FNURK, klassiskt rollspel från 2010

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
4,652
Location
Stockholm
9d750735-c417-44b9-ba4d-a7118356384b-jpeg.8043


Är det någon som har lekt med tanken att skapa Fnurk?
 
Last edited:
Diskussioner om det klassiska rollspelet FNURK brukar bli så långa och så heta att det är bäst att bryta ut det till en egen tråd.

Så vad tycker ni om FNURK, och vad tror ni om Fria Ligans kommande version?

Spoiler så att ingen blir upprörd: Fnurk finns inte*; känn er fria att ljuga om det, som ni gör när ni spelar rollspel.

*eller gör det det?
 
Så vad tycker ni om FNURK, och vad tror ni om Fria Ligans kommande version?

Jag gillar YZE, men måste verkligen allting vara det nuförtiden? Jag vet inte om det passar FNURK. Och hur kommer det sig att FNURK fick ett helt annat namn i den engelska utgåvan, egentligen?
 
Jag gillar YZE, men måste verkligen allting vara det nuförtiden? Jag vet inte om det passar FNURK. Och hur kommer det sig att FNURK fick ett helt annat namn i den engelska utgåvan, egentligen?
Enligt en konsumentundersökning i USA sålde inte rollspel vars titel innehåll bokstaven F särskilt bra och den engelska utgåvan heter därför KNURK.
 
FNURK är ju bara rollspelsversionen av FNURK KRIG (de hade väl släppa det som BURK KRIG, men... rättigheter)
 
Det var bara före sin tid:

Fantastic Nostalgia Universal Roleplaying for Kids
Jag har läst att den där förkortningen är en efterkonstruktion. Ursprungligen stod förkortningen för vilka spel skaparna stulit idéer från: Fiasco Neotech Utpost Runequest Kult. Tycker det riktiga namnet förklarar varför FNURK blev en sådan soppa.
 
Jag har läst att den där förkortningen är en efterkonstruktion. Ursprungligen stod förkortningen för vilka spel skaparna stulit idéer från: Fiasco Neotech Utpost Runequest Kult. Tycker det riktiga namnet förklarar varför FNURK blev en sådan soppa.
Fast deras första plan att sno idéer från Pendragon, Underground, Noir och GURPS hade ju lett till ett mer olyckligt namn…
 
Jag har läst att den där förkortningen är en efterkonstruktion. Ursprungligen stod förkortningen för vilka spel skaparna stulit idéer från: Fiasco Neotech Utpost Runequest Kult. Tycker det riktiga namnet förklarar varför FNURK blev en sådan soppa.

Fast... var det inte något tyskt spel som merparten av reglerna och spelvärlden plockades från?
Som det här med två handlingar per spelrunda samt solgudens namn.
 
Fnurk var ju helt obalanserat. Man var tvungen att kasta ut hela motståndstabellen och kombinera tillvarlsregler från både Fnurk II och Fnurk: Expert för att det skulle bli spelbart!
Det var ju lite det som var grejen. Det skulle inte vara balanserat. Föregick OSR-trenden där litegrann. Tvåan sabbade ju den grejen helt. Jag gillade att de sade "Vet ni vad? Det är okej att rollpersonerna är olika effektiva.". Tycker att det var modigt (eller bara en efterkonstruktion efter att de insåg att spelet var såpass obalanserat).
 
Spelade man bäverfolk hade man objektivt bättre stats än om man spelade svulk. Jag hade en svulk-rollperson när jag testade spelet (på GothCon? Minns inte) och jag hade jättekul ändå, för spelet handlade inte bara om att använda sina nuffror för att lösa problem.
 
Jag tyckte att grejerna som gavs ut till spelet blev lite pretto mot slutet. Minns när jag köpte det mycket omtalade äventyret PÄRKS. Det var på 863 sidor, men alla sidor var tomma. Bortsett från sida 76 där LIV stod präntat med stora bokstäver över sidan och sida 412 där ordet HOPP stod i minimal text i övre marginalen. Till en början kände jag mig såklart grundlurad, men det blev en helt fantastisk kampanj! Min spelgrupp körde kampanjen under 98 spelmöten och slutet på äventyret var så gripande att vi alla satt och grät runt spelbordet! Det finns ju många andra spelmakare som gjort sitt bästa för att kopiera konceptet, men trots tappra försök har ingen helt lyckats emulera känslan i detta äventyr!
 
Jag tyckte att grejerna som gavs ut till spelet blev lite pretto mot slutet. Minns när jag köpte det mycket omtalade äventyret PÄRKS. Det var på 863 sidor, men alla sidor var tomma. Bortsett från sida 76 där LIV stod präntat med stora bokstäver över sidan och sida 412 där ordet HOPP stod i minimal text i övre marginalen. Till en början kände jag mig såklart grundlurad, men det blev en helt fantastisk kampanj! Min spelgrupp körde kampanjen under 98 spelmöten och slutet på äventyret var så gripande att vi alla satt och grät runt spelbordet! Det finns ju många andra spelmakare som gjort sitt bästa för att kopiera konceptet, men trots tappra försök har ingen helt lyckats emulera känslan i detta äventyr!
Pärks var ett eget spel, inte ett äventyr till fnurk. Gavs ut av Lancelot t.o.m
 
Back
Top