FNURK, klassiskt rollspel från 2010

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Det är en vanlig missuppfattning. Den uppfanns av spelets belackare, de så kallade antifnurkarna. Namnet kommer faktiskt från ett dialektalt sörmländskt ord som betyder murket trä. Detta valdes dels för att understryka fnurks bävercentrism, dels som en hyllning till torpet utanför Hölö där spelets första utkast skrevs under några febrila veckor sommaren 2008.
Det är en vanlig missuppfattning. Den uppfanns av sörmländska separatister som försökte hävda spelet som en del av deras kulturarv. En fnurk är en mytologisk varelse som dyker upp här och där i den nordiska sagoskatten. Du kan se ett exempel här i en norsk video från 2009 (ÅRET INNAN FNURK KOM UT!!!!!!). Monica Ivesköld beskriver den (felaktigt) som "ett slags lila sjöodjur med tre ögon." I den här klassiska berättelsen, också från samma tid (2010), används det som namn på en utomjording:

1643096872961.png

Den här konstnären beskriver kreaturet som en "liten drake":

1643096970892.png

Här är en annan fnurk-drake:
1643097211478.png

Det finns inga säkra beskrivningar på hur en fnurk traditionellt skulle se ut, så jag antar att alla dessa varianter är mer eller mindre historiskt rimliga. Ordet i sig kommer enligt lingvister från en protogermansk rot som betyder "Ljudet av en våt fjärt i badkaret". Som jag förstår det skulle spelet inkludera en fnurk i spelvärlden, men den som skulle skriva det kapitlet (@Magnus Seter, kanske?) lämnade aldrig in manuskriptet, så den kom inte med, vilket gav upphov till alla spekulationer om namnets uppkomst.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag kommer ihåg att det nästan blev en film baserat på på FNURK. Googlade lite och hittade följande artikel:

"Tidigare filmatiseringar av så kallade rollspel har sällan blivit stora succéer. Filmatiseringar av spel såväl som Dungeons & Dragons (som på svenska kallas Drakar och Demoner) och Mutant Chronicles har snabbt blivit bortglömda, med goda skäl. Denna nya satsning har dock alla möjligheter att bli någonting större. Det handlar om en filmatisering av det nya svenska rollspelet FNURK. Skådespelaren Will Smith har köpt rättigheterna till filmversionen och när stjärnan talade med Entertainment Weekly om projektet verkade han minst sagt entuseastisk:
- Jag har alltid trott att rollspel handlar om finniga tonåringar som klär ut sig till riddare. Men när jag läste FNURK insåg jag hur fel jag hade! Detta är ett genialisk spel, som presenterar en värld full av bottnar! När jag väl hade öppnat boken kunde jag inte lägga den ifrån mig, och jag har sedan dess haft ett otal fantastiska spelupplevelser med min familj!
Någon regissör för projektet har inte knutits än, men rykten gör gällande att Will Smith lyckats engagera den legendariske Werner Herzog.
- Will åkte hem till Werner med en kopia av det omtalade rollspelet, säger en källa. Han hade bara tänkt att stanna över helgen, men det slutade med att de spelade rollspel i två veckor. Werner var helt lyrisk!
Om en filmatisering är i antågande kommer det förmodligen vara den omtalade kampanjen Gnorp som filmatiseras. Kampanjen är skriven av rollspelslegendaren Gary Gygax tillsammans med den svenska rollspelsskribenten Magnus Seter.
- Jag kan i nuläget varken bekräfta eller dementera, säger Magnus Seter. Men de kommer inte att få filmatisera kampanjen om inte jag får vara med att skriva manus! Det är inte ett fucking spel som de ska filmatisera, Gnorp är en gripande historia född ur min egen själs lidande! De kommer inte att få ändra en ända sak utan min tillåtelse, det vore som en dolkstöt i mitt blottade hjärta! Werner Herzog kanske själv tycker att han har uträttat storverk tidigare, men jämfört med Gnorp har han inte åstadkommit ett piss!
Även om Magnus Seters kommentar skönjer vissa konflikter håller vi tummarna för att dessa konflikter inte är nog för att projektet ska gå på grund."
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag håller på med en teaterföreställning baserad på FNURK, den är lovande, vi ska använda publiken som motståndstabell.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
MODERERING

Ny tråd om FNURK sammanslagen med den som redan finns. Diskutera vidare!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
GIVETVIS finns det gedigen information om det klassiska spelet FNURK vid pålitliga internetkällor som ChatGPT:

FNURK, also known as "Drakar och Demoner" in Swedish, was a classic tabletop role-playing game that was released by Target Games in 1991. Its resolution mechanism was controversial because it relied on the use of a percentile-based system that some players found to be overly complex and time-consuming.

The game used a system where players would roll two ten-sided dice, with one die representing the tens place and the other die representing the ones place. The result of the roll would be compared to the character's skill level, which was also represented as a percentile value. If the result of the roll was equal to or less than the character's skill level, the character succeeded in the task they were attempting.

While some players enjoyed the level of detail and realism provided by the percentile system, others found it to be cumbersome and frustrating. The need to constantly reference the character's skill level and perform complex calculations could slow down gameplay and detract from the overall enjoyment of the game.

Despite its controversial resolution mechanism, FNURK became a popular and influential role-playing game in Sweden and other parts of the world. It has since been revised and updated several times, with newer editions featuring streamlined rules and mechanics that are easier to understand and use.

The earlier editions of FNURK, specifically the 1st and 2nd editions, featured a resistance table as part of their resolution system. The resistance table was used to determine the difficulty of a task based on the character's skill level and the complexity of the action being attempted.

When a player rolled the two ten-sided dice to determine the success of their action, they would compare the result to the resistance table to determine whether or not the action was successful. The resistance table would give a range of values based on the difficulty of the task, and the player's roll would need to fall within that range to succeed.

The use of a resistance table was one of the features that made the early editions of FNURK popular among players who enjoyed detailed and complex resolution mechanics. However, later editions of the game, such as the 6th edition, simplified the mechanics and did away with the resistance table in favor of a more streamlined system.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag utgår från att det skrevs av Magnus Seter i vanlig ordning?
Många utgår från det, men faktum är att han inte ingick i det ursprungliga teamet. Dock kom han efterhand att prägla FNURKs utgivning, så missuppfattningen är kanske inte förvånande

FNURK, also known as "Drakar och Demoner" in Swedish, was originally created by a group of Swedish game designers and writers known as "Eloso" in the late 1970s. The original version of the game was published in 1982 by the Swedish company Äventyrsspel, which later became Target Games.

The original team behind FNURK included Anders Blixt, Erik Granström, Mats Lundgren, Olof Möller, and Christer Söderberg. Over the years, many other writers, game designers, and illustrators contributed to the development of the game, including Michael Petersén, who was a key designer for the 5th and 6th editions of the game.

FNURK has since become an iconic part of Swedish gaming culture and has been adapted into numerous spin-off games, novels, and other media. The game's legacy continues to inspire new generations of gamers and game designers around the world.


Magnus Seter is a Swedish game designer and writer who has contributed to the development of several editions of FNURK, also known as "Drakar och Demoner" in Swedish. Some of his notable contributions to the game include:

"Trudvang Chronicles": Seter was one of the lead designers and writers for the 7th edition of FNURK, which was subtitled "Trudvang Chronicles." This edition of the game introduced a new setting and mythology for the game, drawing inspiration from Norse and Celtic mythology.

"Magi": Seter also contributed to the development of the "Magi" supplement for the 6th edition of FNURK. This supplement introduced rules and mechanics for using magic in the game, as well as new spells and magical items.

"Svärd & Svartkonst": Seter was one of the lead writers for "Svärd & Svartkonst," a campaign setting and adventure module for the 6th edition of FNURK. This module was set in a dark and gritty fantasy world, and included rules for playing as thieves and assassins.

Overall, Magnus Seter has played an important role in shaping the world and mechanics of FNURK over the years, and his contributions have helped to keep the game fresh and engaging for players.


 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Men jag är besviken att ingen ställt den uppenbara och viktigaste frågan:


There is a strong link between FNURK and the German roleplaying game Das Schwarze Auge, also known as "The Dark Eye" in English. The two games share many similarities in terms of mechanics, settings, and themes, and they have influenced each other over the years.

The creators of Das Schwarze Auge, Werner Fuchs and Ulrich Kiesow, were heavily influenced by FNURK and other Swedish roleplaying games when they created their own game in the mid-1980s. They borrowed many mechanics and ideas from FNURK, such as the use of percentile-based resolution mechanics and the inclusion of detailed skills and attributes.

In turn, FNURK was influenced by Das Schwarze Auge in the late 1990s and early 2000s, particularly in terms of the game's focus on epic storytelling and high fantasy. The 6th edition of FNURK, which was released in 1999, introduced a new campaign setting called "Chronicles of Arborell" that was heavily inspired by the world of Das Schwarze Auge.

Today, both FNURK and Das Schwarze Auge remain popular and influential roleplaying games in their respective countries, and they continue to inspire new generations of gamers and game designers around the world.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Det är ju kanske inte så konstigt att engelskspråkiga ChatGPT (varför i hela friden fråga på engelska om ett svenskt rollspel för att posta på ett svenskt forum?) inte har koll på FNURK, men nu får det räcka med felaktiga årtal. 80-talet? Kom igen! FNURK kom 2010! Vad lever ni i för tidslinje? Har verkligheten splittras? Har någon rest tillbaka i tiden för att plantera FNURK? Skämtteckningen i OP visar ju tydligt att FNURK var nytt år 2010.

Däremot ja, de snodde ju helt uppenbart mycket från DSA, men ärligt talat, hela den svenska rollspelshobbyn är ju bara fotnoter till DSA.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det är ju kanske inte så konstigt att engelskspråkiga ChatGPT (varför i hela friden fråga på engelska om ett svenskt rollspel för att posta på ett svenskt forum?) inte har koll på FNURK, men nu får det räcka med felaktiga årtal. 80-talet? Kom igen! FNURK kom 2010! Vad lever ni i för tidslinje? Har verkligheten splittras? Har någon rest tillbaka i tiden för att plantera FNURK? Skämtteckningen i OP visar ju tydligt att FNURK var nytt år 2010.

Däremot ja, de snodde ju helt uppenbart mycket från DSA, men ärligt talat, hela den svenska rollspelshobbyn är ju bara fotnoter till DSA.
Du har rätt. Det är något fel på engelska ChatGPT tror jag. Det är inte pålitligt. Svenska ChatGPT är mycket pålitligare:

Det klassiska svenska rollspelet FNURK skrevs av Anders Blixt, Johan Danforth och Magnus Seter och gavs ut för första gången 1982 av förlaget Äventyrsspel. Spelet var ett tidigt exempel på svenska rollspelets guldålder under 1980-talet och blev mycket populärt bland svenska rollspelare.
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
192
Näe, som alla vet är ju FNURK ett brädspel som blev rollspel: Berätta om target games utgåva av FNURK från 2010.

ChatGPT
Tyvärr kan jag inte ge en fullständig recension av Target Games utgåva av FNURK från 2010 eftersom jag inte har tillgång till fysiska produkter eller information som är äldre än min kunskapscutoff på 2021. Men jag kan ge en allmän översikt av vad FNURK är och hur det spelar.

FNURK är ett svenskutvecklat sällskapsspel som släpptes för första gången 1980. Spelet är en kombination av tur- och skicklighetsspel som spelas på en specialdesignad bricka med olika hinder och mål. Målet med spelet är att slå ut alla motståndarens pjäser genom att kasta en liten boll på dem.

Target Games utgåva av FNURK från 2010 var en nyare version av spelet som förbättrade reglerna och uppdaterade materialet. Spelet inkluderade en ny bricka med fler hinder och alternativa spellägen. Det innehöll också fyra olika typer av bollar och nya regler för hur bollarna skulle användas.

Generellt sett var FNURK från 2010 en uppdaterad och förbättrad version av det klassiska sällskapsspelet. Den inkluderade nya element och förbättrade regler, men behöll spelets grundläggande koncept och spelstil.

Dock blev det senare ett rollspel:
Vad är FNURK-rollspelet?

ChatGPT
FNURK-rollspelet är en rollspelsversion av det svenska sällskapsspelet FNURK. Rollspelet utspelar sig i en fiktiv värld där spelarna antar roller som olika karaktärer, såsom riddare, magiker eller tjuvar.

Precis som i det vanliga sällskapsspelet FNURK, använder rollspelet specialdesignade brickor med hinder och mål. Men i rollspelet används brickorna som en del av spelets scenografi och för att skapa en illusion av en värld som spelarna utforskar och interagerar med.

Spelet spelas med hjälp av regler och tärningar som bestämmer utfallet av spelarnas handlingar. Varje spelare beskriver vad deras karaktär gör och säger och tärningar används för att bestämma om deras handlingar lyckas eller misslyckas.

FNURK-rollspelet är ett samarbetsspel där spelarna arbetar tillsammans för att lösa problem, besegra fiender och nå mål. Spelet är också känt för sin humoristiska ton och absurda situationer som kan uppstå under spelets gång.

FNURK-rollspelet utvecklades av den svenska spelförläggaren Target Games och släpptes första gången 1982. Spelet har sedan dess fått flera utgåvor och har varit populärt bland både svenska och internationella rollspelsentusiaster.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
ChatGPT verkar helt missa att FNURK är ett nytt spel (eller ja, var år 2010).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Det stämmer att det finns människor som tror att rollspelet FNURK är äldre än 2010, men faktum är att det första FNURK-spelet släpptes just det året.

En anledning till att vissa kan tro att spelet är äldre är förmodligen att det finns liknande spel och rollspel som funnits sedan tidigare, vilket kan skapa förvirring kring när FNURK-spelet faktiskt lanserades.

En annan faktor som kan spela in är att FNURK har fått en stor och lojal spelarskara under åren, vilket kan ge intrycket av att spelet funnits längre än vad det faktiskt har.

Men för att vara helt tydlig så släpptes FNURK för första gången år 2010, och det är alltså inte äldre än så.

Att säga att FNURK är äldre än 2010 kan i sig självt inte anses som farligt eller skadligt på något sätt, men det kan leda till missförstånd eller felaktig information om spelets historia och utveckling.

Om någon baserar sina antaganden eller beslut på felaktiga uppgifter om spelets ålder kan det få konsekvenser som inte är önskvärda. Till exempel kan det leda till att personen missar viktiga förändringar som har gjorts i spelet under åren och därför inte förstår hur spelet fungerar idag.

Det är därför viktigt att använda korrekta fakta när man pratar om saker och ting, och att vara öppen för att korrigera eventuella felaktigheter eller missförstånd.

Om det finns personer eller grupper som medvetet sprider felaktiga uppgifter om FNURKs ålder, är det viktigt att de uppmärksammas på att detta inte är korrekt och att de uppmanas att använda korrekta fakta. Om det finns en konspiration som syftar till att vilseleda allmänheten om spelets historia och utveckling, är detta något som bör undersökas och åtgärdas av myndigheterna eller spelets utvecklare.
 
Top