Nekromanti Fråga kolon.

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Läs punkterna 1-3 i det här inlägget. Förra gången verkade du fastna på punkt fyra, så gör dig själv en tjänst och läs de andra tre också.

Tja, jag är ju ingen förespråkare för alla misslemyter. Jag påstår bara att de är ganska efterblivna. Kan ju plocka litet ur punkt 1-3 för att illustrera min poäng.

"Misslor är dumma." Fel! De har en egen logik, men är lika smarta som människor och framförallt äventyrare. De tänker bara lite annorlunda. Till exempel är pengar ingen god motivering för en missla. En missla lever av det som marken ger, och pengar går inte att äta. Inte heller är de särskilt nyttiga - enligt misslelogik är det en omväg att byta till sig en kasse mynt i utbyte mot en griskulting, för att sedan byta till sig en kagge öl för mynten. Mellansteget med mynten hoppar de helst över i och med att de ändå inte har någon viktigare funktion.

Om pengar inte hade någon viktigare funktion vore vi alla misslor. Nu har pengar en viktig funktion (de är lättare att hantera än t.ex mjölk och ägg) och misslorna miss(l)ar denna. Ergo: dumma.

"Misslor är barnsliga." Fel! Det är en av de vanligaste missuppfattningar av långlingar. Misslor bryr sig inte om sådana där saker som krig och politik och andra 'vuxna' saker, och de är lite busiga av sig. Därmed är inte sagt att de är barnsliga - den normala misslan tar ansvar för hem, familj och arbete, vilket definitivt inte kan betraktas som barnsligt.

Tja, barnsligt är ganska vagt. Att det är puckat att försöka ta ansvar för hem familj och arbete utan att bry sig om krig och politik som _definitivt_ kan påverka en borde däremot vara ganska uppenbart.

"Misslor är naiva." Fel! Misslor har en förmåga att missuppfatta människor och tro att de inte ljuger, men till stor del beror det på kroppsspråket. Misslor har problem med att tolka människors kroppsspråk, eftersom människors öron inte rör på sig. Det är dock inte samma sak som att misslor är naiva. Det har mer att göra med att de inte förstår människors kroppsspråk och tonfall lika bra som människor och därför har svårt att uppfatta ironi, sarkasm och rena lögner som annars antyds av just tonfall och kroppsspråk.

OK, stryk "naiva", skriv upp "taskig empati". Vilket tragiskt nog ger dem en EQ som matchar deras IQ i ett mänskligt samhälle.

...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om pengar inte hade någon viktigare funktion vore vi alla misslor. Nu har pengar en viktig funktion (de är lättare att hantera än t.ex mjölk och ägg) och misslorna miss(l)ar denna."

Så du hävdar alltså på fullaste allvar att det finns snabbköp i Mundana? Lustigt, jag kan fanimej inte minnas att jag skrev om några sådana.

Återigen, bilar har säkert en viktig funktion i samhället. De har dock inte en viktig funktion för mig, så jag struntar i dem. Samma sak med misslor: pengar har säkert en viktig funktion för handelsmän, legosoldater och furstar, men eftersom misslor inte är legosoldater och furstar och ytterst sällan handelsmän så spelar pengar ungefär lika stor roll som för alla andra bönder. Det vill säga ytterst marginell om alls.

"Att det är puckat att försöka ta ansvar för hem familj och arbete utan att bry sig om krig och politik som _definitivt_ kan påverka en borde däremot vara ganska uppenbart."

Till att börja med, kan du påverka politiken i ett feodalt samhälle? Kan du påverka politiken om du anses vara en barnrumpa? Är det i så fall någon idé att bry sig?

Vidare, kommer kriget verkligen påverka dig? Du blir inte uttagen till härtjänst om du är missla, och du är i princip självförsörjande. Det finns ingen organisation för att syssla med ransonering, så du behöver inte bry dig om ransoneringskort heller. Mörkläggning är inte heller särskilt aktuellt, i och med att flyg- och artilleribombardemang inte finns. Det enda tillfället som det blir intressant att bry sig är om härtågen råkar passera i just din trakt, men varför bry sig om de är i andra änden och härjar?

Tycker du att inställningen är konstig? Tja, i princip fram till andra världskriget så var den förhärskande. Fast alla födda före 1920 är väl efterblivna de med, antar jag.

"OK, stryk "naiva", skriv upp "taskig empati"."

Skriv "egen kultur". Fundera ett tag på varför en japan säger "ursäkta" om du håller upp dörren för denne. Beror det på att japanen har taskig empati och låg EQ, eller beror det på något annat? Kanske skillnad i kultur?

Näru, Vindhand, i det här fallet kan jag endast se två skedar metaspelande, en del koboldism, två deciliter modernt tänkande och fyra deciliter Eon-fientlighet i ditt resonemang.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Så du hävdar alltså på fullaste allvar att det finns snabbköp i Mundana? Lustigt, jag kan fanimej inte minnas att jag skrev om några sådana.

Inte jag heller så vad babblar du om?

Samma sak med misslor: pengar har säkert en viktig funktion för handelsmän, legosoldater och furstar, men eftersom misslor inte är legosoldater och furstar och ytterst sällan handelsmän så spelar pengar ungefär lika stor roll som för alla andra bönder. Det vill säga ytterst marginell om alls.

skillnaden är att bonden fattar poängen, gärna skulle ha pengar och förstår dess representativa natur. Bonden kommer inte säga "öhö, vad skall jag med blänkande metallbitar till". Gör han det är han just puckad nog att vara missla...

Till att börja med, kan du påverka politiken i ett feodalt samhälle? Kan du påverka politiken om du anses vara en barnrumpa? Är det i så fall någon idé att bry sig?

Att du inte kan påverka politiken innebär inte att politiken inte kan påverka dig. Blir det krig kan det komma folk som plundrar så det kan ju vara läge att ta den pengareserv man samlat ihop och gräva ned den för att ha en chans att starta om... om man nu inte var för dum för att förstå poängen med en pengareserv naturligtvis.

Tycker du att inställningen är konstig? Tja, i princip fram till andra världskriget så var den förhärskande.

Japp, bönder har aldrig försökt samla på sig pengar eller påverka politiken. Tänk hur det skulle sett ut... Knäppa saker som bondeuppror hade säkert dykt upp. Folk hade kunnat köpa saker av och sälja saker till handelsmän. Alla vet ju att sådant var ganska okänt innan andra värdskriget... :gremcrazy:

Skämt åsido har det funnits internationell handel sedan bronsåldern (tenn). Birka byggdes inte på skoj och även bönder har utsatts för konceptet pengar.

Näru, Vindhand, i det här fallet kan jag endast se två skedar metaspelande, en del koboldism, två deciliter modernt tänkande och fyra deciliter Eon-fientlighet i ditt resonemang.

Du kanske skulle glänta på en historiebok och upptäcka att bönder inte levt i en bekymmersfri idyll där pengar är ointressanta och man kan strunta i världen bortom kornfältet. Hur mycket du än vill.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"skillnaden är att bonden fattar poängen, gärna skulle ha pengar och förstår dess representativa natur. Bonden kommer inte säga "öhö, vad skall jag med blänkande metallbitar till". Gör han det är han just puckad nog att vara missla.."

Det finns två betydelser bakom "Öhö, vad ska jag med blänkande metallbitar till". En är din inställning om sinnesstörning. Den andra är direkt analog till min inställning till bilar. Bilar är säkert jättebra som transportmedel. Jag kan till och med tänka mig att vinna en bil på Bingolotto (för att sedan snabbt göra mig av med den eftersom jag inte har någon nytta av den). Men jag behöver ingen och anser den mest vara ivägen. Så, "öhö, vad ska jag med en bil till?" är för mig en realitet och en synnerligen berättigad fråga. Den är för mig fullständigt analog med misslors inställning till pengar.

Så nu kommer du till ett intressant vägval. Du kan nu välja vilka av dessa två betraktelser på saker som man inte har någon nytta av som gäller för misslor. En av dem innebär ett personangrepp på mig. Den är dessutom rätt långsökt om man inte är förblindad av Eon-fientlighet.

"Du kanske skulle glänta på en historiebok och upptäcka att bönder inte levt i en bekymmersfri idyll där pengar är ointressanta och man kan strunta i världen bortom kornfältet. Hur mycket du än vill."

Och du kanske kan ta och öppna samma historiebok och konstatera hur enormt inriktad den är på hansan, kungar, handelshus och andra som faktiskt har nytta av pengar, och hur lite den handlar om de vars plats misslor delar. Du kan också fundera på hur lite av alla dessa pengar som var i omlopp som faktiskt sipprade ner till de vars plats som misslorna delar. Bli inte förvånad om du upptäcker att svaret blir "rätt lite".
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Så, "öhö, vad ska jag med en bil till?" är för mig en realitet och en synnerligen berättigad fråga. Den är för mig fullständigt analog med misslors inställning till pengar.

...förutom att du förstår vad bilar är bra till och antagligen skulle acceptera en bil som en värdefull grunka... något misslor inte påstås göra med pengar.

Så nu kommer du till ett intressant vägval. Du kan nu välja vilka av dessa två betraktelser på saker som man inte har någon nytta av som gäller för misslor. En av dem innebär ett personangrepp på mig.

Hur då exakt? Om du inte mot förmodan anser dig vara en missla förstår jag inte hur det skulle kunna tolkas så... förklara gärna...

Du kan också fundera på hur lite av alla dessa pengar som var i omlopp som faktiskt sipprade ner till de vars plats som misslorna delar. Bli inte förvånad om du upptäcker att svaret blir "rätt lite".

Självklart... men innebär det att dessa lager inte fattade vad pengar var bra till eller saknade användning för dem? Nej.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"...förutom att du förstår vad bilar är bra till och antagligen skulle acceptera en bil som en värdefull grunka... något misslor inte påstås göra med pengar."

Eller så förstår misslor vad pengar är bra till på samma sätt som jag förstår vad bilar är bra för, och du förstår inte att det är detta förhållande som gäller.

"Hur då exakt? Om du inte mot förmodan anser dig vara en missla förstår jag inte hur det skulle kunna tolkas så... förklara gärna..."

Mycket enkelt.

1) Min inställning till bilar är samma som misslors inställning till pengar.
2) Det finns två sätt att se på misslors inställning till pengar. Det ena av dem har med sinnesförvirring att göra.
3) Om misslors sätt att se på pengar beror på sinnesförvirring, och min inställning till bilar är samma som misslors inställning till pengar, så måste jag vara sinnesförvirrad.

Och eftersom jag vill tro bättre om dig än att du påstår att jag är sinnesförvirrad så får jag anta att du är förblindad av din Eon-fientlighet, tolkar vad som skrivs och sägs på absolut värsta möjliga sätt, och helt enkelt låter bli att lyssna på vad jag säger när jag försöker förtydliga detta. Det gör mig iofs inte särskilt mycket gladare, eftersom som det normalt inträffar i till exempel det här sammanhanget.
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
"Blir det krig kan det komma folk som plundrar så det kan ju vara läge att ta den pengareserv man samlat ihop och gräva ned den för att ha en chans att starta om..."

Hur då starta om? Ska du byta din pengareserv mot annan plundrad bondes pengareserv.. eller ska du äta pengarna? :gremconfused: Jag förstår inte riktigt..
 

Hanoi

Veteran
Joined
5 Jan 2003
Messages
79
Location
Lidingö
ja, yoda!

en sak måste ni ha vara jevligt klart för er: misslor e äckliga. gûrder e säkert också äckliga, men de har varken ett rykte om sig att vara gulliga, eller en modifikation på +2 i PER.

Hanoi, krossar myter
 

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Re: ja, yoda!

Enligt regelboken har de +2 i PER.

Dessutom stod det i den informationen jag läs att de ofta misstas för alvbarn. Skulle en skrynklig, grön liten yoda misstas för ett alvbarn? Knappast.
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Nja, tycker väl själv att Vindhand har mer rätt i sina argument än Silversurfan :gremsmirk:.
Samt så är väl det roligt att det blir någon rolig duell mellan två starka viljor, Silversurfan hade kanske inte så bra argument för allt men det var himla roligt att läsa allt han skrev :gremsmile:.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jo, silversurfarn är värre än Vindhand, det medges. Och en duell på ren vilja är vad det här är eftersom Vindhand har gett upp alla rationella argument och hävdar på ren vilja att han kan tolka texten om Misslor bättre än författaren... Jag vill inte påstå att Krilles ord är lag men när det gäller att tolka det han själv skrivit böra han vara den högsta auktoriteten, eller?

Sen är det en sak hur man själv vill tolka och använda materialet i sina egna kampanjer, men det känns hjärndött att säga till författaren vad han menade när han skrev.

Samt så är väl det roligt att det blir någon rolig duell mellan två starka viljor, Silversurfan hade kanske inte så bra argument för allt men det var himla roligt att läsa allt han skrev
Men om det var dig han gav sig på istället för Krille... hade det varit lika underhållande då?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Starta om

Tja, givet att det är feodalism kanske kriget inte är världsomspännande. Grannlänet är kanske inte plundrat eller inblandat. Att komma dit med en påse pengar är bättre än att komma dit tomhänt.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Starta om

Men är det inte bättre att ha en säck mjöl och lite utsäde undanstoppat? Så slipper man gå hela vägen till grannlänet och dessutom riskera att bli rånad av massa kringstrykare som säkert dyker upp i oroliga tider.
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
Re: Starta om

"Tja, givet att det är feodalism kanske kriget inte är världsomspännande. Grannlänet är kanske inte plundrat eller inblandat. Att komma dit med en påse pengar är bättre än att komma dit tomhänt."

Det blir ju ändå ganska knapert, grannlänet kan ju knappast sälja all sin mat om de inte vill svälta själva. Ska man vara historiskt korrekt så idkade bönder i ett feodalistiskt samhälle ren byteshandel och använde sig knappast av något kaptialistiskt system. Prislistan i Eon ser jag som riktlinjer för sakers värde och inte som en varuhuskatalog.
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
Re: Starta om

"Men är det inte bättre att ha en säck mjöl och lite utsäde undanstoppat? Så slipper man gå hela vägen till grannlänet och dessutom riskera att bli rånad av massa kringstrykare som säkert dyker upp i oroliga tider."

..för att inte tala om inflationen. :gremwink: Man får kanske inte sådär supermycket för sina undanstoppade guldmynt helt plötsligt.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Eller så förstår misslor vad pengar är bra till på samma sätt som jag förstår vad bilar är bra för,

Plockar ett citat från din infosida om misslor:
<blockquote>Pengar är lustiga saker: man kan inte äta dem, och den enda orsaken till att man samlar in dem verkar vara att ge dem till kungen i skatt, och har man inga så blir man hängd eller slängd i fängelsehålan.</blockquote>

Det talar för sig själv IMHO.

1) Min inställning till bilar är samma som misslors inställning till pengar.
2) Det finns två sätt att se på misslors inställning till pengar. Det ena av dem har med sinnesförvirring att göra.
3) Om misslors sätt att se på pengar beror på sinnesförvirring, och min inställning till bilar är samma som misslors inställning till pengar, så måste jag vara sinnesförvirrad.


Ah, men du missar: Jag anser att era inställningar skiljer sig å det bestämdaste. Du fattar, misslan gör det inte. M.a.o. är det ingen som kallar dig efterbliven, annat än möjligtvis du själv och du är ju i din fulla rätt att göra så (även om jag inte skulle kunna hålla med).

Jag kan förklara det enklare: Du anser att misslornas inställning till pengar är densamma som din inställning till bilar och att ingen av dem är efterbliven. Jag anser att misslornas inställning till pengar inte är densamma som din inställning till bilar och att misslornas inställning är efterbliven (och naturligtvis att _din_ inställning _inte_ är det)

Det var ett ganska krystat sätt att försöka tolka in ett personangrepp IMHO. Vill du så gärna finna sådana borde du snegla på:
du är förblindad av din Eon-fientlighet, tolkar vad som skrivs och sägs på absolut värsta möjliga sätt, och helt enkelt låter bli att lyssna på vad jag säger när jag försöker förtydliga detta.

Ett relevant argument? nej...

Jag har förklarat vad jag anser om misslorna och varför. Du har förklarat vad du anser. Att jag inte byter åsikt till din åsikt behöver inte innebära att jag inte _lyssnat_. Det är helt enkelt så att jag inte håller med och inte tycker dina argument är särskilt bra. Du får allt respektera att folk kan ha en annan åsikt än din egen och att inte heller det är riktat personligen mot dig...

Nu är den här tråden tråkig... EOT?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Mjo, men vad gäller kopplingen till medeltid och huruvida en bonde påverkas av politiska händelser i omgivningen, eller faktiskt kan utöva påverkan på dessa, så får i alla fall jag hålla med Vindhand om att bonden inte är helt isolerad.

Sen tror jag det har massuppfittats åt båda hållen här - Vindhand har stört sig på misslorna och Krille har tagit det personligt och så är snöbollen i full rullning...

Mvh / Phelan
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Starta om

Men är det inte bättre att ha en säck mjöl och lite utsäde undanstoppat? Så slipper man gå hela vägen till grannlänet och dessutom riskera att bli rånad av massa kringstrykare som säkert dyker upp i oroliga tider.

Jag vågar påstå att det är bättre att ha pengar än att inte ha det. Säcken med mjöl är svårhanterligare än pengar och risken är stor att även den försvann i plundringen. Pengar är små, lätta, brinner inte och flexibla.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Starta om

..för att inte tala om inflationen. Man får kanske inte sådär supermycket för sina undanstoppade guldmynt helt plötsligt.

Guldmyntet är fortfarande av guld. Innan pålitliga nationer och bankhus dök upp var mynt ofta just en uppmätt mängd ädelmetall. Det är därför man finner t.ex. mynt knippsade mitt itu för att göra en "50-öring" o.s.v...
 
Top