Nekromanti Flykt undan mörkret

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Känns bra att ni släpper en reviderad version av soloäventyret med orginaltiteln.

Betyder det att andra tramsigheter som "sommerswerd" också kommer försvinna i ny upplaga (om det blir fler böcker då vill säga)? Förstår inte vitsen med att förstöra en fullgod gammal översättning med mEningslösa och sämre förändringar.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Vet inte om min fråga kändes otrevlig (isåfall ber jag om ursäkt), men jag tycker nog man borde kunna få ett svar?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Ett år sedan posten och inga svar?!

Tycker det är väldigt underligt att man inte kan få några argument kring varför man väljer att ändra på böckerna? Sommerswerd, Slottet Död, Flykt från mörkret?

Jag kan förstå om man hade förbättrat dåliga namn, men här gör man istället välkända namn sämre.

Varför?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Kan bara hålla med om en del av ordvalen, däremot nu när mina barn börjar komma i ålder (Eld över vattnet avslutad igår) inser jag vad kul det är att dessa böcker finns att köpa igen. Roligt att kunna plocka upp de delar som saknades i samlingen.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
I vilken ålder är de? Har testat lite på min äldste för ett halvår sen och intresse fanns, men sen dess har han lärt sig läsa betydligt bättre, han är 7,5 nu. Kanske dags igen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Äldsta är 8,5 så han har läst själv men har diskuterat en del val och regler med mig. Nr 2 är två år yngre så henne läser jag högt för, så får hon välja och slå tärning. Går bra även om det inte blir så många paragrafer åt gången.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Bifur;n264912 said:
Kan bara hålla med om en del av ordvalen, däremot nu när mina barn börjar komma i ålder (Eld över vattnet avslutad igår) inser jag vad kul det är att dessa böcker finns att köpa igen. Roligt att kunna plocka upp de delar som saknades i samlingen.
Ropade hem samtliga i den gamla EV-samlingen för några år sedan så det här handlar mer om att få fräscha ex och sponsra hobbyn. Att få nya ex där man förändrar i onödan och dessutom inte ger feedback på ett år gör att man funderar på varför man spenderar pengar på dem överhuvudtaget.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Henke;n264926 said:
och dessutom inte ger feedback på ett år
Nej det är tråkig stil.

Henke;n264926 said:
Ropade hem samtliga i den gamla EV-samlingen för några år sedan
Bra köp, speciellt som Äventyrsspel väl brände nästan hela upplagan av bok 12. Saknar fortfarande 5 st men har varit för snål för att köpa in dem begagnat, det blir ju så dyra...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Bifur;n264959 said:
Nej det är tråkig stil.



Bra köp, speciellt som Äventyrsspel väl brände nästan hela upplagan av bok 12. Saknar fortfarande 5 st men har varit för snål för att köpa in dem begagnat, det blir ju så dyra...
Kan lova att 12:an inte var billig. Tror den gick loss på 300-400kr .. minst...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Ser en auktion på Tradera nu för Tidens fångar, uppe i över 500 med 9 dagar kvar...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
11:an och 12:an är värda runt 800-1200 i fint skick har jag hört. Eller något i den stilen i alla fall.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Tveksamt om någon missat tråden. Känns mest som man struntar i kritiken...
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Henke;n265062 said:
Tveksamt om någon missat tråden. Känns mest som man struntar i kritiken...

Gillbringarna har haft väldigt mycket annat att tänka på under 2017. Dock inget som jag tänker gå in på här. Men jag tror att den här tråden har helt enkelt glömts bort.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Henke;n265062 said:
Tveksamt om någon missat tråden. Känns mest som man struntar i kritiken...
Jag fick Fenix i går och såg att Tove har lagt korten på bordet. Orsaken att saker och ting inte har fungerat så väl för dig Henke är att Tove har drabbats av livshotande cancer.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Ditt inlägg gick oss helt förbi när du postade det eftersom det var två dagar efter att Joe Dever gick ur tiden och Tove opererade bort en cysta samma dag som Joe gick bort. Året som har varit har blivit långt ifrån vad vi har tänkt oss med många sjukhusbesök för oss men även nära och kära. Vår närvaro på forumet har varit dålig under året som varit över huvud taget. Den senaste utvecklingen kan du läsa om här:

https://www.facebook.com/askfageln/posts/552005975137034

När det gäller översättningen håller vi inte med om att vi har gjort en sämre översättning av böckerna. Vi har gjort en annorlunda översättning som du tycker är sämre. Det är en helt annan sak. Den gamla översättningen kan vi inte använda rakt av pga copyrightskydd och dessutom har Joe Dever gjort en del omskrivningar, ffa i första boken som är 40% tjockare, så det hade inte ens varit möjligt att använda den gamla versionen.

/Anders & Tove
 
Top