Nekromanti Fräna besvärjelser?

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag tänkte lite på nya besvärjelser och jag tror att jag har kommit på några ganske bra... (dom är "lite" Star Wars-stil, men det gör la inget (?)

Strypa (3)
Även känd som:-
Färdigheter: Alstra Nekrotropi(ob3t6), Besvärjelse(ob4t6)
Tidsåtgång: en runda
Räckvidd: 30 meter
Varaktiget:proviorisk

Lyfter upp offret från marken ca. 20 cm och gör ob3t6 "strypsskada" på halsen.

Kontrollera (3)
Även känd som: Fiende blir vän
Färdigheter: Alstra Psykotropi(ob4t6), Besvärjelse(ob3t6)
Tidsåtgång: en runda
Räckvidd:30 meter
Varaktighet: Provisorisk

Gör att en "human" varelse (människa, dvärg eller alv) lyder besvärjarens order, t.ex. släpp vapnen, gem je era vapen, släpp ut oss ur cellen m.m., dock ej: gör självmord. det finns klart andra order som han/hon inte lyder, detta är upp till spelledaren att komma på. (om man så önskar kan man ju slå mot offrets vilja innan ordern träder i kraft för att se om denne lyder)


Hela
(exakt samma som helande handen, bara att denna är Personlig, istället för Beröring.


Blixt (5)
Även känd som: den eviga plågan, ondskans händer
Färdigheter: Alstra Nekrotropi(ob4t6), Alstra Fototropi(ob3t6), Besvärjelse(ob2t6), Besvärjelse(ob3t6)
Tidsåtgång: två rundor
Räckvidd: ENDAST 5 meter
Varaktighet:MAX 1 minut

Besvärjaren skjuter ut blixtar ur sina händer och när blixtarna träffar ett offer så får denna ob2t6 trauma och ob3t6 smärta varannan runda som går, men även besvärjaren får ob1t6 långtidsutmattning för varannan runda som går. OBS. ENDAST 5 meter räckvidd, MAX 1 minut och att besvärjaren måste ha båda händerna lediga...

Det var la det... jag förstår att nästan alla här har synpunkter på detta, kanske bra men mest dåliga antagligen... skriv in lite egna här och modda andras ifall ni tycker att deras (och mina) var **** :p


//Kanturi, som älskar Star Wars och hatar KRITIK!!!! :gremwink:
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Force Lightning

Varifrån får man filamenten för att hålla igång besvärjelsen? Vad händer om koncentrationen bryts när man är mitt uppe i att grilla någon? Dissiperar filamenten okontrollerat eller? I så fall, hur vet man hur många som förbrukats när "olyckan" inträffar?

//GlueBall, som är ett pain in the arse och som tycker att kritik är kreativt :gremlaugh:
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: Force Lightning

Varifrån får man filamenten för att hålla igång besvärjelsen? Vad händer om koncentrationen bryts när man är mitt uppe i att grilla någon? Dissiperar filamenten okontrollerat eller? I så fall, hur vet man hur många som förbrukats när "olyckan" inträffar?

Ja... mycket frågor för en liten mej... nu ska vi ses:

Varifrån får man filamenten för att hålla igång besvärjelsen?

De "får" man från offret medan han plågas i besvärjelsen(?)... det kanske inte står i EON:s regler att man kan utvinna filament från en som håller på att dö )eller gör det) men jag tycker iaf att med denna besvärjelse så går det :p

Vad händer om koncentrationen bryts när man är mitt uppe i att grilla någon? Dissiperar filamenten okontrollerat eller? I så fall, hur vet man hur många som förbrukats när "olyckan" inträffar?

När man bryts mitt i besvärjelsen så dissiperar 1 Nekrotropiskt filament okontrollerat.

//Kanturi
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Re: Force Lightning

Det låter ju okay, men svårigheten borde förändras på grund av kroppslig alstring och för att det knappast handlar om symbiotisk magi. Dessutom hade det nog inte varit fel med ett aktivt motståndsslag för att se om personen som är drabbat kan motstå kraften, hålla tillbaka sina kroppsliga energier eller något. Magikerns Besvärjelse mot offrets PSY kanske.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Så här ska coola besvärjelser se ut (dessutom är de enliga med Eons magisystem...) :

Iktavis eventuella försvinnande

Färdigheter: Alstra psykotropi (Ob4T6), Transformering (Ob4T6)*, Transformering (Ob4T6)**, Besvärjelse (Ob3T6), Besvärjelse (Ob3T6).
Tidsåtgång: Två rundor.
Räckvidd: Personlig
Varaktighet: Momentan/En minut
*Transformering av två filament till fototropi.
**Transformering av två filament till ataxotropi.

Den mycket spektakulära besvärjelse teleporterar magikern upp till tio meter bort, men lämnar kvar en illusion av densamme där han stod. Detta är om inte annat förvirrande, även om svårigheten att genomskåda Illusionen är Lätt (Ob2T6, mot SYN). På samma vis finns Illusionen kvar i en minut, medan magikern omedelbart teleporteras till den givna punkten.

Designdata: Alstra fyra psykotropiska filament (Ob4T6), Transformering av två filament till fototropi utan förlust (Ob4T6), Transformering av två filament till ataxotropi utan förlust (O4T6), Väva effekten Illusion förstärkt till två filament snabbt (Ob3T6), Väva effekten Teleportera förstärkt till två filament snabbt (Ob3T6).

Iktavis beskedlige fiende

Färdigheter: Alstra psykotropi (Ob5T6), Tranformering (Ob4T6)*, Besvärjelse (Ob3T6), Besvärjelse (Ob4T6).
Tidsåtgång: Två rundor.
Räckvidd: 30 meter.
Varaktighet: Två minuter.
*Transformering av två filament till skototropi.

Denna finurliga formel gör att ett utvalt offer dels får två nivåer svårare (+Ob2T6) att ljuga, och dels en nivå svårare (+Ob1T6) på Lojalitet. Detta gör personer som till exempel är starkt lojala en av besvärjarens fiender mycket lättare att förhöra. Svårigheten är väldigt hög, då hela besvärjelsen utförs dolt och är tänkt att hålla i ett tag, men så är resultatet ofta väldigt bra om man lyckas – och det har man god chans att göra om man är en skicklig magiker. Och det brukar vara skickliga magiker som lever farligt, och därmed har störst bruk för denna underbara lilla formel.

Designdata: Alstra fyra psykotropiska filament dolt (Ob5T6), Transformering av ett två filament till skototropi med ett filaments förlust dolt (Ob4T6), Väva effekten Svekfullhet med förlängd varaktighet dolt (Ob3T6), Väva effekten Lögn förstärkt till två filament med förlängd varaktighet dolt (Ob4T6).

Iktavis vedervärdiga hustrustöld (2)

Färdigheter: Alstra psykotropi (Ob4T6), Besvärjelse (Ob4T6).
Tidsåtgång: En runda.
Räckvidd: Beröring.
Varaktighet: Tre minuter.

Denna förbannelse är inte namngiven av Iktavi själv, utan av en känd colonisk ritualmagiker vars hustru blev ’offer’ för formeln. Den gör ett berört offer två nivåer enklare (-Ob2T6) att Förföra, vilket Iktavi tydligen tyckte var trevligt.

Designdata: Alstra tre psykotropiska filament dolt (Ob4T6), Väva effekten Passion förstärkt till två filament med dubbel varaktighetsökning och ett extra filament för att sänka svårigheten dolt (Ob4T6).


...och vi kan klämma in en liten ritual också, edan vi ändå är igång...

Eldandens ankomst (ritual) (8)

Färdigheter: Alstra psykotropi (Ob5T6), Transformering (Ob4T6)*, Transformering (Ob4T6)**, Transformering (Ob2T6)***, Ritual (Ob2T6), Ritual (Ob2T6), Ritual (Ob3T6).
Tidsåtgång: 7,5 timmar.
Räckvidd: Beröring.
Varaktighet: Provisorisk.
*Transformering av sex filament till pyrotropi.
**Transformering av två filament till biotropi.
***Transformering av fyra (pyrotropiska) filament till ataxotropi.

Ritualen skapades av Iktavi strax efter att han fått upp ögonen för ritualmagin, och är lite experimentsfull. Den grundar sig på det faktum att han tycktes helt oförmögen att lära sig andra aspekter än psykotropi (transformering var han dock rätt duktig på), och att han var en tämligen oerfaren ritualmagiker.
Ritualen har precis samma effekter som Protubererande salamander, det vill säga kallar fram en andra rangens salamander. Första gången Iktavi använde ritualen var salamandern nära att ta kol på honom, eftersom han glömt att skapa en kontrolleringsbesvärjelse. Därefter lade han ritualen åt sidan i många år, innan han strax innan han dog av ålderdom skapade en kontrolleringsformel, och använde ritualen igen.

Designdata: Alstra åtta psykotropiska filament på fyra timmar (Ob8T6-Ob3T6=Ob5T6), Transformering av sex filament till pyrotropi utan förlust (Ob4T6), Transformering av två filament till biotropi utan förlust (Ob4T6), Transformering av fyra pyrotropiska filament till ataxotropi utan förlust (Ob2T6), Väva effekten Eldharmoni förstärkt till två filament (Ob2T6), Väva effekten Gestalta förstärkt till två filament (Ob2T6), Väva effekten Provisorisera förstärkt till fyra filament på en timme (Ob4T6-Ob1T6=Ob3T6).


Skapade av mig, använda av en av mina spelares rollpersoner, ett litet smakprov av många fler jag har. Men det ryktas att de ska hamna på Drunoks Drängar snart, så jag lägger bara upp dehär.

-Hjalle, den kaotiskt onde människomagikern.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag kom nu på några andra coola "Star Wars-besvärjelser" :gremwink:

Tryck (2)
Även känd som: Tillbaka knuffningen, vindens förräderi
Färdigheter: Alstra Pneutropi(ob2t6), Besvärjelse(ob2t6)
Tidsåtgång: en runda
Räckvidd: 2 meter(närstrid alltså)
Varktighet: Momentan

"Offret" måste slå ett svårt slag(ob4t6) mot sin (Tål+Rör+Vil/3) för att inte flyttas ("misslyckade poäng"* x 1) +1 meter bakåt. om slaget fumlas så trillar offret.
Denna besvärjelse funkar även att trycka föremål ifrån sej, då är räckvidden 10 meter. man ska då slå ett slag mot SIN EGEN styrka, svårigheten är ob1t6 per 3 kilo, dvs om man vill trycka iväg nåt som väger 9 kilo så är det ob3t6 i svårighet. och om man vill kasta iväg nåt som väger 4,5 kilo så ska man slå ob2t6. man skall höja svårgheten en nivå (+ob1t6) för varje påbörjad "3 kilare".


Dra (2)
Även känd som: draget, tillkallelse
Färdigheter: Alstra Pneutropi (ob2t6), Besvärjelse (ob2t6)
Tidsåtgång: en runda
Räckvidd: 10 meter
Varaktighet: Momentan

Offret måste slå ett svårt slag (ob4t6) mot sin (Tål+Rör+Vil/3) för att inte dras till sin motståndare ("misslyckade poäng"* x 1) +1 meter. man kan även göra detta på föremål. man ska då slå ett slag mot SIN EGEN styrka, svårigheten är ob1t6 per 3 kilo, dvs om man vill dra till sej nåt som väger 9 kilo så är det ob3t6 i svårighet. och om man vill dra till sig nåt som väger 4,5 kilo så ska man slå ob2t6. man skall höja svårgheten en nivå (+ob1t6) för varje påbörjad "3 kilare".

*Misslyckade poäng= varje steg över (tål+rör+vil/3) som man kom

//Kanturi, rätta mej om jag har fel...
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Ett tips, kanske lite tråkigt, är att skaffa magiboken och använda reglerna där för att skapa nya besvärjelser.
Om det är något som inte riktigt fungerar att göra eller blir för svårt så är det mycket bättre att isf skriva nya effekter. Allt blir mycket mer konsistent med det befintliga systemet, även om det är en del jobb som kan behövas för att lära sig systemet.

/Caesar - gillar M&M trots att den är lite klumpig ibland.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: Force Lightning

Magikerns Besvärjelse mot offrets PSY kanske.

Ja, det skulle ju funka. det är upp till dej som spelledare(?) att bestämma sådant för er spelgrupp...
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Bara för att vara lite extra jobbig:
Varför skulle nekrotropi strypa? Ruttnar halsen sönder? Det det inte lämpligare med pneumotropi? (även om det blir lite väl farligt då det finns gott om luft att alstra ur)

Intressant att sno idéer från Starwars, har själv en massa problem att komma på häftiga eller användbara besvärjelser (äger ingen modul (och för att vara ärlig äger jag inte ens grundboken, den är lånad)).

Råkar någon ha snickrat ihop en massa ataxatropiskt mums, helst ritualer? Försöker göra en skurk lite läskigare.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Strypa (3)
Även känd som:-
Färdigheter: Alstra Nekrotropi(ob3t6), Besvärjelse(ob4t6)
Tidsåtgång: en runda
Räckvidd: 30 meter
Varaktiget:proviorisk

Varaktigheten bör väl vara temporär?
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Iktavis eventuella försvinnande
Mycket fin besvärjelse, trevlig komination av flera effekter.

Skapade av mig, använda av en av mina spelares rollpersoner, ett litet smakprov av många fler jag har. Men det ryktas att de ska hamna på Drunoks Drängar snart, så jag lägger bara upp dehär.
Hoppas Drängarna får stil på det där snart... :gremwink:
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: Fräna besvärjelser?(OT)

(äger ingen modul (och för att vara ärlig äger jag inte ens grundboken, den är lånad)).

SÅ var det för mej ett tag, jag ägde iofs typ 2-3 moduler men hade ingen regelbok. nu har Mattias (Jabub) i min spelgrupp köpt EON 3 så jag år låna EON 2 regelboken. nu har jag också 8 moduler så man får riktigt ont i ryggen när man bär dem fram och tillbaks från spelmötena (plus att min atlasbox har spruckit på 4 ställen :gremfrown: )
 
G

Guest

Guest
Den trippeleggade gåvan
Även känd som: Delad makt
Färdigheter: Alstra Nomotropi(ob3t6), Besvärjelse(ob3t6)
Tidsåtgång: två rundor
Räckvidd: beröring
Varaktiget: momentan

Ger en besjälad varelse 3 filament av för alstrat slag, är fler filament alstrade ges den sort det finns flest av, finns inga filament förutom de som ska användas till besvärjelsen dissiperar dessa okontrollerat.
När man tar emot dessa filament slås ett mycket lätt slag (ob1t6) mot valfri magifärdighet, innehas ej alstring av den relevanta färdigheten eller transformering högs slaget med +ob1t6 är mottagaren i kombination med detta en sann magiker höjs slaget med ytterligare +ob2t6, misslyckas slaget dissiperar filamenten okontrollerat för magikern, är mottagaren utan magifärdigheter fummlas slaget automatiskt, fummel räknas som fummel vid transformering.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Strypa (3)
Även känd som:-
Färdigheter: Alstra Nekrotropi(ob3t6)(eventuellt Pneumotropi med samma svårighet, detta är helt upp till spelledaren), Besvärjelse(ob4t6)
Tidsåtgång: en runda
Räckvidd: 30 meter
Varaktiget:provisorisk

Lyfter upp offret från marken ca. 20 cm och gör ob1t6 "strypsskada" på halsen vid 4 tillfällen med en rundas mellanrum.

//Kanturi, som skrev detta mest som komihåg och ni behöver inte kommentera om ni inte vill då förståss :gremsmile:
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag vet inte riktigt om denna magi redan finns i "Mystik och Magi", men om det är så så får vi hoppas att denna blir lite annorlunda, som en modd typ.

Livsutsugning(4)
Även känd som: Lungornas uttömning
Färdigheter:Alstra Pneumotropi(ob4t6), Transformering*(ob2t6), Besvärjelse(ob2t6), Besvärjelse(ob3t6)
Tidsåtgång: två rundor
Räckvidd:Beröring
Varaktighet: Provisorisk
*Två filament transformeras till Nekrotropi

Besvärjaren lägger handen på sitt offer mun(offret får inte ha hjälm på sig, iaf inte tunnhjälm eller tornerhjälm) och suger ut luften ur lungorna samtidigt som lungorna infekteras. Luften försvinner med 5 syrebriststreck per runda, och om offret försöker ta sig loss så tar det 7 streck. Det enda sättet ta sej loss är att slå att svårt slag(ob4t6) mot sin Stridsvana. "Infektionen" går till på så sätt att offret får lungpest och man får inte slå nåt slag på om man halverar "skadan" av det.

//Kanturi, som förstår att detta var en lite mysko besvärjelse men den var kul att göra.

PS. MODDA GÄRNA DS.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Om man transformerar två filament så försvinner lika många samtidigt.

Känns i övrigt lite väl kraftfull.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
detta riktas till de flesta som skrivit här (särskilt kanturi. tråkigt med modulbristen, men ändå)

1. det finns ingen stryp effekt. (kanske med antipnuemotropi!)
2. KÖP MYSTIK OCH MAGI!!!!!!!!! det är värt pengarna.
och har regler om hur man gör besvärjelser. och repeterar ytterst lite som finns i grundboken.
3. ett mycket allvarligt fel. en besvärjelse (blixt) innegåller två alstringar. det får bara vara en med besvärjelser. annars måste det vara en ritual.
4. jag kanske är hänsynslös. jag vet. men jag vill inte att stackars nybörjare ska få fel uppfattning om saker och ting.
 
Top