Nekromanti Forumsöl i STHLM

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Sapient said:
Spider Jerusalems signatur said:
"In Gygax Nos Fides, Totus Alius Addo Victus."
Första biten köper jag, men sen...

"Den helt förändrade lägger till livsmedel" ???

"Totus" (tota, totum) betyder "summan av, helheten, det hela". Alltså mer "delar ihop" än "alla, en grupp". Jämför totalt.

För "alla" skulle jag ha använt Omnia. Eller hoppat över det.

"Alius" betyder "någonting annat, förändrad" Jmfr "alias". Det är snarlikt, men...

Jag skulle ha använt "cetera" (som i "et cetera", det övriga, allt annat - alla andra). (Totus eller Omnia blir då dessutom överflödigt.)

"Addo" betyder mer "lägga till" än "ta med" (åter, jämför med "addera").

Sen kan vi diskutera den grammatiska formen. Jag skulle nog ha sett satsen som en uppmaning - alltså (presens) imperativ. Men verbet "addo" är i presens indikativ. Här är jag verkligen inte hundra, men det borde bli "adde".

Jag skulle dock hellre ha använt "portare", "bär, ta med", som i imperativ blir kort och gott "porta". (En annan variant vore "ferre", "ferrent" i imperativ tror jag, men jag föredrar porta...)

"Victus" är klart användbart. Om än kanske en smula formalistiskt eller abstrakt. (Som "livsmedel" som jag använde ovan.) "Alimentum" är näraliggande, men också ganska abstrakt. Båda funkar, men jag skulle nog använt "cibus" - "mat, ranson, föda" ungefär. (I ackusativ, singular - cibum.)

"In Gygax Nos Fides, Cetera Porta Cibum"
Har jag sagt hur mycket jag älskar dig? Detta var mycket underhållande att läsa. Men jag hävdar att det är korrekt.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Spider Jerusalem said:
Jag måste kolla när jag skulle tatuera mig, var den 17 eller 18... tror det var den 17. I värsta fall så kommer jag inte förens vid 19.
Jag är där vid 18:00 jag tatueras imorgon och inte på fredag.

/Spider som är nål rädd...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Dante onärvarar

Jag kommer INTE att dyka upp i kväll – så av mig tidigare oträffade forumiter kan dyka upp utan risk för att halka ner i DanCon-prioriteringen.

(Inte för att de skulle göra det ändå. Jag är ingen skitstövel.)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Tack för ikväll

Jag har precis kommit hem från forumsölen, och vill tacka alla som var där, forumiter som minions. Jag fick se några nya ansikten på håll, typ Yellow Fellow och nån mysitisk Magic-spelare, och sen lyckades jag gapa och vara allmänt översocial mot Radioaktiv, Anarchlown, Ugglo, Minne, anth, nån snubbe som jag kännner sen länge men som inte hänger på forumet, och Korpen också. Sen snackade jag med Gizmo, såg Chrull fly fältet och så var Rymdhamster där. Och Vicotnic. Och Itaqua. Och Spider Jerusalem som har det mest knasiga namnet av alla sa att jag kan banna folk enbart genom att tänka på dem för det hade han programmerat, men jag får ju inte banna folk så det var ju bortkastat och sen ville personalen ha betalt för allt jag drack och sen åkte jag hem.

Typ. Just ja, Minne och jag funderade på vad hon hette som skrev typ Kings Quest eller så. Vad hette hon?

Eksem var där, fast han hoppat av forumet. Han lovade att han skulle uppdatera sin blogg. Med nån recension av nån OSR-modul där man kidnappar gruvarbetare. Låter sydamerikanskt, tycker jag.

Just ja, Gardener var där, likaså hans sympatiske bror.

Jag har säkert glömt nån, men ja skylle på Cthulu! He made me do it! Förresten, Lupus Maximus var där också.

Nu tittar jag på hoben.

/M
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Tack för ikväll

KQ författare hette Roberta nånting. Vill fortfarande att det ska komma en 9:a. Btw var både jag och mitt porträtt där ett tag. Jag lämnade av och lämnade mitt porträtt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
anth
Niklas73
chrull (hade chrull med sig någon minion?)
Lupus Maximus
Spidde med en manlig och en kvinnlig minion
Eksem - och hade inte han med sig två kvinnliga minions?
Gardener med två minions
Jarl med två minions
Android IV
Yellow Fellow
Übereil
Ithaqua
gizmo
Anarchclown + Radioaktiv
Rymdhamster
Vicotnic
Korpen
Storuggla
Minne
Magnus Seter
En forumit jag inte kan namnet på (samma som Magnus tänker på) - tills vidare får han bli minion till Gardener och Erik Ny

Vem har jag missat?

Helt klart var vi väldigt nära 30 personer, undrar om det inte är forumsölsrekord?

Vi SAKNADE Laowai och Sapient

Och nästa forumsöl är bokat till 15 mars

... just ja! Glömde säga...
- vi hade J*****t kul! :gremsmile:
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Re: Tack för ikväll

Magnus Seter said:
...och sen lyckades jag gapa och vara allmänt översocial mot Radioaktiv, Anarchlown, Ugglo, Minne, anth, nån snubbe som jag kännner sen länge men som inte hänger på forumet, och Korpen också.
Det var ju där jag satt! Jarl satt där en stund också. (Samt Vicotnic, men han har du glömt.)

Ja, och de där två och en halv timme jag var där (lite drygt) flög fram. Hade det inte varit för tåget hade jag utan problem kunnat stanna två och en halv timme till.

Übereil
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Re: Tack för ikväll

Just det. Jag tror också att vi slog någon slags forumsrekord. I alla fall sedan jag blev aktiv. Jag räknade och insåg att vi sammanlagt under kvällen, med minions och grejer, var runt trettion pers som var där vid olika tillfällen.
 

Yellow Fellow

Veteran
Joined
12 May 2012
Messages
26
Location
Sundbyberg/Stockholm
Ett stort tack till alla som var på plats. Det var en mycket trevlig tillställning!

Glömde dock hörapparaten hemma på skrivbordet och eftersom jag måste hushålla med antalet "va?" för att inte driva folk till vansinne så blev det en del gissningslekar, men så kan det vara.
 

instant

Veteran
Joined
25 Nov 2008
Messages
10
Location
Stockholm
Jag var en av Jarls minions, så skriv instant istället ;-)

Första forumsölen för mig men långtifrån den sista.
 
Top