Nekromanti Forumsöl i STHLM

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Yellow Fellow said:
Jag tycker att detta låter som en trevlig tillställning.
Kan man liksom bara rammla in och kolla läget? Eller måste jag basunera ut min eventuella ankomst med ett otympligt bronshorn på Danviktulls bergsknalle?
Men det hade varit awsum om du hade basunerat ut din ankomst medelst bronshorn vid Danvikstull. :gremlaugh:
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
anth said:
Yellow Fellow said:
Jag tycker att detta låter som en trevlig tillställning.
Kan man liksom bara rammla in och kolla läget? Eller måste jag basunera ut min eventuella ankomst med ett otympligt bronshorn på Danviktulls bergsknalle?
Men det hade varit awsum om du hade basunerat ut din ankomst medelst bronshorn vid Danvikstull. :gremlaugh:
Jag röstar för att vi bjuder på en öl om han gör det.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Tid?

anth said:
Rymdhamster said:
Vilket tid är det som gäller?
Vi har biblioteket hela kvällen, men det brukar inte komma så många människor före 18:00
Det stämmer oftast är det bara jag som sitter där från 17:00 och runt 17:30 så börjar det komma folk.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Tid?

Radioaktiv said:
Är du där så tidigt denna gången med? Får se till att du inte sitter själv :gremsmile:
Jupp, eftersom jag går ditt direkt efter jag slutat jobbet.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Spider Jerusalems signatur said:
"In Gygax Nos Fides, Totus Alius Addo Victus."
Första biten köper jag, men sen...

"Den helt förändrade lägger till livsmedel" ???

"Totus" (tota, totum) betyder "summan av, helheten, det hela". Alltså mer "delar ihop" än "alla, en grupp". Jämför totalt.

För "alla" skulle jag ha använt Omnia. Eller hoppat över det.

"Alius" betyder "någonting annat, förändrad" Jmfr "alias". Det är snarlikt, men...

Jag skulle ha använt "cetera" (som i "et cetera", det övriga, allt annat - alla andra). (Totus eller Omnia blir då dessutom överflödigt.)

"Addo" betyder mer "lägga till" än "ta med" (åter, jämför med "addera").

Sen kan vi diskutera den grammatiska formen. Jag skulle nog ha sett satsen som en uppmaning - alltså (presens) imperativ. Men verbet "addo" är i presens indikativ. Här är jag verkligen inte hundra, men det borde bli "adde".

Jag skulle dock hellre ha använt "portare", "bär, ta med", som i imperativ blir kort och gott "porta". (En annan variant vore "ferre", "ferrent" i imperativ tror jag, men jag föredrar porta...)

"Victus" är klart användbart. Om än kanske en smula formalistiskt eller abstrakt. (Som "livsmedel" som jag använde ovan.) "Alimentum" är näraliggande, men också ganska abstrakt. Båda funkar, men jag skulle nog använt "cibus" - "mat, ranson, föda" ungefär. (I ackusativ, singular - cibum.)

"In Gygax Nos Fides, Cetera Porta Cibum"
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth said:
Google säger: "Sapient postulo ut bibere cervisia."
Mnja, i så fall säger google "Sapient kräver att även dricka öl".

Låter återigen som en lite märklig satskonstruktion.

"Sapientus Cervesiam egeo" torde vara närmare "Sapient behöver en öl".

(Google Translate är inte så dum på latin, men den begår några typiska "nybörjarmisstag".

1. att den försöker översätta alla små extra ord vi lägger in - latin ska vara lite minimalistiskt. Det är ett böjt språk, medan moderna språk i mycket högre grad litar på prepositioner, konjunktiontioner och liknande. Bort med alla onödigheter.

2. Det går på grundord och stammar som inte alltid helt enkelt "funkar". Inget specifikt för latin eg. Det är en fråga om språkkänsla.

"Postulo" t.ex. är "kräver, begär, ber om", vilket ju är nära "behöver en" - men samtidigt beskriver något aktivt. Du sa ju trots allt inte att jag ville ha en öl, bara att jag behövde en...)
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: Tid?

Radioaktiv said:
Ah, okej. Ser fram emot att börja ölandet lite tidigare för egen del :gremsmile:
Dyka upp tidigt che... just ja, bio, jag blir sen...

Übereil, som ska se Berättelsen om Pi
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Tid?

Hotar eventuellt med att titta in strax innan 17 för en öl innan familjen kräver uppmärksamhet! :gremsmile: Den gode Vic var länge sen man såg juh!
 
Top