Varulv [R1] Utkante - en liten by bland drakar och demoner

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,415
Re: platserna

OM vi ska tänka samfällt taktiskt (jag är nog mest för att vi ska bara göra efter eget huvud i R1 och sedan utvärdera det i R2 egentligen) verkar det vettigaste vara att se till att få en jämn fördelning. 11 spelare på 4 platser, 2/3/3/3 alltså. Är nattmord lokalt kommer vi ha en bättre utgångspunkt i R2 än om vi kör typ 10/1/0/0. Å det fjärde underlättar vi antagligen för ulvarna att träffa rätt om vi bestämmer oss för vem som går vart (d.v.s. det är lättare för ulvarna att få igenom "vi mördar spelare X på plats Y" om de vet att X är på plats Y på natten). På det stora hela är jag inte övertygad om att vi vinner något på att försöka tänka taktiskt med förflyttningarna. Inte ännu i varje fall.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,293
På vilket sätt hindrar det bybor från att vinnna? Att ta bort platser gör för tillfället inget negativt för bybor.
Färre platser gör det enklare att få in nattmord senare i spelet, om de är platsbundna. När det bara är 5-6 spelare kvar, och om det finns fyra platser, och om nattmorden är platsbundna, är det ju typ nästan omöjligt att få igenom ett nattmord och jag tycker det låter lite obalanserat i speldesignen.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag tror att alternativ D kommer ske ;)

Alternativ D: Varje bybo kommer gå dit den känner för. Så har det sett ut i alla andra ulvspel där byborna inte har någon strikt poäng med att gå till samma ställe pga spelmekanik eller samarbete mot spelet.

I detta fall ser jag inte i Runda 1 att sådan mekanik ligger framför fötterna på oss så det finns inga egentliga skäl till att bybor ska koordinera sitt rörelsemönster.

Sen kan jag tycka att ditt alternativ C är det mest roliga urflippade alternativet hitills om jag fick rösta. :oops:
Fast alternativ D är det jag kallar alternativ A. Jag menar alltså random spread som i att vi inte koordinerar utan alla går dit deras lilla hjärta leder dem. Nån kommer säkert outa vart de ska, nån kommer gå till plats X pga skäl Y, nån kommer avstå från förflyttning och därmed slumpad för att inte ridkera att en fiende förutser deras drag. En sådan randm spread menar jag, inte att vi skulle slå 1t4 tio gånger eller nåt sånt.

Jag är som sagt öppen för alternativ C och att röra sig i flock, jag gissar att det skulle vara förödande för minst en fraktion. Med stor sannolikhet även för byn som sagt men det känns definitivt som en high risk/high reward-manöver vilket kittlar sinnet.

Det förståndiga alternativet är nog utan tvekan alternativ A/D/ingen aktiv koordinering.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,415
Det här har du inte svarat på @Hägerstrand eller hur?

Du placerar mig i rött här. Vad är det i mitt spel som är "ulvigt" menar du? De saker du tar upp är:
- jag var lite snabb på att spekulera om ett kul upplägg som inte riktigt lirade med reglernas exakta formulering när vi bollade teorier om spelupplägg
- du har inte förstått varför jag (trots otaliga inlägg som i varje fall jag inte tycker är särskilt otydliga) inte håller med om att WH:s fråga till Sidd är rödande

Är det ditt case för att jag är ulv? På riktigt?
Om din färgkodning betyder något och inte bara är dekor menar du alltså att jag är röd (alltså rimlig ulv i dina ögon och alltså rimligt alternativ för utröstning). Är det ovanstående som är ditt case?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
832
Re: platserna

OM vi ska tänka samfällt taktiskt (jag är nog mest för att vi ska bara göra efter eget huvud i R1 och sedan utvärdera det i R2 egentligen) verkar det vettigaste vara att se till att få en jämn fördelning. 11 spelare på 4 platser, 2/3/3/3 alltså. Är nattmord lokalt kommer vi ha en bättre utgångspunkt i R2 än om vi kör typ 10/1/0/0. Å det fjärde underlättar vi antagligen för ulvarna att träffa rätt om vi bestämmer oss för vem som går vart (d.v.s. det är lättare för ulvarna att få igenom "vi mördar spelare X på plats Y" om de vet att X är på plats Y på natten). På det stora hela är jag inte övertygad om att vi vinner något på att försöka tänka taktiskt med förflyttningarna. Inte ännu i varje fall.
Jag håller med om att vi går efter eget huvud just nu, men hur tänker du att vi har bättre utgångspunkt för hur nattmord ser ut i R2? Jag tänker att vi som bäst har en indikation på ifall nattmord är lokala i R3, som vi kan få om vi klipper en ulv som delat plats med det första nattmordsoffret.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,399
Vad får dig att misstänka att det skulle vara bra för byn med att få reda på samtalsämnena?
Det är information, information är bra för byn. Vimes var väl inne på att det kunde vara information om spelupplägget om jag minns rätt. Känns inte orimligt.
Motfråga, kan du komma på ett exempel där det vore bra för byn att INTE ta del av samtalsämnena på någon plats.

Döda inte diskussionen genom att påstå att vi skulle fiska efter lätta nattmord.
Vore ju larvigt balsy av oss att vara ulvar å lyfta sånt i så fall.
Diskutera platsberoende på förmågor är så rödande att det inte finns, får absolut inte nämnas, men när man ifrågasätter det vettiga i att berätta var man ska gå och dessutom koordinera det på något vis så dödar man diskussionen alltså. Jag förstår.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,041
Färre platser gör det enklare att få in nattmord senare i spelet, om de är platsbundna. När det bara är 5-6 spelare kvar, och om det finns fyra platser, och om nattmorden är platsbundna, är det ju typ nästan omöjligt att få igenom ett nattmord och jag tycker det låter lite obalanserat i speldesignen.
Ja om Draken och Demonen har platsbaserad nattmord så är det säkerligen dåligt att ha färre platser att gå till. Men de måste ju också slå ut alla ulvarna om de ska vinna innan alla byborna är döda (om man har typ en Renegade lösning på Drake/Demon). J

ag är nyfiken på vad du tror är de andras vinstkriterer?

Bybor = rösta ut samtliga ulvar och DTF:er
Ulvarna = slå ut alla bybor
Demon = slå ut alla andra (dvs kan bara vinna när den är själv kvar aka Renegade)
Drake = slå ut alla andra (dvs kan bara vinna när den är själv kvar aka Renegade)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,415
Jag håller med om att vi går efter eget huvud just nu, men hur tänker du att vi har bättre utgångspunkt för hur nattmord ser ut i R2? Jag tänker att vi som bäst har en indikation på ifall nattmord är lokala i R3, som vi kan få om vi klipper en ulv som delat plats med det första nattmordsoffret.
Ja, du har rätt på ett sätt. I R3 har vi rejält med info, i synnerhet om vi cappar en ulv i R2. Men ponera följande scenario: Pelle Prutt, Legolars Kodödaren och Marja-Fiisa Tamminen delar plats natten mellan R1 och R2. Pelle Prutt dör. Även om vi inte vet huruvida nattmord är lokala eller inte kommer vi kunna föra resonemang i stil med "Om nattmord är lokala är Legolars och Marja-Fiisa misstänkta". Spelet handlar ju trots allt inte om att ta reda på om nattmord är lokala eller inte, utan om att rösta ut scum.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
832
Det här har du inte svarat på @Hägerstrand eller hur?



Om din färgkodning betyder något och inte bara är dekor menar du alltså att jag är röd (alltså rimlig ulv i dina ögon och alltså rimligt alternativ för utröstning). Är det ovanstående som är ditt case?
Detta är mitt case. Jag kan fortfarande inte se hur Waterhouse fråga i fiskegate kan resultera i något positivt för byn. Ditt försvar går ut på att det för den skull inte är ulvigt, men du verkar ändå förstå varför det läses som ulvigt.

Att bygga ett case på att jag påpekat att frågan är konstig, lajkat BB7s uppmaning till att chilla lite grann men fortfarande tycker att frågan är konstig nog att lägga min röst där är tunt, eftersom du förstår varför jag tycker att WHs fråga rödar honom. I kombination med att jag inte kommer kunna delta fullt ut under morgondagen känns det (vad var det vi kallade det? Just ja) opportunistiskt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,415
Detta är mitt case. Jag kan fortfarande inte se hur Waterhouse fråga i fiskegate kan resultera i något positivt för byn. Ditt försvar går ut på att det för den skull inte är ulvigt, men du verkar ändå förstå varför det läses som ulvigt.

Att bygga ett case på att jag påpekat att frågan är konstig, lajkat BB7s uppmaning till att chilla lite grann men fortfarande tycker att frågan är konstig nog att lägga min röst där är tunt, eftersom du förstår varför jag tycker att WHs fråga rödar honom. I kombination med att jag inte kommer kunna delta fullt ut under morgondagen känns det (vad var det vi kallade det? Just ja) opportunistiskt.
Okej, så om jag fattar rätt var ditt case inte det du skrev i din röd-gul-grön-lista alltså, utan mer att du inte tycker att min röst på dig är motiverad. Är det korrekt?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
832
Ja, du har rätt på ett sätt. I R3 har vi rejält med info, i synnerhet om vi cappar en ulv i R2. Men ponera följande scenario: Pelle Prutt, Legolars Kodödaren och Marja-Fiisa Tamminen delar plats natten mellan R1 och R2. Pelle Prutt dör. Även om vi inte vet huruvida nattmord är lokala eller inte kommer vi kunna föra resonemang i stil med "Om nattmord är lokala är Legolars och Marja-Fiisa misstänkta". Spelet handlar ju trots allt inte om att ta reda på om nattmord är lokala eller inte, utan om att rösta ut scum.
Absolut. Min fråga handlade mer om att du tyckte att vi skulle utvärdera förflyttningar i R2, och jag läste det som att det var kopplat till information vi skulle ha kunnat få om lokala nattmord då. Men då är vi i alla fall överens på den här punkten.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
832
Okej, så om jag fattar rätt var ditt case inte det du skrev i din röd-gul-grön-lista alltså, utan mer att du inte tycker att min röst på dig är motiverad. Är det korrekt?
Du hade redan flest rader i min lista. Jag tycker att din röst på mig är konstlad, mytbildningen kring dig gör att jag höjer på ögonbrynen över fel i spelanalyser och jag tycker inte att ditt resonemang kring fiskegate håller.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,293
Ja om Draken och Demonen har platsbaserad nattmord så är det säkerligen dåligt att ha färre platser att gå till. Men de måste ju också slå ut alla ulvarna om de ska vinna innan alla byborna är döda (om man har typ en Renegade lösning på Drake/Demon). J

ag är nyfiken på vad du tror är de andras vinstkriterer?

Bybor = rösta ut samtliga ulvar och DTF:er
Ulvarna = slå ut alla bybor
Demon = slå ut alla andra (dvs kan bara vinna när den är själv kvar aka Renegade)
Drake = slå ut alla andra (dvs kan bara vinna när den är själv kvar aka Renegade)
Typ något sånt, men jag utesluter inte att DTF har någon form av separata win conditions. Utesluter heller inte att DoD har fler än en spelare i vardera fraktion. Eller att demonerna rekryterar istället för nattmördar.
Allt är ju ändå bara spekulationer.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,293
Ska vi tajta till dreven lite under morgondagen kanske? Det är väldigt spretigt nu, och alla har inte ens röstat på någon än.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,399
Du hade redan flest rader i min lista. Jag tycker att din röst på mig är konstlad, mytbildningen kring dig gör att jag höjer på ögonbrynen över fel i spelanalyser och jag tycker inte att ditt resonemang kring fiskegate håller.
Vimes har väl redan förklarat bättre än jag kan göra men tycker inte hans drev är märkligt alls. 1. Att fiska efter powerroller är något som ses som väldigt rödande men som ulvar nästan aldrig gör, för ulvar är livrädda för att framstå som röda. 2. Det är bekvämt att hoppa på sådana drev för ulvar, riskfritt. Om jag blir utröstad så kommer Anthrox förklara att han ändå gjorde rätt när han drevade ut en grön spelare eftersom det inte fanns något sätt att läsa mig som något annat än röd, och du kommer nicka instämmande och tummen uppa allt han skriver. Bekvämt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,415
Du hade redan flest rader i min lista. Jag tycker att din röst på mig är konstlad, mytbildningen kring dig gör att jag höjer på ögonbrynen över fel i spelanalyser och jag tycker inte att ditt resonemang kring fiskegate håller.
Jag tror faktiskt jag ställde en ja eller nej-fråga. Var min beskrivning av varför du vill rösta ut mig (eller vad du nu menar att rött betyder i din lista) korrekt?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
832
Jag tror faktiskt jag ställde en ja eller nej-fråga. Var min beskrivning av varför du vill rösta ut mig (eller vad du nu menar att rött betyder i din lista) korrekt?
?

Den var inte inkorrekt, men den utelämnade vissa saker. För en korrekt beskrivning av varför jag vill rösta ut dig, se mina inlägg.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
832
Vimes har väl redan förklarat bättre än jag kan göra men tycker inte hans drev är märkligt alls. 1. Att fiska efter powerroller är något som ses som väldigt rödande men som ulvar nästan aldrig gör, för ulvar är livrädda för att framstå som röda. 2. Det är bekvämt att hoppa på sådana drev för ulvar, riskfritt. Om jag blir utröstad så kommer Anthrox förklara att han ändå gjorde rätt när han drevade ut en grön spelare eftersom det inte fanns något sätt att läsa mig som något annat än röd, och du kommer nicka instämmande och tummen uppa allt han skriver. Bekvämt.
Jotack. Jag förstår att du tycker det, eftersom det är baserat på ett försvar av ditt beteende. Att i samma andetag misstänkliggöra andra användare för att de delar ett annat synsätt tycker jag är lite väl magstarkt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,415
Vilka saker har jag missat
?

Den var inte inkorrekt, men den utelämnade vissa saker. För en korrekt beskrivning av varför jag vill rösta ut dig, se mina inlägg.
Jag svarar alltså pp ditt inlägg där du gör en "röd-grön-gul-lista". Jag tycker mig se två saker som du använder för motiv för att lägga mig i den röda kategorin.

Du skriver att det var mer saker än de som jag tog upp. Är det saker du tycker jag misslyckat med att tolka ut ur ditt inlägg eller är det saker du kommit på efter inlägget skrevs?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,399
Nu har jag gjort det @Hägerstrand ! Det gick betydligt snabbare än jag trodde också.likes.PNG
Metod: Jag har räknat tummen upp och hjärtögon. Jag har inte räknat skrattgubbar eftersom det ofta är något icke-spelrelaterat/skämt. Anthrox gav även mig en ledsen gubbe, inte heller den är medräknad. Räknat tom inlägg 339.
Det som spontant slår mig:
1. Du lajkar inte alls allt Impetigo och Anthrox skriver, utan mycket mer vad jag och Vimes skriver. Tror det beror på att du liksom jag använder lajk som en "ok jag fick svar på min fråga, lajkar för att visa det och släpper ämnet nu"
2. Anthrox är jäkligt förtjust i allt du och Impe skriver.
3. Fjodor går allin på att lajka saker, framförallt om jag, Impe eller Vimes skrivit det.
4. Brynolf är motsatsen, grattis Andersson som mottagit hans enda tummen upp. Vimes likadan, väldigt sparsmakad med upptummar.
5. Sidds tummen upp är betydligt mer spridda än jag trodde också.
6. Impe gillar verkligen vad du skriver
 
Top