WRNU Forumets regentlängd

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,053
I samband med arbetet med jubileumsboken har jag råkat bli besatt av forumets historia. Jag försöker sammanställa något slags regentlängd över ägare och redaktörer, men har inte fått den komplett, trots forumarkeologiska efterfroskningar. Det jag fått fram ser ni nedan. Det kan finnas en del höftningar och jag ber om ursäkt om jag har missat något uppenbart.

Hjälp mig. Vad saknas? Vad är fel?

Ägare
1999-2010: @Gardener
2011: Redaktionen
2012-: @Magnus Seter

Chefredaktör
2004-2008: @Ackerfors
2008-2014: @Svarte Faraonen
2014-: @Dante

Forumredaktör
2005-2007: @Dimfrost
2007-: @Dante

Innehållsredaktör
-2007: @Olle Linge
2007-2011: @Bunny

Grafikredaktör
2007: @Dante

Teknisk redaktör
2011: @krank

Övermoderator
2008: @Svarte Faraonen

Övriga redaktörer
2011-2014: @solvebring
2011: @Magnus Seter
2011: @Ackerfors
-: @Gurgeh
-: @Vicotnik
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Jag har för mig att @Fritt (från mina hemtrakter) hade någon fancy officiell titel i början av forumets liv. Skulle gissa mellan åren 2001 till 2004 och jag brukade läsa forumet utan att posta något. Någon annan får gärna fylla på med mer detaljer.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag var forumredaktör under en kort period 2007. Innan dess var det Yyrkoon aka David Hagman, och innan dess Ackerfors. En hel del går att utläsa just ur Stareaters länk ovan, exempelvis just detta, liksom att @chrull var innehållsredaktör rätt länge. I urtiden, 2005 och tidigare, fanns det en massa redaktörsposter och en massa redaktörer varav vissa försvann helt senare.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,053
Jag var forumredaktör under en kort period 2007. Innan dess var det Yyrkoon aka David Hagman, och innan dess Ackerfors. En hel del går att utläsa just ur Stareaters länk ovan, exempelvis just detta, liksom att @chrull var innehållsredaktör rätt länge. I urtiden, 2005 och tidigare, fanns det en massa redaktörsposter och en massa redaktörer varav vissa försvann helt senare.
Ja, hittade också det där. Finns även användarna @Stareater och @Hans E Magnusson nämner med där? Är alltså @Fritt och @Lindenius två av följande?

Björn Grafström
Tomas Hamberg
Kristoffer Holmén
André Andersson
Ola Jentzsch
Arvid Axbrink Cederholm
Christian Sahlén
Olle Johansson
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Nu ska vi se här, vi börjar med att komplettera den här listan:

Björn Grafström - @Azagthoth (den första att ge mig en tillsägelse på forumet)
Tomas Hamberg - @seinet
Kristoffer Holmén - @Illern
André Andersson - @Andre
Ola Jentzsch - @Ymir
Arvid Axbrink Cederholm - @Arvidos
Christian Sahlén - @chrull
Olle Johansson - @Gardener

I forntiden var det lite stökigt med admins och moderatorer (@Dante, @Magnus Seter @Krille och en hel drös till modererade, samt att de förlag som hade forum hade egna moderatorer). Fritt vill jag minnas var kopplad till Codex på något vis, liksom @ripperdoc som också var admin.

Jag började som innehållsredaktör, efter att jag blev chefredaktör styrde vi upp det där lite, hade redaktörer med tydligt fokus. Minns inte exakt vilka som gjorde vad, men tror exempelvis @Olle Linge var innehållsredaktör (det hade du redan skrivit såg jag). Har ett vagt minne av att Johnny Tilgrim var chefredaktör ett mycket kort ögonblick och David Hagman var som sagt forumredaktör. Vi försökte även få till att TheK skulle vara teknikredaktör (och avlasta Gardener), har jag för mig, men det rann ut i sanden. @solvebring var väl även Innehållsredaktör under en längre tid.

Men minnet är liiiite grumligt såhär 3 000 år senare.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Jag har aldrig varit med i redaktionen, utan bara varit moderator. (Det är skillnad -- det finns nog ett hemligt redaktionsforum som inte jag kan läsa. Kanske.)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag har aldrig varit med i redaktionen, utan bara varit moderator. (Det är skillnad -- det finns nog ett hemligt redaktionsforum som inte jag kan läsa. Kanske.)
Det finns ett gammalt aprilskämt där redaktörsforumet av en "bug" blev synligt för samtliga användare. Frågan är om det går att gräva fram, för det man driver med där torde väl vara spår av tidsandan på forumet vid den tiden.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
När forumet var ungt hade alla vanliga användare sitt namn i blått, moderatorer var lila medan redaktörer hade andra färger. Nedan finns skärmdumpar från Wayback machine och där kan man se att Johnny, Azagthoth, Gardener, Maxwan, Seinet, Liner, Ripperdoc och Kornella var redaktörer.

Här finns lista över redaktörer i slutet av 2001.

1712693314089.png

1712693522726.png

1712693776278.png

1712694149057.png
1712694322663.png
 

Attachments

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,053
Okej, nu har jag uppdaterat min översikt (se nedan) utifrån @Stareater s grymma waybackmachine-länk och lite annat gräv (tack alla!). Den är självklart ännu inte komplett och vissa saker går eventuellt inte ihop.

Några frågor:
- Vilka forumnamn har/hade Johan Linder, David Hagman och Gabriel Forsén?
- Är de möjligen @Liner, @Maxwan, @ripperdoc, @Kornella, @Ola, @Bosse och @Mmm?
- Vilka roller nedan innebär i princip samma sak (och kan därför slås ihop)?

Här finns lista över redaktörer i slutet av 2001.
Jag får inte den länken att fungera.
Jag var aldrig redaktör innan jag tog över ansvaret för forumet, endast moderator. :)
Jag har luskat fram att du ingick i den redaktionella krisgruppen 2011 (http://www.rollspel.nu/threads/nya-redaktörer.53599/post-689530)

Ägare
2004-2011: @Gardener (Olle Johansson)
2011-2012: Redaktionen
2012-: @Magnus Seter

Chefredaktör
-2004: @Gardener (Olle Johansson)
2004: @Ackerfors (Martin Ackerfors)
2004-2005: @Johnny (Johnny Tilgrim)
2008-2014: @Svarte Faraonen
2014-: @Dante (Dan Algstrand)

Communityansvarig
2006-2007: @Ackerfors
2008-: @Ackerfors

Webchef Emeritus
2004: @Gardener (Olle Johansson)

Korrektur
-2004: @Azagthoth (Björn Grafström)

Forum och PR
-2004: @seinet (Tomas Hamberg)

PR
2004-2005: Johan Linder

Forum och indierollspel
-2004: @Illern (Kristoffer Holmén)

Grafik och HTML
-2004: @Fritt (André Andersson)

Artiklar och noveller
-2004: @Ymir (Ola Jentzsch)

Omröstningar, FAQ, Medhjälpare
-2004: @Arvidos (Arvid Axbrink Cederholm)

Recensioner
-2004: @chrull (Christian Sahlén)

Forumredaktör
2004-2006: @Ackerfors
2006-2007: @Yyrkoon (David Hagman)
2007-2008: @Dimfrost (Svante Landgraf)
2007-: @Dante (Dan Algstrand)

Innehållsredaktör
2004-: @chrull (Christian Sahlén)
2004-2005: @Mask (Gabriel Forsén)
2006-2007: @Olle Linge (aka @Snigel)
2007-2011: @Bunny (aka @Bearnie)

Grafikredaktör
2004-: @Yyrkoon (David Hagman)
2007: @Dante

Gränssnittsformgivare
2006-: @Dante

Teknisk redaktör
2011: @krank

Övriga redaktörer
2011-2014: @solvebring
2011: @Magnus Seter (redaktionell krisgrupp)
2011: @Ackerfors (redaktionell krisgrupp)
-: @Vicotnik
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,734
Location
Göteborg
Såhär såg mitt meddelande ut när jag deltog i varulvsspelet 2008. Man får inte citera PM, men jag tänker att preskriptionstiden har gått ut.


Du är LINDENIUS; användarombudsman på forumet.
Du spelar på forumets sida.
Du har kontakt med moderatorkåren i ditt ämbete, och har därför fått en instinktiv känsla för hur moderatorerna beter sig.
Således får du redan från början veta vilka spelare det är som utgör moderatorkåren; och som således är helt säkra.
De är:
Johoohno - GARDENER
Orfeus - KRILLE
Dr.Markehed - DANTE
Anders Åstrand - ACKERFORS
omgitburns - ARVIDOS
Frågan är vad du skall göra med denna kunskap. Om du berättar vad du vet så hjälper det ju bara trollen...
Trollen vinner om det vid något tillfälle skulle finnas lika många troll som övriga forumiter i spel.
Forumet vinner om alla forumets fiender är borta ur spel.
Lycka till!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Okej, nu har jag uppdaterat min översikt (se nedan) utifrån @Stareater s grymma waybackmachine-länk och lite annat gräv (tack alla!). Den är självklart ännu inte komplett och vissa saker går eventuellt inte ihop.

Några frågor:
- Vilka forumnamn har/hade Johan Linder, David Hagman och Gabriel Forsén?
- Är de möjligen @Liner, @Maxwan, @ripperdoc, @Kornella, @Ola, @Bosse och @Mmm?
- Vilka roller nedan innebär i princip samma sak (och kan därför slås ihop)?
Ola hette först Nilsson och sen Stafhammar och skrev bland annat Svartfolk, Drakar och Tjuvar & lönnmördare till Drakar och Demoner, samt roddade i speltidningen Codex. Ripperdoc heter Martin Fröjd och är en av grundarna av Helmgast samt författare till Neotech Edge.
 
Top