Nekromanti Fonter till Drakar och Demoner

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
DeBracy;n160803 said:
Från typ -86 och framåt eller? Flera av deras typsnitt verkar ju ha varit riktigt poppis under 70-talet och hängt kvar en god bit in på 80-talet.

Jag har använt ITC Garamond helt oironiskt, dock på en affish.
De hade en popularitet inledningsvis, som jag förstått det, framför allt för att de var det första helt elektroniska typsnittsföretaget. De var snabbare på att lösa en rad problem, och efter vad jag har hört så hade de rätt stor betydelse för hur företag som Apple, Adobe (eller Aldus som företaget då hette) utvecklade Desktop Publishing.

Utan dem hade nog allt fortfarande levererats för sättning i reprostudios och liknande. :)

Men de gav sig på att ge ut sina versioner av klassiska typsnitt, och det var där det började skära sig. Dels låg de bakom en generell ökning av x-höjden. Det gillades visst inte. (Och det kan fortfarande märkas av att det finns markanta skillnader - stöter en på ett gammalt ITC-typsnitt, så kan det kännas sjukt stort i jämförelse. Vid något tillfälle vill jag minnas att jag satte rubriker i storlek 11 punkter (ITC) och brödtext i storlek 14 punkter (ej ITC) för en broschyr. Det känns lite bakvänt...)

Dessutom ansågs det att de förvanskade ett antal klassiker, bla just Garamond. Men jag kan inte minnas att jag sett deras versioner, så det kan jag inte säga något om.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Titeln på Tvillingbergen: Chisel D.

Lite Kandra:

Titeln är Romic Medium (bearbetad eller med några alternativa former på första och sista bokstäverna).

Kapitelrubrikerna verkar vara Gable Antique Condensed, men stämmer inte 100 % överens med den elektroniska version som finns att få tag på (formen på lilla n är annorludna – kanske finns alternativa former i fonten iofs).

Brödtext och underrubriker verkar vara ITC Barcelona igen, och Caxton gör ytterligare ett litet inhopp.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,452
Är det bara jag eller är det fullständigt kaos vad de använt?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ITC var fram till Galliard (1978) kända för att göra antingen väldigt "70-taliga" rätt hemska typsnitt ur läsbarhetssynpunkt. Plus att de sabbade typsnitt som Garamond (ett tag var det svårt att hitta ett sätteri som hade bättre skärningar). Men de funkar om man vill ha den design som ska kännas väldigt tidstypisk. 70-tal fram till det väldigt tidiga 80-talet. Sedan kom Macintosh och Pagemaker, och intresset för bra typografi och nyritade, eller återupptäckta, typsnitt exploderade (typ 1985 och framåt), då fler och fler kunde göra egna trycksaker.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Döda skogen:
Caxton på omslaget.
Palatino Bold Italic till högsta rubriknivån, Helvetica Black till underrubriker.
Times New Roman till brödtext.

Maktens portar:
Caxton på omslaget.
Libra till rubriker.
ITC Barcelona till underrubriker och brödtext.

Mörkrets hjärta:
Caxton på omslaget.
ITC Barcelona till underrubriker och brödtext.
När det gäller rubriktypsnittet hittar jag ingen klockren modern variant. Det verkar vara från 1890 ursprungligen och har gjorts digitalt under namnen Cipango (bara versaler, ett annat A än det som används i äventyret), Miyako Black (har gemener, rätt form på A, saknar åäö i versionen jag hittat) och Fette Mikado/Mikado Bold (har versaler, gemener, åäö, men annan form på A).
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag hade trott att jag var helt ointresserad av drakar och demoners typsnitt men nu känns det skitspännande. Som en sorts da Vinci-kod.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Tre solar;n160972 said:
Jag hade trott att jag var helt ointresserad av drakar och demoners typsnitt men nu känns det skitspännande. Som en sorts da Vinci-kod.
Lätt! Kommer vi kunna knäcka mysteriet med rubriktypsnittet i Ereb Altor? Vad är egentligen den mystiska feta sans serifen i Chronopia? Stay tuned!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har sett ITC Benguiat användas på en del material, om jag inte minns fel.
Den mystiska feta sans serifen kan vara ITC Stone Sans.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
DeBracy;n160973 said:
Lätt! Kommer vi kunna knäcka mysteriet med rubriktypsnittet i Ereb Altor? Vad är egentligen den mystiska feta sans serifen i Chronopia? Stay tuned!
Och varifrån kommer det märkliga snirkel-D't i gamla DoD-loggan? Mysteriet tätnar!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Den mystiska feta sans serifen i Chronopia är Antique Olive Bold Condensed!

Brödtexten är nog Sabon.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
zonk;n160045 said:
DoD 4.0 brödtext - garamond ??
Jag får rätta min tidigare gissning, det är ITC Galliard här också.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
zonk;n161021 said:
Och varifrån kommer det märkliga snirkel-D't i gamla DoD-loggan? Mysteriet tätnar!
Jag skulle tippa att det var en alternativform som fanns till typsnittet i den font de hade. Jag har uppfattat det som att swash (eller släng som det visst kallas på svenska) användes rätt flitigt i reklam under 70-talet så det var nog inget mystiskt för den som plockade ihop det.

Kolla in den här uppsättningen bokstavsformer till Bookman till exempel.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Första utgåvan av Drakar och Demoner har Helvetica Black för rubriker, Helvetica Black Oblique och Helvetica Bold som underrubriker (ja, och Times New Roman för brödtext som sagt).
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Jag har för mig att jag läste någonstans att det är en ritad logotyp och inte helt ready-made från ett typsnitt. Men jag minns inte var jag läste det.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
DeBracy;n161127 said:
I jakten snubblade jag på den här pdf:en som har en lista på vilka typsnit Letraset erbjöd 1977. Det kanske någon mer än jag tycker är intressant.
Det ser ut som typsnittslistan i min gamla-gamla mac, på den tiden jag samlade på mig typsnitt på samma sätt som sockervatten lockar till sig flugor. I MacOS 8 kom den här funktionen att visa typsnittsnamnet i rätt typsnitt (tidigare hade det varit en tredjeparts add-on) och jag fick stänga av den för det hände att programmen kraschade... :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,452
clarence redd;n161121 said:
Ja, Bookman med swashes ligger ju riktigt nära loggan! Jag provade att ta bort den vita linjen i bokstäverna (och allt utanför) för att se om det gick att komma närmare den vägen, men jag hittade inga perfekta träffar.

Genom att utgå från de här två typsnitten kan man komma ganska nära:
http://www.fontspring.com/fonts/ihof/p22-mackinac/bold

http://www.fonts101.com/fonts/view/Uncategorized/43993/Bookman_Outline_Swash

Vill man approximera tycker jag att Berkshire Swash ligger ganska nära
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
DeBracy;n160973 said:
Lätt! Kommer vi kunna knäcka mysteriet med rubriktypsnittet i Ereb Altor? Vad är egentligen den mystiska feta sans serifen i Chronopia? Stay tuned!
Jag är ju dum, jag hade ju redan rotat fram att det var Friz Quadrata Bold i Ereb Altor. Däremot hade jag inte kikat på brödtexten och jag tror den är satt med… *trumvirvel* New Century Schoolbook!
 
Top