Nekromanti Formalisead magi

Regmolar

Swashbuckler
Re: Formalisead magi eller Formaliserade Besvärjelser?

Jag tycker att det i det här fallet är upp till spelledaren att bedömma; reglerna är helt enkelt inte anpassade för extremt låga värden. Som exempel skulle en person med 3 i SYN enligt reglerna inte ha några större problem om han inte försöker få syn på speciella saker, trots att han är praktiskt taget blind.

Jag knappast ha låtit en RP med VIL 4 bli magiker eftersom han förmodligen aldrig skulle orka med studierna, och om han övertalade mig skulle han få bli en halvkass extemporatör då han aldrig skulle orka lära sig formaliserad magi.

Hjalle

Swashbuckler

Låter bra, men för att göra det lite svårare - ta Ob1T6 per 50%avVilja timmar. Så, VIL/2 timmar = Ob1T6, Vilja antal timmar = Ob2T6, Vilja x1,5 = Ob3T6 och så vidare. Detta eftersom det annars blir aningen för enkelt - de flesta rollpersonsmagiker har nog ett av sina åtminstone tre högsta värden, förmodligen två (åtminstone jag skulle satsa på Vilja och Psyke i första hand), på Vilja, så om det är 14 skulle man alltså utan större problem klara 28 timmar i sträck, oavbrutet... Med mina regler blir det istället Ob4T6, vilket jag tycker är mer rimligt.

-Hjalle, kanske ett Psyke-slag också, med din svårighet?

Avslagen_Cola

Warrior

Låter bra att använda VIL/2, annars blir det som du sa lite för lätt.
Om man misslyckas, ska även nästa VIL-slag bli +Ob1T6?
Så om Greger med VIL 6 sitter och pluggar magiteori så behöver han efter 3 timmar slå Ob1T6 mot VIL. Slaget blir 8 och han börjar få svårigheter med koncentrationen, därmed får han +Ob1T6 på alla slag för att läsa. När det gått totalt 6 timmar ska han slå ytterligare ett slag mot VIL, ska detta slag bli Ob3T6 eftersom han misslyckades med sitt VIL-slag tidigare?

Tycker att PSY används till så mycket annat, så det skulle mest bli en massa slag i såna fall. Dock tycker jag att PSY borde spela större roll vid t.ex. pluggande osv.

Archelon

Veteran
Re: Formalisead magi eller Formaliserade Besvärjel

Bra att ni hittar på regelområden för attribut . Styrka används ofta impovicerat och har en del härledda värdent och därför är det ofta lite prioritet bland spelare, rör, psy och tål likaså... men vilja och framförallt bildning är bortglömda.

Jag tycker detta är en lovande regel som får kollas lite praktiskt men i övrigt har jag inte så mycket att tillägga just nu. Hursomhelst har jag då en följdfråga om det finns nått man kan göra med bildning, detta frustrerande värdelösa attribut som inte är mer än en imaginär statussymbol bland akademiker. Hade gärna sett att den kanske döps om och ges ett användningsområde större än rådande eller tas bort helt. Men var det inte Jugge(juggernaut) som körde nått med höjningslag mot bildning vid undervisning och mot psyke vid oberoende arbete?

Avslagen_Cola

Warrior
Re: Formalisead magi eller Formaliserade Besvärjel

Håller med om att BIL verkligen är typ... det attribut som väldigt få personer prioriterar. Milt sagt.
Tycker att man kan säga att BIL är ens läshuvud mer, ens förmåga att lagra saker i minnet medan PSY är skarptänktheten. En person med hög BIL har troligtvis hästminne men behöver inte vara alltför snabbtänkt, om du förstår vad jag menar? Därmed torde BIL användas vid studier och så vidare.

nordan

Swordsman
Bildning [OT]

Bil skulle väl kunna användas som ett rent mått på hur bildad man faktiskt är? Alltså:
I dag kan en bonde ha 18 i bil, då förklarar man det med att han har stor allmänbildning eller något liknande.
Man skulle ju kunna säga att bildning faktiskt ÄR akademisk bildning och således ge till exempel läsa och bibliotekskunskap grundchanser. fast då skulle man tvingas sänka bil för bondtölpar och verkligen se till att ha den högt för lärda... Vilket man väl redan gör?

Det finns säkert massvis med baksidor med det här och jag tänker nog inte använda det själv, det är bara en tanke om hur man skulle kunna göra BIL mer användbar.

k7e9

Hero
Re: Bildning [OT]

Själv låter jag spelarna slå bildning istället för kunskapsfärdigheter ibland.

Exempel:
Jag ber alla att slå kulturkännedom, och så är det ettpar som inte har kulturkännedom... Då låter jag dem slå bildning med hägre svårighet (en till två extra tärningar, beroende på situation och vad det är för färdighet)...

De som hade kulturkännedom och klarade slaget får även mer detaljerad information än de som använde bildning och klarade det...

Det finns många kunskapsfärdigheter (och en hel del andra färdigheter) som går att "ersätta" med bildning, men för att det inte ska göra bildning för bra så får de inte alltid använda bildning, de har högre svårighet och får sämre information om de klarar det...

Jag tycker det fungerar bra och gör bildning mer användbart... Mer än bara ett mått på att man är allmänbildad...
Dessutom är det ju bra att slå för saker som går under just allmänbildning och inte har någon egen färdighet...