Varulv Formaliserat Emojianvändande

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
I senaste spelet sammanställde jag hur alla tummat andras inlägg med Like, Love, Haha, Wow, Sad och Angry. Blev anklagat för att vara brus av ulvarna, men i vilket fall kommer det aldrig bli givande igen nu när folk vet att någon lätt kan sammanställa och analysera det. Handhjärta-ulven är död, alla kommer vara självmedvetna om sitt emoji-användande. Därför föreslår jag en formaliserad användning av de sex snabbemojisarna som man kan trycka på folks inlägg.

Mitt förslag:
(y): Jag har läst vad du skriver och förstår vad du säger. Betyder INTE att jag håller med, bara att jag fick svar på min fråga/tycker det var tydligt och bra skrivet.
:love:: Bra resonemang, och jag HÅLLER MED som slutsatsen
🤣:Roligt, säger inget om vad jag tycker om innehållet spelmässigt
😲: Det här inlägget får mig att omvärdera något jag tidigare trodde! (Hägerstrand)
☹:Jag håller INTE med (Martin3)
😡: Så dumt att klockorna stannar, men jag vill inte brusa tråden genom att gå i svaromål

Vad säger ni?
 
Last edited:

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Här @Hägerstrand är det oklart vad du menar med din wow-emoji. Så vad tycker du den ska betyda? Att du blev överraskad av Vimes röst bara?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Nä, men seriöst. Jag tänker att vinsten med det här är att minska mängden småmeddelanden och tomt tugg som skrivs i tråden. Skulle man försöka följa en sådan här idé skulle man göra tråden mindre brusig och mer lättöverskådlig. Så ur ett sådant perspektiv är det ju inte helt dumt.

Jag tror att det finns tre invändningar (i ordning från tyngst vägande):
1) Folk vill vara fria i att uttrycka sig!!!1
2) Det verkar osannolikt att det kommer följas särskilt noga
3) Det reducerar bort en del av den organiska informationen som tråden producerar (Jag kan inte fråga X "Varför lajkade du det där inlägget?" och spinna en diskussion runt det).

Man kan ju notera att "den organiska informationsproduktionen" är en del av trådens brus. Och det är väl en utmaning i varulvsspel att man som bybo vill att tråden ska producera information, samtidigt som man inte vill att den ska drunkna i brus. Samtidigt är det ju så att jag som varulv också tänker igenom mina lajks, det gör jag inte som bybo. Så någon form av information finns det ju i lajksen, även om det kanske inte är säkert att det går att få fram den i spel.

Jag tänker att man kan, som individuell spelare, bestämma sig för att följa någon sådan här ordning. Att skilja på "Jag har läst, men säger inget om vad jag tycker" och "Jag har läst och håller med" har ju uppenbart en brusreducerande funktion om inte annat. Och det kan ju byn tjäna på.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Mitt förslag:
(y): Jag har läst vad du skriver och förstår vad du säger. Betyder INTE att jag håller med, bara att jag fick svar på min fråga/tycker det var tydligt och bra skrivet.
:love:: Bra resonemang, och jag HÅLLER MED som slutsatsen
🤣:Roligt, säger inget om vad jag tycker om innehållet spelmässigt
😲: Här är jag öppen för förslag, vad ska denna emoji betyda?
☹: Här är jag öppen för förslag, vad ska denna emoji betyda?
😡: Så dumt att klockorna stannar, men jag vill inte brusa tråden genom att gå i svaromål

Vad säger ni?
Jag tror alltså egentligen att det viktiga är de två första. Skratt, wow, ledsen, arg används inte så ofta och kan nog vara reserverade för "känslor" utan allt för mycket bäring på själva spelet.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Absolut, jag tror som sagt inte på att det går att sätta upp Svansjön med ett gäng dagisungar, eller ens bestämma sig för var och när man ska äta lunch i en teams-chatt, men jag kommer iaf framöver använda mig av dessa emoji-betydelser i varulvssammanhang. Sen gör ju alla som de vill såklart.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Jag tror alltså egentligen att det viktiga är de två första. Skratt, wow, ledsen, arg används inte så ofta och kan nog vara reserverade för "känslor" utan allt för mycket bäring på själva spelet.
Men iaf i R1 var det ett inlägg som jag tyckte var askorkat och riktat mot mig som jag ville skriva ett riktigt syrligt och irriterat svar på, men som inte hade lett fram till något bra för byn. Vore skönt med ett formaliserat svar där, kommer använda Arg-emojin för det framöver.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Här @Hägerstrand är det oklart vad du menar med din wow-emoji. Så vad tycker du den ska betyda? Att du blev överraskad av Vimes röst bara?
Nä, jag valde en av de odefinierade emojierna för att jag tyckte det var kul att göra det på Vimes skojröst.

Ska jag ge ett riktigt förslag på förvånademojin föreslår jag "Det här inlägget får mig att omvärdera något jag tidigare trodde!"

Men risken med reaktionsdefinitionerna blir ju att man hamnar i rundgång av "Du reagerade X och tycker därför Y, varför har du ändrat dig?" - "Jag glömde reaktionsdefinitionerna och menade faktiskt Z" ad nauseam
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag vill bara påpeka att jag egentligen inte tycker att lajkande är blaj och inte behövs analyseras, utan ville bara vara antagonistisk och skapa drama i spelet med det. Egentligen så tror jag ju att det går att analysera lajks en hel del i spel, för ulvar aktar sig nog mycket mer än bybor kring vilka inlägg och från vilka spelare som de klickar saker på. Jag klickade medvetet lajks på massa av Hägers inlägg, för att jag ville få det att se ut som att vi spelade tillsammans, samtidigt som jag undvek Brynolfs inlägg som pesten i R1 för att det skulle se ut som att jag hade beröringsskräck med honom (med tveksam framgång ska sägas, jag är sämst på att uppföra mig i ett förbestämt mönster).
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Jag vill bara påpeka att jag egentligen inte tycker att lajkande är blaj och inte behövs analyseras, utan ville bara vara antagonistisk och skapa drama i spelet med det. Egentligen så tror jag ju att det går att analysera lajks en hel del i spel, för ulvar aktar sig nog mycket mer än bybor kring vilka inlägg och från vilka spelare som de klickar saker på. Jag klickade medvetet lajks på massa av Hägers inlägg, för att jag ville få det att se ut som att vi spelade tillsammans, samtidigt som jag undvek Brynolfs inlägg som pesten i R1 för att det skulle se ut som att jag hade beröringsskräck med honom (med tveksam framgång ska sägas, jag är sämst på att uppföra mig i ett förbestämt mönster).
Kul att läsa! Jag tyckte mig uppfatta att du använde likes annorlunda sista dagen i R1, när jag postat min analys. Mer i Hägerstrands stil "Jag har läst och förstår och släpper detta nu". Du tummade mina och Vimes inlägg t ex vilket du inte gjort tidigare.
Men jag tror som sagt det var en engångsgrej, alla är nu självmedvetna om sina emojis och vet att de kan bli analyserade (tog någon halvtimme att sammanställa med tillgång till en riktig dator, flera skärmar och Excel). Dvs en framtida emojianalys kommer inte visa tydliga mönster som kan användas för att jaga pälsklingar. Då tycker iaf jag ett formaliserat användande är bra för att framförallt minska bruset i tråden.

Och ja, jag vet att jag var brusigast i R1 och har inget problem med att jag nackades för det, jag borde erkänt att mitt inlägg om platsberoende förmågeanvändande var oövertänkt och släppt det. Gouden Carolus Christmas på fastande mage var inte jättebra bybospel. Men inget jag hade vågat göra som ulv. Som ulv känner man ansvar inför sina ulvkollegor, som bybo vet man inte vilka som är ens vänner och ansvaret är luddigare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
@Vimes Vi måste spamma admin-folket här för att i alla fall vi på Varulvsspels-hörnet får tillgång till tusentals mer snabb-emoisar👹🐲🐉🔥
Absolut (men säg inget till @Magnus Seter , jag har försökt sälja in att jag bara ska pinna trådar och redigera trådstarter!)
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Men iaf i R1 var det ett inlägg som jag tyckte var askorkat och riktat mot mig som jag ville skriva ett riktigt syrligt och irriterat svar på, men som inte hade lett fram till något bra för byn. Vore skönt med ett formaliserat svar där, kommer använda Arg-emojin för det framöver.
Vi behöver förstås inte älta detta mer men utöver det jag skrev i andra tråden kan jag ju förtydliga att det absolut fanns ett element av att jävlas med dig i vår kommunikation i r1 (därmed inte sagt att allt jag skrev var blaj eller så).

Jag brukar tycka det ger mycket att peta på det sättet när nån går upp i affekt och läste dig som sagt i första hand som arg bybo iom dina kraftiga reaktioner som kändes genuina.

Det är rätt svårt att fejka kränkt bybo och det finns gott om exempel på ulvar som försökt och misslyckats.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Vi behöver förstås inte älta detta mer men utöver det jag skrev i andra tråden kan jag ju förtydliga att det absolut fanns ett element av att jävlas med dig i vår kommunikation i r1 (därmed inte sagt att allt jag skrev var blaj eller så).

Jag brukar tycka det ger mycket att peta på det sättet när nån går upp i affekt och läste dig som sagt i första hand som arg bybo iom dina kraftiga reaktioner som kändes genuina.

Det är rätt svårt att fejka kränkt bybo och det finns gott om exempel på ulvar som försökt och misslyckats.
Japp, och du röstade ut mig istället för Ulv-Octa. Jag är fortfarande arg på mig själv för att jag inte kunde presentera ulv-octa caset på ett bättre sätt, för det var helt solklart för mig att han var ulv. Tycker ni borde sett det också.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Ett problem med "lajks" är ju att de går att ångra och ändra utan att det lämnas några spår. Att redigera inlägg är ju olagligt. Ska det vara olagligt att ändra eller ta bort en lajk?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Att kodifiera det här känns som ett bra sätt att göra spelet ännu mer otillgängligt för nya spelare. Ni tycker inte det redan är ett problem med alla interna skämt och egna termer?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ni tycker inte det redan är ett problem med alla interna skämt och egna termer?
Med tanke på utvecklingen den senaste tiden så: nej, just nu har vi inte direkt problem med att få ihop folk till spelen.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Ett problem med "lajks" är ju att de går att ångra och ändra utan att det lämnas några spår. Att redigera inlägg är ju olagligt. Ska det vara olagligt att ändra eller ta bort en lajk?
De lämnar väl spår hos den som skrivit inlägget, han får väl en kommentar om att någon lajkat och på vilket sätt... Eller försvinner även det?
 
Top