten är din konstruktion, inte min.

Fast vill du ha efterblivna misslor så får du väl ha det.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag vill inte påstå att Krilles ord är lag men när det gäller att tolka det han själv skrivit böra han vara den högsta auktoriteten, eller?

Det finns gränser för det tolkningsföreträdet. Om jag skriver att "George Bush är en apa" och att "man borde ge honom bananer snarare än en invasion i irak" och i ett senare skede vill påstå att jag menade det som att apa var hans kinesiska födelseår och att bananerna är en symbol för tur och att det inte alls var menat som en förolämpning... skall man lyssna på mig eftersom jag faktiskt skrev texten eller skall man läsa det jag skrivit?

Samma sak gäller krille, i något mindre utsträckning. Först skriver han att Misslor inte förstår vad pengar är bra till... senare anser han att han menade att de visst vet vad de är bra till men att de inom sina självförsörjande samhällen inte har så stor nytta av dem.

Men om det var dig han gav sig på istället för Krille... hade det varit lika underhållande då?

Jag ger mig inte någon. Inte heller Krille. Jag argumenterar och lyssnar på argument. Ibland, när ingen av deltagarna blir övertygad av motsidans argument så blir det en långdragen debatt som inte kommer någon vart. Det är kanske beklagligt, men inte fel i sig.
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
Re: Starta om

"Guldmyntet är fortfarande av guld. Innan pålitliga nationer och bankhus dök upp var mynt ofta just en uppmätt mängd ädelmetall. Det är därför man finner t.ex. mynt knippsade mitt itu för att göra en "50-öring" o.s.v.."

Men om jämnvikten mellan kapital och varor förskjuts så att kapitalet plötsligt blir "större". Varför skulle bönderna i grannsocknen ta x antal mynt för en vara när de helt plötsligt kan ta 2x för samma vara. Detta förutsätter ju viserligen att det finns ett kaptialistiskt sytem. Jag anser att det inte finns det och att merparten av Mundans bönder inte sett röken av några mynt även om de mot förmodan hade velat..
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Och det är där jag försöker förtydliga att du har fel. Och som legitimerad misslekonstruktör anser jag att jag borde ha rätt att kunna säga att du har fel.

Jo, jag har märkt det. :gremsmile:

Vi får helt enkelt vara oense där, i brist på ytterligare argumentation.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Starta om

Men om jämnvikten mellan kapital och varor förskjuts så att kapitalet plötsligt blir "större". Varför skulle bönderna i grannsocknen ta x antal mynt för en vara när de helt plötsligt kan ta 2x för samma vara. Detta förutsätter ju viserligen att det finns ett kaptialistiskt sytem.

Problemet är att om myntet bara är en klump ädelmetall så är det också en vara. Kapital och inflation kan man börja tala om när man har en valuta som inte är värd något i sig (annat än vad folk tror den är värd).

Jag anser att det inte finns det och att merparten av Mundans bönder inte sett röken av några mynt även om de mot förmodan hade velat..

Jag misstänker att den genomsnittlige bonden skulle bli glad över att få mynt... att han skulle titta på det, gny om att det inte gick att äta och slänga det från sig verkar osannolikt...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Krille, det enklaste är kanske att poängtera misslors syn på pengar lite tydligare på din misslesida? Som det står just nu är faktiskt Vindhands tolkning den mest naturliga. Om du har avsett något annat borde det kanske framgå tydligt där, så slipper du försvara dina kreationer bara för att någon har läst dina beskrivningar av dem men inte haft tillgång till din hjärna och allt det där som du såg som självklart...

Mvh / Phelan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Krille, det enklaste är kanske att poängtera misslors syn på pengar lite tydligare på din misslesida?"

Sånt har jag inte tid med. Det är en urgammal text inklippt från Trollvinter. Ämnet kommer att förtydligas i och med modulen Misslor, och fram tills dess gäller att allt som finns på foxtail.nu angående Eon är inofficiellt eller i bästa fall halvofficiellt.
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
Re: Starta om

"Jag misstänker att den genomsnittlige bonden skulle bli glad över att få mynt... att han skulle titta på det, gny om att det inte gick att äta och slänga det från sig verkar osannolikt... "

Näe, men han skulle nog byta till sig diverse varor och undra varför bytet med varorna inte kunde ske direkt, :gremgrin: Att alla bönder däremot skulle ha en skattgömma med pengar i nödfall verkar däremot högst osannolikt. Det finns ingen mening med att spara och gömma undan pengar för en feodaltidsbonde när han kan ha samma värde i nyttiga varor istället.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Inte tid? Jag kan bara inte låta bli att notera de åtta inlägg du har gjort i försvar av misslornas mentala kapacitet i denna tråd, bara för att EN person gjort en tolkning av misslorna du inte höll med om...

Mvh / Phelan
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Starta om

Näe, men han skulle nog byta till sig diverse varor och undra varför bytet med varorna inte kunde ske direkt,

Om en adelsman kände sig generös nog att slänga ett mynt stort nog att köpa en gris för så tror jag allt att bonden skulle vara extra nöjd över att det var ett mynt han fick i pannan snarare än grisen direkt :gremgrin:

Att alla bönder däremot skulle ha en skattgömma med pengar i nödfall verkar däremot högst osannolikt.

Definitivt. Som sir Francis Bacon sade "Pengar är som gödsel, de gör ingen nytta om man inte sprider dem".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag kan bara inte låta bli att notera de åtta inlägg du har gjort i försvar av misslornas mentala kapacitet i denna tråd, bara för att EN person gjort en tolkning av misslorna du inte höll med om..."

Tja, oavsett hur mycket jag bjäbbar eller inte bjäbbar emot just nu så har jag inte tillgång till det dokumentet i vilket fall. När jag väl kommer att ha tillgång till det så har jag ett Västmark 3 att bygga.

Så om EN person inte vill tro på mitt förtydligande, utan envisas med att bjäbba emot, så har jag inget annat val än att bjäbba tillbaks just nu. För just nu kan jag inte ändra filen, och när jag kan ändra filen så har jag inte tid.

För skojs skull, kolla "Senast uppdaterad"-datumet på foxtail.nu och fundera över hur det kan komma sig.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Min tolkning

Första gången jag läste texten på foxtail.nu om hur Misslorna såg på pengar så tolkade jag det precis som Vindhand. Den är helt klart otydlig. Men så läste jag detta inlägg och fick då följande tolkning:

Misslor förstår vad pengar är bra till; Man kan byta till sej saker med dem eftersom de av någon anledning har ett värde, trots att de förutom som bytesvara är totalt värdelösa. Men vad de inte förstår är varför man ska krångla till det genom att blanda in mellanhänder som man måste resa långa vägar för att nå när man lika gärna kan använda saker man redan har, som grödorna man fått från sin mark. Det är ju en klar omväg att först måsta sälja något man har till någon för att få pengar jämfört med att bara gå raka vägen till personen man har affärer med och betala med samma sak som annars hade sålt för pengar. Och eftersom man endast odlar saker man har nytta av, oftast genom att man kan äta det, så har säkerligen personen man ska göra affärer med en nytta av den också, så han lär inte klaga.

Faktiskt så skulle man rent av kunna tolka detta som att Misslorna är smarta eftersom de gör som de gör. Istället för att förlora bytesvärde genom att gå via mellanhänder (för så är det ju - alla vill ju tjäna på sitt byte, så det tar en sort avgift kan man säga) så betalar de direkt med den avsedda varan utan att den tappat värde på vägen genom att ha omvandlats till pengar. Detta funkar utmärkt i ett utpräglat jordbrukssamhälle som Misslornas, medan de kanske funkar sämre i ett klassamhälle med många olika yrken o.s.v.

Först här skulle man däremot kunna säga att de är aningen dumma, eller snarare trångsynta, eftersom de begränsar till endast ett extremt fåtal olika yrkesgrupper och därmed inte kan ta del av diverse exotiska lyxartiklar och får en kraftigt bromsad utveckling av samhälle, teknologi o.s.v. Fast huruvida lyx, utveckling och liknande ting som de går miste om verkligen bara är positiva vet jag inte om jag håller med om... och jag är inte inresserad av att diskutera det heller. Varför krångla till det?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Starta om

Är det inte lika stor risk att pengarna försvinner i plundringen? Nästan större t o m eftersom det är lättare att kånka med sig en näve pengar än en säck mjöl.

Dessutom, om man har lite mat undangömt är det bara att plocka fram den direkt istället för att svälta de dagar som det tar att gå till grannlänet och tillbaks.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Starta om

Problemet är att om myntet bara är en klump ädelmetall så är det också en vara. Kapital och inflation kan man börja tala om när man har en valuta som inte är värd något i sig (annat än vad folk tror den är värd).
Problemet med det resonemanget är att väldigt få personer svälter frivilligt ihjäl oavsett hur mycket guld de än får. Har de inget käk att avvara kvittar det hur mycket guld du har. Har de extremt lite lär du få hosta upp en hel del för de lilla de har.

Jag skulle gnällt på att du sitter fast för mycket i ett modernt tänkande om du uppvisat några tecken på större aktivitet innanför pannbenet överhuvudtaget.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Starta om

Är det inte lika stor risk att pengarna försvinner i plundringen?

Spade + Mark + Mynt = skattgömma. Många moderna fynd i vår värld härrör just från sådana övningar.

Dessutom, om man har lite mat undangömt är det bara att plocka fram den direkt istället för att svälta de dagar som det tar att gå till grannlänet och tillbaks.

Det ena utesluter inte det andra. Riskspridning är bra.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Starta om

Problemet med det resonemanget är att väldigt få personer svälter frivilligt ihjäl oavsett hur mycket guld de än får. Har de inget käk att avvara kvittar det hur mycket guld du har. Har de extremt lite lär du få hosta upp en hel del för de lilla de har.

Säkerligen. Se dock tidigare resonemang om konflikters begränsning i rummet.

Jag skulle gnällt på att du sitter fast för mycket i ett modernt tänkande om du uppvisat några tecken på större aktivitet innanför pannbenet överhuvudtaget.

Du är väl kapabel att se skillnad på argument och personangrepp? I så fall undrar jag litet varför du verkar föredra det senare... tråkigt IMHO, men var och en får stå för sig själv gissar jag. :gremfrown:
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
Re: Starta om

"Definitivt. Som sir Francis Bacon sade "Pengar är som gödsel, de gör ingen nytta om man inte sprider dem"

Du menar alltså att man ska gräva mynten på olika ställen? :gremwink:
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
Re: Starta om

"Spade + Mark + Mynt = skattgömma. Många moderna fynd i vår värld härrör just från sådana övningar."

Nånting säger mig att de där skattgömmorna inte härstammar från vanliga bönder utan från lite mer välbärgade personer.. Dessutom härstammar nog en hel del skatter från religösa aspekter.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Starta om

Säkerligen. Se dock tidigare resonemang om konflikters begränsning i rummet.
Men du glömmer det lilla faktum att de flesta bönder inte hade det så fett och sällan hade några större reserver att dela med sig av från början. Blir det krig i grannlänet så lär dessa reserver försvinna tämligen fort ändå då t ex släkt och vänner flyr undan kriget.

Mat finns det inte gott om, har man lite över gör man bäst i att spara detta då man kan leva utan pengar men inte utan mat. Det är rätt riskabelt att lita på att nån annan ska ha käk över för att föda dig.

Du är väl kapabel att se skillnad på argument och personangrepp? I så fall undrar jag litet varför du verkar föredra det senare... tråkigt IMHO, men var och en får stå för sig själv gissar jag.
Du kan se det som personangrepp, eller som konstruktiv kritik. En person biter sig fast vid ett argument efter att ha blivit överbevisad om dess felaktighet är i min bok dum.
Och ja, just nu slänger du dig med glädje in i den kategorin. Trevligt att du trivs med det i alla fall.
 
Top