FNURK, klassiskt rollspel från 2010

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Har inte priserna på de tidiga utgåvorna av FNURK blivit väldigt höga på Tradera, förresten? Kan det verkligen vara rimligt?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Vafan, nu hittar ni ju bara på? Tror inte ett dugg på att Gygax skrev till FNURK. Gubben dog 2008, och FNURK kom 2010. Antar att det var ett skämt, men det är såhär fejknyheter startar.
Du blandar ihop dina årtal, 2010 så hade både Fnurk Expert o Fnurk II kommit ut, o Fnurk laive var ju bland de stora laive grupperna på den tiden, vilket inte är så dåligt med tanke på att det är SFFantasy istället för bara nutids fantasy/skräck som World of Darkness laiven var.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Hur många SFFantasy spel finns det på den svenska marknaden nu? Det var ju den nischen Fnord hade, på sätt o vis arvtagare till Mutant Chronicels roll eftersom det var föregångaren där. Även om den ju saknade MC:s känsla av dystopi, noir o diselpunk.

Jag nominerar Krister Sundelin, han var lagom involverad i senaste utgåvan.
Jag sekunderar den nomineringen.

Några kommentarer @Krille ?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Vafan, nu hittar ni ju bara på? Tror inte ett dugg på att Gygax skrev till FNURK. Gubben dog 2008, och FNURK kom 2010. Antar att det var ett skämt, men det är såhär fejknyheter startar.
Det var en rökridå för att komma undan skattemyndigheterna med alla rollspelsmijoner. Han bor tre hus längre bort från mig under nytt namn, Gösta Guldlax.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Och vem layoutar nya utgåvan? Vill @Dante ha detta ärofyllda åtagande?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fast deras första plan att sno idéer från Pendragon, Underground, Noir och GURPS hade ju lett till ett mer olyckligt namn…
Själv hörde jag att det endast var Kult , usagi yojimbo och khelaataar som dom snodde idéer från.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Googlade "FNURK", tappade hoppet om mänskligheten. Igen. :(
Jag fick det här resultatet:
”FNURK, n. murket trä, som antingen liknar
mjöl eller kan mellan händerna söndersmulas.
Sdm. Jfr forn.”

Eller ”smiling dragon”

Har kanske råkat slå på någon barn-spärr på min telefon...
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
Jag har läst att den där förkortningen är en efterkonstruktion. Ursprungligen stod förkortningen för vilka spel skaparna stulit idéer från: Fiasco Neotech Utpost Runequest Kult. Tycker det riktiga namnet förklarar varför FNURK blev en sådan soppa.
Det är en vanlig missuppfattning. Den uppfanns av spelets belackare, de så kallade antifnurkarna. Namnet kommer faktiskt från ett dialektalt sörmländskt ord som betyder murket trä. Detta valdes dels för att understryka fnurks bävercentrism, dels som en hyllning till torpet utanför Hölö där spelets första utkast skrevs under några febrila veckor sommaren 2008.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Är det någon som tror på ryktena om att Stockholm Kartell ska plocka upp licensen? Skulle någon vara intresserad av att spela FNÖRK BORG?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag minns fortfarande mina första spelmöten i FNURK. Upplevelsen av innovationen i ett stridssystem baserat på ålder och väderstreck är fortfarande ett av de mest definierande ögonblicken i min rollspelskarriär.
 
Top