Nekromanti Fonter till Drakar och Demoner

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Grymt jobbat av What the font-funktionen på myfonts.com också! Jag gick tokbet på identifont.com när det gällde rubriktypsnittet i Rösten från forntiden (trots att det finns i deras databas), men What the font bara slänger ur sig lite ledigt att det är Icone Bold.

Caxton på omslaget, ITC Barcelona som brödtext, Helvetica på baksidan.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Avrundar dagens typsnittjagande med Gigant-boxen:

Lite Caxton på lådans framsida.
Texten "Regelbok" respektive "Kampanjbok" tror jag är Univers Bold Oblique.
Zapf Chancery Bold till huvudrubriker.
ITC Barcelona till inlaga.
Helvetica till det mesta av formulären.
Tror det är ITC Bookman på väderarket.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Peter;n161129 said:
Vill man approximera tycker jag att Berkshire Swash ligger ganska nära
Riktigt skönt typsnitt där! Kan nog funka till en hel del!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
DeBracy;n161159 said:
Avrundar dagens typsnittjagande med Gigant-boxen:

Lite Caxton på lådans framsida.
Texten "Regelbok" respektive "Kampanjbok" tror jag är Univers Bold Oblique.
Zapf Chancery Bold till huvudrubriker.
ITC Barcelona till inlaga.
Helvetica till det mesta av formulären.
Tror det är ITC Bookman på väderarket.
Vilken insats, DeBracy! Mycket fint!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Den här tråden har väldigt fort gått från "meh?" till "WOW!", tycker jag. Håller med Tre Solar i att ämnet verkade tråkigt men Vas sade sig vara en nagelbitare :D
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Björn Wärmedal;n161243 said:
Den här tråden har väldigt fort gått från "meh?" till "WOW!", tycker jag. Håller med Tre Solar i att ämnet verkade tråkigt men Vas sade sig vara en nagelbitare :D
Jag förstår inte riktigt hur det kan vara så spännande för er då jag inte återger dramatiken från att upptäcka ett karaktäristiskt M eller att formen på en gemen femma avslöjar att jag varit inne på fel ättling till Claude Garamonds bokstavsformer i ett givet verk, men det är ju roligt att fler än jag får ut nåt av det pågående pysslet. :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Äventyrspaket 2:

Caxton på framsidan.
Tiffany Heavy som rubriktypsnitt.
ITC Barcelona till brödtext.
Zapf Chancery Italic på kartor.
På baksidan hittar vi både Caxton och ITC Bookman.


Marsklandet:

Marsklandethäftet:
Weiss Rundgotisch för titeln.
Macbeth för rubriker.
ITC Benguiat som Arfert nämnde gör ett litet inhopp i fet stil på första sidan.
New Century Schoolbook för brödtext.

Karthäftet:
Weiss Rundgotisch för titeln.
Libra till rubriker.
New Century Schoolbook för underrubriker och brödtext.

På boxens framsida finns det någon serif längst upp som ser ut att vara i ihoptryckt på höjden (men kanske inte alls är det). What the font föreslår Cochin men det stämmer inte (formen på R är fel). Cochin är i vilket fall snyggare så jag ids nog inte rota för mycket i just den lilla plutten.

På boxens baksida hittar vi Helvetica och en anfang som det inte är helt säkert att man hittar i ett typsnitt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
DeBracy;n161352 said:
Marsklandet:

Marsklandethäftet:
Weiss Rundgotisch för titeln.
Macbeth för rubriker.
ITC Benguiat som Arfert nämnde gör ett litet inhopp i fet stil på första sidan.
New Century Schoolbook för brödtext.

Karthäftet:
Weiss Rundgotisch för titeln.
Libra till rubriker.
New Century Schoolbook för underrubriker och brödtext.

På boxens framsida finns det någon serif längst upp som ser ut att vara i ihoptryckt på höjden (men kanske inte alls är det). What the font föreslår Cochin men det stämmer inte (formen på R är fel). Cochin är i vilket fall snyggare så jag ids nog inte rota för mycket i just den lilla plutten.

På boxens baksida hittar vi Helvetica och en anfang som det inte är helt säkert att man hittar i ett typsnitt.
Orsaken att vi gick över från Barcelona till New Century Schoolbok i DoD-produkter var att vi började använda DTP och laserskrivare i ateljén. Det var en åtgärd som minskade produktionskostnaden avsevärt. Tyvärr fanns inte Barcelona till Macintosh 1987-88, så det blev till att välja ett nytt teckensnitt ur det begränsade sortimentet. NCS var lättläst och neutralt så det blev det rimligaste alternativet.

När det gäller Mutant övergick vi av samma skäl från Cheltenham (IIRC) till Bookman.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
New Century Schoolbok är iofs ett mer användbart typsnitt än ITC Barcelona. Men Cheltenham är trevligare än Bookman. Så det var ett nedköp. Har aldrig gillat Bookman.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Arfert;n161425 said:
New Century Schoolbok är iofs ett mer användbart typsnitt än ITC Barcelona. Men Cheltenham är trevligare än Bookman. Så det var ett nedköp. Har aldrig gillat Bookman.
När vi skulle göra Monsterboken 1985 ville Klas ersätta Times med något mer distinkt typsnitt. Jag satt en stund och bläddrade i sätteriets typsnittskatalog och fastnade för Barcelona, vilken jag tyckte hade en tydlig och egen "look", med en kurvighet som passar fantasy. Klas höll med, gjorde en testsättning och spikade beslutet. Sedan designade han de komplexa sidorna i Monsterboken; en utmaning när han inte hade tillgång till DTP. Det är nog enda gången jag fick igenom ett typografiskt förslag under mina fyra år hos Ä-spel; formgivning har aldrig varit "mitt bord". Jag är en textmänniska.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Arfert;n161425 said:
New Century Schoolbok är iofs ett mer användbart typsnitt än ITC Barcelona. Men Cheltenham är trevligare än Bookman. Så det var ett nedköp. Har aldrig gillat Bookman.
Om jag minns rätt: när det gällde brödtext hade vi att välja mellan Times, New Century Schoolbook, Bookman, Palatino och Goudy. Goudy testade ateljén i Samuraj men den fonten hade tekniska problem.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Ibland kan man ju önska att det bara fanns fem typsnitt att välja på...

Men nej, jag är tillräckligt gammal för att ha gjort layout utan dator. Det är ett pilligt jobb och svårt att få det snyggt. Jag beundrar de som fixade så komplexa uppslag som i rollspelsböcker. Och det är sååå skönt att kunna klicka på Ångra på datorn.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
clarence redd;n161121 said:
Jag provade att ta bort den vita linjen i bokstäverna (och allt utanför) för att se om det gick att komma närmare den vägen, men jag hittade inga perfekta träffar.
Om det hjälper så finns ju logotypen på danska också. Det tillkommer visserligen bara ett g, men det är alltid något.
 

Attachments

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Grymt skönt att Mekanurg redan sagt att det är Goudy för brödtexten i Samuraj för just de pdf:erna på Riotminds är riktigt luddiga i skanningen. Tror jag hade gått bet på det utan bättre förlaga.

Rubriktypsnittet i böckerna verkar ha många namn, bland annat Stacatto 555 och Chandler Pro.

Det typsnitt jag hittat som är närmast titeln/logotypen är Jing Jing som inte är äldre än 2002 enligt identifont. Det stämmer i vilket fall inte 100 %. Går att gräva vidare i. Känns som det kan finnas ett äldre typsnitt som Jing Jing (med flera) plankar.

På rollformuläret hittar vi ITC Korinna.

Det jag går bet på just nu är typsnittet som dyker upp på första sidan. Nån slags modern didon med ett rätt specifikt g:

 

Attachments

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Äventyrshäftena som följde med grundboxen 1984 och 1985:

Sarkath Hans gravvalv
Univers Bold Oblique på omslaget.
New Century Schoolbook för brödtext.
Bible Script på kartor (med ganska flitig användning av alternativa bokstavsformer tror jag).

Spindelkonungens pyramid & Skelettbyns hemlighet
Univers Bold Oblique på omslaget.
Times New Roman för brödtext.
Helvetica Bold på kartor.
ITC Benguiat för titeln när Skelettbyns hemlighet tar vid.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
DeBracy;n161928 said:
Det typsnitt jag hittat som är närmast titeln/logotypen är Jing Jing som inte är äldre än 2002 enligt identifont. Det stämmer i vilket fall inte 100 %. Går att gräva vidare i. Känns som det kan finnas ett äldre typsnitt som Jing Jing (med flera) plankar.
Jag gick till den här sidan för typsnitt som använts i Dungeons & Dragons-grejer genom åren i jakt på något helt annat (typsnittet för titel Svavelvinter) men ögat föll på typsnittet som använts för Kara-Tur och Oriental Adventures men inte heller på den sidan har de nåt namn på den. Det verkar vara samma som till Samuraj, även om tvärstrecket i A:et verkar ha plockats bort till Samuraj-logotypen.

De hade däremot hittat hyggliga plankningar av typsnittet, och det finns att hitta som Bonzai/Bonzai Regular och China One.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Xhakhal rotade fram att det är Romic (Light eller Medium skulle jag tippa) som använts till titeln till Svavelvinter-boxen.
 
Top