Nekromanti Fråga angående JB

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Isländska: Jorgur Bestiarur

Tja, då kanske gunstig herrn kunde tala om vad det istället heter /images/icons/wink.gif eller det kanske ska vara en svartsjukt bevakad hemlighet, såsom dvärgarnas språk?
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Hallå där!

"Detsamma gäller IMHO även Anastasia, inte minst till följd av Anastasia för många ger helt andra kopplingar än till en fantasyvärld. Och precis på samma sätt förhåller det sig med Jorge."

För mig låter Jorges (uttal: Jårrge) definitivt fantasyaktigt och ger mig direkt kopplingar till Trudvang. Inte till fantasyspel som D&D eller DoD1-5 eller Eon men dock en klockren koppling till Trudvang. Innan detta inlägg så har inte ens tanken föresvävat mig att man skulle kunna uttala Jorge på något annat sätt än det jag nämnt ovan.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Ja, du ville ju ha det svensk/nordiskt [NT]

Det jag syftade på med ett "svenskt" Jorge var helt enkelt uttalet "Jårrge". På så sätt blir det ett helt OK svens-/nordiskklingande fantasynamn som slipper vissa associationer som namnet Göran medför.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Ja, du ville ju ha det svensk/nordiskt [NT]

Jag var fullt medveten om vad du menade. Ville bara retas lite, vilket är tacksamt eftersom jag menar att uttalet Jårrge låter inåt helvete fult. Men det är bara min uppfattning.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Jårrge låter finfint.

...Jårrj, som ger kraftiga Georg-vibbar.

Vilket som redan sagts inte är så jävla konstigt eftersom det är samma namn.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Smaken är som röven...

Ja, och det var mitt sista inlägg i tråden. Synes!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Isländska: Jorgur Bestiarur

Nej, det var bara menat som lite humor över att många ord i meningar på isländska slutar på. Harur braur, och tagur ickur migur så seriösur......
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,537
Location
Stockholm
Re: Jårrge låter finfint.

Och då faller det sig naturligt att man INTE använder det uttalet av namnet.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Åke och Anastasia

Smak och tycke. Visst, "Åke" känns inte som om jag skulle döpa någon SLP till, förutom i Viking och det är ju inte fantasy,

Buhuu! (-:

--
Åke, som angående namn och uttal kan påpeka att mina indiska släktingar kallar mig 'OK' - stavas så, alternativt 'Oakey'.
 

Antraxe

Veteran
Joined
30 Sep 2001
Messages
101
Location
Umeå
Ganska kul att det kan bli så här många svar på en uttalsfråga/images/icons/laugh.gif
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
och det bästa är att av alla så var det jag som hade rätt!! Näe seriöst nu.

Tycker det var lite skoj dock att det fanns så många olika uttal på ett namn som jag tyckte var självklart hur man skulle uttala. Men men.. mänskligheten slutar aldrig överraska
 
Top