Folkets BRP

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Unknown Armies som är t100 BRP har löst det på ett bra sätt. I närstrid lägger man ihop siffrorna på bägge tärningarna (1-10) och +3 om vapnet är tungt/vasst/tvåhandsfattat. Så om man slår 45 för attack med tvåandsyxa blir skadan 4+5+3+3+3. Borde ju kunna göras på något liknade för d20
Fast syftet med det systemet är väl i första hand att ha mycket dödligare skjutvapen än närstrids?
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
267
Fast syftet med det systemet är väl i första hand att ha mycket dödligare skjutvapen än närstrids?
Jag kan inte svara på om det är syftet men det är resultatet av skjutvapenreglerna. Men om man inte har skjutvapen utan vill ha närstridsregler utan separata skadeslag funkar det att bryta ut de reglerna.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Det är ju kul om det finns chans att någon dör på ett slag. Kanske funkar om vapenskada läggs till, som en tärning? Eller kan man få kritiska skador?

Ett riktigt bra resultat borde vara att man får 10-12 i skada + vapenskada, och då har man… 25 kp?
Det är en grej jag gillar med exploderande skadetärningar i strid. Det finns alltid en liten chans att en träff drar iväg och gör massiv skada.

En faktor med att göra anfalls- och skadeslaget till ett och samma är att det ökar den skickligare kämpens övertag betydligt eftersom hen automatiskt kommer att göra mer skada varje gång hen slår bättre. Huruvida det är en bugg eller en feature är förstås en smaksak.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det är en grej jag gillar med exploderande skadetärningar i strid. Det finns alltid en liten chans att en träff drar iväg och gör massiv skada.

En faktor med att göra anfalls- och skadeslaget till ett och samma är att det ökar den skickligare kämpens övertag betydligt eftersom hen automatiskt kommer att göra mer skada varje gång hen slår bättre. Huruvida det är en bugg eller en feature är förstås en smaksak.
En enkel och inte ovanlig regel (i t.ex. FATE och V5) är ju att differensen mellan anfallsslag och försvarsslag (eller ännu hellre opposade anfallsslag) blir skadan. Men det känns inte särskilt BRP längre.
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
En enkel och inte ovanlig regel (i t.ex. FATE och V5) är ju att differensen mellan anfallsslag och försvarsslag (eller ännu hellre opposade anfallsslag) blir skadan. Men det känns inte särskilt BRP längre.
Ja, jo, det ser jag som en variant eller underavdelning på att anfallsslag = skadeslag. I de fallen slagen är motsatta blir om något effekten att uppvärdera skillnad i skicklighet ännu starkare.
 
Top