Nekromanti Formalisead magi

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag har funderat kring den formaliserade och den improviserade magin och har kommit på en liten detalj som skulle ge den formaliserade magin det övertag som behövs, förutom att det tar kortare tid. Nämligen att alla handlingar inom formaliserad magi ska vara en nivå lättare (även transformering påverkas då den behöver bli lite enklare för att verkligen vara eftertraktad).
Vad tycks om detta? Tänk på att formaliserad magi kräver en hel del mer tid att skapa och att lära in, så det har sitt pris.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Men har inte den formailserade magin redan ett övertag i och med att det går snabbare. Så som jag har förstått det så tar det en runda längre att väva improviserad magi, eller är jag ute och cyklar?

- Jocke, cyklar?
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Visst, det tar en runda per handling istället för en halv runda, men tycker att om man har suttit i typ åtta veckor och snickrat på en besvärjelse så låter det logiskt om man har lite lättare på allting. Den formaliserade magin har väldigt många begränsningar iochmed att man endast får göra en alstring. Fördelen är ju att man får transformera, men eftersom 'Den tomma effekten' finns så är det inte så stor fördel.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Stå och veva med armarna i 2½ sekund istället för 5 sekunder och se vilket som skulle vara roligast att göra i strid? Några sekunder kan räcka för att göra livet lättare.

Visst sitter man och pular på en massa transformeringar och liknande men fortfarande så är det samma typ av alstring och besvärjelseslag som du gör bara att när du har en besvärjelse så vet du mer precist vad du vill uppnå. Alltså du alstrar fortfarande samma typ av filament och kastar samma besvärjelse men vet från scratch vad du vill göra med filamenten. (Så skulle i alla fall jag förklara det)

"Den tomma effekten" är en nomotropisk effekt och alla magiker kan inte nomotropi. Och om jag inte missminner mig så tar det ett tag att knöla in massa effekter i "Den tomma effekten", och sen om du vill göra den på avstånd och allt sånt så behöver du ataxatropi. Helt enkelt du får göra så enormt mycket fler slag och kräver fler färdigheter för att använda "Den tomma effekten" istället för att använda transformering. (plus att spelledaren kan säga nej till användandet av effekten) (Känner mig ute på lite hal is ang "Den tomma effekten" men det är iaf så jag uppfattat användandet av den.)

- Jocke, hoppas han fattat allt rätt.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Man skulle kunna ta och minska alstringstiden till 1/4 runda per moment istället, och säga att man kan få dubblera transformeringstiden till 0,5 mot att man inte får nån förlust alternativt en tärning enklare. Då skulle problemet med att transformeringen alltid är en stor tröskel mildras lite, och effekten skulle göra mer nytta för komplexa besvärjelser än enkla...
(skillnaden mot ditt förlag blir alltså i praktiken att alla moment går fortare, MEN det är bara transformeringen som blir enklare.)
Vilka balansföljder detta skulle få vill jag inte utreda, delar bara med mig av idén.

Ett alternativ kan vara att kort och gott göra grundsvårigheten för transformering en tärning lägre, då transformeringen oftast är det som utgör problem, speciellt i sammansatta besvärjelser (det känns knepigt när man till exempel vill göra en rätt harmlös besvärjelse med två effekter på magnitud 1 att man ska behöva transformera på ob4t6 ändå, om man inte väljer att alstra tre filament.)
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Instämmer med föregående talare.

Styrkan i formaliserad magi räcker för de karraktärer jag spelar.
Improvicerad har dock sin flexiblitet.

Vidare ang transformering. Det ska vara svårt att transformera. Är det för lätt så finns det mindre anledning att börja som "Sann Magiker".

Vid strids moment vill du komma undan med så kort tid som möjligt, men magikern bör ändå alltid vara sist i rundan, för att uppväga de mera fysiskt lagda combatanterna.
Annars tenderar magiker att bli den totalt ultimata yrket.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Re: Improviserad magi

Istället behåller man det formaliserade som den är och säger att när det gäller improviserad magi så kräver Den Tomma Effekten att man väver av den magnitud som alla nästföljande filament.

Ex. Effekt Kärlek [Beröring] på magnitud 2.
För att göra den till avstånd så krävs effekten avstånd med 2 filament. Alltså krävs Tomma Effekten på magnitud 4.

För magnitud 3 krävs 3+3, magnitud 6 på Tomma Effekten.

På så sätt reducerar man kraften på Improviserad Magi, och gör systemet mer balanserat.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
men magikern bör ändå alltid vara sist i rundan
Mmm, så är det också, rent regelmässigt. Magi färdigställs under Slutfasen, och då har exempelvis Närstridsfasen redan varit.

-Hjalle
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Vi använder oss bara av formaliserad magi. Ingen av oss har någonsin fattar hur man improviserar en magi. I bästa fall har vi lyckats att tända eld på oss själv.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Improviserad magi

Detta var ett sätt som jämställde allting mycket mer, då får man inte samma fördel av att kunna alstra flera gånger när man ska kombinera effekter. Annars blir improviserande mycket för bra när det gäller frammandandet av elementarvarelser.

God idé!
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Re: Improviserad magi

Jo det gör magisystemet lite mer lagom. Om man nu inte gillar det kan man tänka i andra banor. Men det blir lite svårt att inte ändra allt för mycket.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Yay! magitråd

Detta var ju uppe en gång tidigare då nån hade på förslag att formaliserad magi innebar att man antingen bara behöver evokera antingen verbalt ELLER kinetiskt.

Jag har också funderat på det där med sänka svårigheten med en nivå för alla saker men det har inte vart omtyckt av de andra i min spelgrupp, men så kom jag att tänka på detta:
Om formaliserad magi tar lika lång tid som improviserad magi att göra i grundskedet men också vara en tärning lättare i detsamma. Det kanske är nått?
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jorå, det har också diskuterats.
Egentligen låter det enklast om Formaliserad magi tar lika lång tid men blir en nivå lättare, då blir det bra eftersom alla handlingar i grunden tar en runda.
Då får man mycket mer valmöjligheter, antingen kan man göra magin snabb, dold eller enkel när den formaliseras och att den ändå har samma svårighet.
Jag tänker i alla fall börja köra med denna husregel i min grupp, bra tillägg att det blir 1 runda per handling också!
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Formalisead magi eller Formaliserade Besvärjelser?

När ni i tråden säger formaliserad magi, menar ni formaliserad magi eller menar ni formaliserade besvärjelser. Som jag har förstått det så inkluderar det vidare begreppet formaliserad magi även ritualer.

Lijat - som måste se om regeln om en nivå lättare vid formalisera MAGI ska användas i den kommande kampanjen.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Formaliserade besvärjelser syftar jag på iaf (ANT)

Jo det är sannt, en liten klant detalj men försvarar mig med att "besvärjelser" är ett så långt och krångligt ord :gremtongue:
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Formalisead magi eller Formaliserade Besvärjelser?

Denna tråd gäller endast formaliserade besvärjelser, ursäkta åsyftningsfelet :gremtongue:
Ritualerna får jag ta itu med senare, tycker att de också behöver ses till i alla fall lite. Känns så typ... skumt att en person med VIL 4 orkar mässa i 22 timmar i streck.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Formalisead magi eller Formaliserade Besvärjelser?

Känns så typ... skumt att en person med VIL 4 orkar mässa i 22 timmar i streck.
Ja, men förmodligen är han väl hur som helst inte en särskilt lyckad magiker då? :gremwink:
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Formalisead magi eller Formaliserade Besvärjelser?

Men ändå!
Det borde finnas lite mer regler för VIL och hur länge man orkar fokusera på något, typ att man slår Ob1T6 mot VIL efter VIL antal timmar, Ob2T6 efter VILx2 antal timmar osv och när man misslyckas får man +Ob1T6 pga koncentrationssvårigheter per misslyckande, fummel innebär att man måste ta en paus.
Låter inte detta som något vettigt? Gör ju VIL till en lite mer användbar egenskap för magiker än vad den är nu också.
 
Top