Nekromanti Fråga - Eon III i jämförelse

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Hejsan alla Eon-diggare!

Nu är Eon III nästan ett år gånget och de som lirar har hunnit sätta sig in i regler och ändringar jämfört med de tidigare versionerna.

Jag undrar om ni har lust att berätta vad ni tycker är bäst respektive sämst med Eon III, både som fristående spel, men också i jämförelse med de tidigare utgåvorna? Speciellt det sistnämnda är intressant, eftersom det genomfördes en hel del kraftiga förändringar i och med den tredje utgåvan.
 
Joined
23 May 2005
Messages
78
Location
Hässleholm (och Kristianstad)
Egentligen är detta bara ett mindre problem i min mening, och det rör ju egentligen inte själva världen eller regelsystemet i sig, men jag tycker att strukturen på vissa av böckerna - i synnerhet spelarens bok - är lite undermålig. Det känns som om de ibland pratar om saker som de inte hunnit gå igenom än, och som läsare blir man då lite konfys. Lyckligtvis gäller detta ju bara första genomläsningen, och det är egentligen inte ett särskilt stort problem.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag tycker att det är lite snyggare "design" nu, och det är bra att det är två böcker istället för en, nu kan spelledare kolla i Spelledarens bok och spelaren kan kolla i spelarens... helt perfekt :gremwink:

PS. Jag kanske är lite tidig men; när planeras EON IV komma ut? 2008? :p DS.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Praktiska exempel?

Egentligen är detta bara ett mindre problem i min mening, och det rör ju egentligen inte själva världen eller regelsystemet i sig, men jag tycker att strukturen på vissa av böckerna - i synnerhet spelarens bok - är lite undermålig. Det känns som om de ibland pratar om saker som de inte hunnit gå igenom än, och som läsare blir man då lite konfys. Lyckligtvis gäller detta ju bara första genomläsningen, och det är egentligen inte ett särskilt stort problem.

Kan du precisera till nåt konkret eller ge förslag på förbättringar?
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Att mängden skada gjordes oväsentlig. Det är numera bara extraskadeslaget som avgör om du dör. I stort sett.

Det tycker jag är dåligt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Jag har en husregel på den, som kanske kommer att bli officiell i Eon IV. Det är att man får slå en T10 per tio i skadeverkan, och den som visar lägst gäller. Detta ökar sannolikheten att få in köttiga träffar vid högre skadeverkan.

Exempel: Skadeverkan 32 konstateras, 3x 1T10 slås, dessa visar 3, 6, 7 - såunda är det den allvarliga skadan på rad tre som gäller.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Eon IV

Nu har jag precist beställt Eon III boxen, säg inte att Eon 4 redan är på väg?

När förväntas Eon 4 komma?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Re: Eon IV

När förväntas Eon 4 komma?
Eon I kom 1996. Eon II 2000. Eon III 2004. Jag ser ett mönster...

säg inte att Eon 4 redan är på väg?
Det borde väl ha stått på www.neogames.se isåfall?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Eon IV

säg inte att Eon 4 redan är på väg?

Nej, men idéer kommer långt före release.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Det som jag tycker är sämst med Eon III är att det bromsat utvecklingen av Neotech produkter! :gremwink:

Det possitiva är nog helheten. Bättre intro till mundana, lite mer stämningsinformation.

Att ni gjort försök att förbättra och klargöra relgerna lite mer. Det gör ju att nya spelare har lättare att förstå. Det finns nog inget som jag tycker gjort produkten sämre.

/Honken
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Eon är ett bra rollspel så det är svårt att säga något specifikt som är bäst.

Mundana är en välutformad värld med många intressanta miljöer och det är nog det som är mest positivt.

Jag tycker att stridsreglerna ibland blir lite krångliga med för mycket förhjälpningsregler.
Jag tänker på faserna, alla som slår i närstrid gör det sedan tar man alla som använder avståndsvapen osv.
Jag vet att det är för att få struktur men jag tycker snarare att det blir krångligare så jag tar istället en spelare i taget och låter denna göra allt denne skall göra och går sedan till nästa och struntar totalt i faserna.

Även fummelrisken, jag tycker att det är på tok för lätt för att fumla, bara så helt upp och ner.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Även fummelrisken, jag tycker att det är på tok för lätt för att fumla, bara så helt upp och ner.

Även med de ändrade fummelreglerna som ingår?
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Det är att man får slå en T10 per tio i skadeverkan, och den som visar lägst gäller."

Aj. Aj. Vad man kommer dö extra mycket.

Om man inte har något emot att räkna kan man ju slå 1T10 per 10 skadeverkan och räkna skada för varje och sen dela det på antalet T10 man slog.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Jag har en husregel på den, som kanske kommer att bli officiell i Eon IV. Det är att man får slå en T10 per tio i skadeverkan, och den som visar lägst gäller. Detta ökar sannolikheten att få in köttiga träffar vid högre skadeverkan.

Så vid kraftiga anfall mot bröstkorgen funger hjärtat som en magnet eller? Desto hårdare du slår desto högre är sannorlikheten att du träffar hjärtat ju.
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Jag måste meddela att min spelgrupp älskar de nya bakgrundstabellerna. Vi gottar oss med slag som kryddar till rollpersonernas egon eller direkta omgivning extra. Om jag erbjöd mina spelare att göra en gubbe med den gamla upplagen (EON II) så skulle de totalvägra.

Vad som fortfarande är tämligen svårbegripligt är magireglerna. Det enda jag fattar är typ magiteorin och den varierar över hela Mundana. Jag har inte lyckats sätta ihop en enda vettig besvärjelse och ännu mindre funnit någon som vet hur improvisationsreglerna fungerar. Kanske detta borde förklaras ytterligare, gärna med sådana där söta små kursiverade exempel. Har nämligen en sjuk förkärlek för dem.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Magi

Jag har inte lyckats sätta ihop en enda vettig besvärjelse och ännu mindre funnit någon som vet hur improvisationsreglerna fungerar.

Det är inte meningen att det ska finnas i grundutförandet. Sånt finns i Mystik & magi.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Så vid kraftiga anfall mot bröstkorgen funger hjärtat som en magnet eller? Desto hårdare du slår desto högre är sannorlikheten att du träffar hjärtat ju.

Om man ser ett kraftfullt anfall som just en hård attack så visst, då blir det skumt. Visionen är att ett kraftfullt anfall inte har med mängd kraft, utan snarare med intensitet - personer utfärdar en massa utfall, attacker, hugg och stick, vilka tillsammans ökar sannolikheten att tillfoga en allvarligare skada (ergo - ger högre skadeverkan).

Jag lade med visionstexterna om hur det är tänkt från konstruktörens sida att strid fungerar i Eon III, just för att försöka styra bort från tanken en handling = ett utfall. Det handlar om ens attityd i striden, ens hängivenhet, ens fokus, snarare.

Och då tycker inte jag att det är fel att risken för allvarliga skador gå upp?
 

kboman

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
49
Location
Malmö
Re: Fråga - Eon III i jämförelse (lite OT)

Hej!
Detta är inte helt inom ämnet, men eftersom nu frågespalten ändå har öppnats...

Jag har köpte Atlas-boxen för en vecka sen (gillar när det är rea i Neoshoppen!) och är klart nöjd med den, GM är ett jättekliv fram från gamla Mundanaboken. Men - varför korrekturläser ni inte era produkter?
Rena stavfel är sällsynta, men det är hela tiden märkliga meningsbyggnader och det här med tempus verkar vara väldigt flytande. Särskilt historiska texter kan aldrig hålla sig konsekvent i nutid eller dåtid. Det är mycket distraherande när man läser det, och jag får en obehaglig känsla av att andra kan ta efter i tron att det är okej att skriva så.

What gives?

mvh
/KB
 
Top