Nekromanti Flygfordon och motmedel?

Hellectrician

Veteran
Med anledning av föregående ämne... :gremgrin:

Finns det något regelsystem för attackflyg (Helikoptrar, STOVL & VTOL främst) och mobila SAM-vapensystem, typ MANPADS?

...och medan jag ändå har ordet, när kommer fältslagsreglerna till neotech? :gremwink:

Hellectrician

Veteran
lol@fältslagsregler!

Det var ju bara ett skämt (en ironisk kommentar till min egen krigsbesatthet...)! :gremgrin:

Fältslagsreger i neotech känns ju lika nödvändiga som ett frysfack på nordpolen, men det känns som att korpen redan påpekat det.

Bastardo

Swordsman
Re: lol@fältslagsregler!

Och för att bättra på den redan fina stämningen tänkte jag bara säga att jag faktiskt har en del ritningar på hur ett system för luftvärnsrobotar skulle kunna fungera, med skador, träffbilder och konsekvenser osv...

men det kommer att ta lång tid innan det är klart, då projektet ligger långt bakom flera andra mer aktuella saker.....

Någon gång hoppas jag dock kunna implementera detta i ex Guerilla-modulen..

Skarek

Veteran

Bastardo: Måste bara ge dig en eloge för helschysta moduler. Glömde helt bort att ge dig credit för hur schysta de var i förra tråden där vi fastnade och diskutera meningslösheter (vilket jag är fylld av) :gremtongue:

Bastardo

Swordsman

oj, tack tack! det är lugnt, jag älskar att diskutera så det är ingen fara >

Får se om den andravärldskrigsmodulen som vi håller på med blir bra, det blir nog ett mastodontverk om inte annat.... (Kan bl.a. avslöja att kompletta regler för pansarstrider och stridsvagnsdueller kommer att finnas med för den som är intresserad) Fast i övrigt blir det nog bäst lämpat för kampanjer i stil med datorspelet "commandos - behind enemy lines" och liknande >

Skarek

Veteran
WW2 år 2059

I brist på fantasi kan du förklara hur en andravärldskrigsmodul skulle användas till neotech? Är det tänkt som en VR-modul för att simulera världskriget. Eller skall tidsresor dit? Har lixom lite svårt att se en pantzer III i en värld när nästan vanliga pistoler kan ha ammo som kan slå igenom pansaret.

Även om världskriget är en perfekt tidsperiod för att ha äventyr, så känns det som tekniken i framtiden hamnar i konfilk med WW2.

MovinGalt

Warrior
Re: WW2 år 2059

Jag tror han menar en slags mod, en konvertering...Alltså, ett WW2-rollspel med N2 regelsystem? Men det är bara vad jag tor...

/MovinGalt

Bastardo

Swordsman

Jag tror han menar en slags mod, en konvertering...Alltså, ett WW2-rollspel med N2 regelsystem?

Precis menar jag så. Nä allt annat vore väldigt underligt. Just Neotechs regelverk och spelsystem är för mig ytterst naturtroget och allsidigt, varför såna här moduler är relativt lätta att göra, samtidigt som de kan bli väldigt bra och intressanta...

Bara byta ut all cybertech och det futuriska mot en historieskildring från en annan tid.

Krille

Lord

"Precis menar jag så. Nä allt annat vore väldigt underligt."

Tycker faktiskt att det var synd. Att Adolf Hitler invaderar polen 2069 istället för 1939 är ju en av de ballaste kampanjmiljöerna som jag någonsin hört om! Cyber-SS är ju bara ett så råkoolt koncept!

"Just Neotechs regelverk och spelsystem är för mig ytterst naturtroget och allsidigt, varför såna här moduler är relativt lätta att göra, samtidigt som de kan bli väldigt bra och intressanta..."

Ett varningens ord: rollspel i krigsmiljö blir väldigt lätt väldigt skittrist. Det finns en mycket stor risk att det blir tabletop utan figurer.

Jag har ett par idéer på hur man löser det problemet, men det tror jag krävs att man mer eller mindre skippar de "realistiska" reglerna i N2 och kör på en mycket mer regellätt variant. Framförallt krävs det att det tar några minuter att göra en ny rollperson, och det är ju N2 inte direkt känt för...

[*]Läs mer

Bastardo

Swordsman
SLs tunga börda..

Vad man tycker om att rollspela i krigsmiljöer är enligt mina erfarenheter ren smaksak. Somliga gillar det, andra ogillar det..

Jag anser att det istället, precis som i övriga fall, hänger på spelledaren att se till så spelandet inte blir långtråkigt. Detta kanske främst när det gäller att avgöra vilka regler som ska användas i vilka situationer... Om SL väljer en "regellätt" spelstil är det upp till han/hon att avgöra, vi ger bara tips och alternativa regler som underlättar i särskilda situationer.

Angående karaktärsskapandet är jag nog en av få som faktiskt uppskattar Neotech-systemet. Ifall någon karaktär blir väldigt dålig är det bara att göra en ny. Vid kampanjspel, vilket kanske vår andravärldskrigsmodul passar bäst till, skapar SL i samråd med spelarna lämpliga karaktärer innan, och då kanske hittar på vilka händelser som inträffar under deras perioder osv, samt se till att ingen blir extremt opassande eller dålig i förhållande till de andra rollpersonerna. Om spelarna sedan vill fördjupa med bakgrunder osv tycker jag bara är bra. Ett alternativ för just spel i krigsmiljö, där rollpersoner kanske är mer gångbara, är att skapa flera karaktärer att plocka in ifall någon skulle duka under.

Bra idéer du kom med btw, har sparat tråden och ska ta en fundering över dom =)

Krille

Lord
Re: SLs tunga börda..

"Jag anser att det istället, precis som i övriga fall, hänger på spelledaren att se till så spelandet inte blir långtråkigt. Detta kanske främst när det gäller att avgöra vilka regler som ska användas i vilka situationer..."

Det är alldeles för lätt att säga så. Ska man skriva ett spel för krigsmiljö så är det inte mer än rätt att konstruktören ger spelledaren all den hjälp han kan få. Det finns ingenting som garanterar att spelledaren, hur mycket han än uppskattar genren, har erfarenheten för att avhjälpa alla problem som kan uppstå.

Mitt standardsvar till "det är upp till SL" eller "det hänger på SL" är "men om spelledaren inte vet hur man gör?". Har man inte tänkt på den situationen så ligger en oerfaren spelledare pyrt till, och även en erfaren spelledare kan ha hjälp av ens tankar, tips och regler på området.

Det finns oerfarna spelledare där ute. Lämna inte dem i sticket.

"Angående karaktärsskapandet är jag nog en av få som faktiskt uppskattar Neotech-systemet. Ifall någon karaktär blir väldigt dålig är det bara att göra en ny."

Problemet är att det tar en halvtimme till en timme att göra en ny rollperson i N2. Det finns liksom inga alternativ i N2: antingen tar man en halvtimme eller mer på sig, eller så gör man inte en rollperson alls. Det är inte förenligt med idén att ta över statister och biroller eller skapa nya biroller under spelets gång. Det är än mindre förenligt med att spelledaren ska bli tvungen att skapa nya rollpersoner under spelets gång. Framförallt är det inte en bra idé att bli tvungen att tvärnita speltillfället för att göra en ny rollperson. Så ska den idén användas så är N2 totalt fel regelsystem. Det tar för lång tid och är för komplext att bygga rollpersoner (vilket för övrigt gäller i princip alla spel med mer avancerade rollpersonsgenereringsregler).

Visst är det bra att kunna fördjupa sina rollpersoners bakgrund, men handen på levern, det kan man faktiskt även i regellätta system som till exempel d6-systemet. Några av de mest intressanta bakgrunderna hos rollpersoner som jag har spelat är i Star Wars d6 och Babylon Project, två mycket regellätta regelsystem.

"Ett alternativ för just spel i krigsmiljö, där rollpersoner kanske är mer gångbara, är att skapa flera karaktärer att plocka in ifall någon skulle duka under."

Åhjälp, istället för en halvtimme till en timme så måste man tillbringa fem halvtimmar/timmar bara för att komma igång!

Bastardo

Swordsman
Re: SLs tunga börda..

Det är alldeles för lätt att säga så. Ska man skriva ett spel för krigsmiljö så är det inte mer än rätt att konstruktören ger spelledaren all den hjälp han kan få. Det finns ingenting som garanterar att spelledaren, hur mycket han än uppskattar genren, har erfarenheten för att avhjälpa alla problem som kan uppstå.

Jo men är det inte det jag har tänkt försöka göra då? Det jag angrep i ditt förra inlägg var att jag upplevde att du just vände dig mot en spelvärld i krigsmiljö och att det är just miljön som kan göra det hela skittråkigt. Hur mycket man än hjälper till med tips, regler, frivilliga tolkningar, världsbeskrivningar, exempel, tabeller, data osv är det ju ändå till slut på spelledaren det hänger..

Naturligtvis har jag inte för avsikt att lämna någon i sticket, tvärtom, det är ju just därför vi gör den här modulen, därför att spelgrupper (som exempelvis den jag är med i) ibland gärna vill byta ut allt cybertechno i de futuriska städerna till krigsmiljöer tidigare i historien, och då annars inte har någonting i liknande stil att ta hjälp av.

Har man inte tänkt på den situationen så ligger en oerfaren spelledare pyrt till, och även en erfaren spelledare kan ha hjälp av ens tankar, tips och regler på området.

Det är därför jag försöker dela med mig av mina >

Det är än mindre förenligt med att spelledaren ska bli tvungen att skapa nya rollpersoner under spelets gång. Framförallt är det inte en bra idé att bli tvungen att tvärnita speltillfället för att göra en ny rollperson.

Det behöver väl nödvändigtvis inte vara spelledaren som skapar ens rollperson, om inte det är en förutbestämd kampanj dvs? Och i så fall gör man väl inte rollpersonerna under spelets gång utan har tänkt på det i förväg?

Åhjälp, istället för en halvtimme till en timme så måste man tillbringa fem halvtimmar/timmar bara för att komma igång!

nä det var bara ett förslag från min sida som kan underlätta... det är iaf någonting vi överväger innan vi spelar kampanjer, oavsett rollspel... sen tycker jag inte att det tar mycket längre tid att göra en rollperson i neotech än andra, t.ex. drakar men men >

Sen är det väl sällan spelledaren som sitter ner och gör rollpersonerna ensam, utan gör väl bara riktlinjer till spelarna, som därefter utformar sina egna rps <, då tar det kanske, vad? 1-1.5 timme ?

Krille

Lord
Konventionellt rollspel, okonventionell miljö

"Det jag angrep i ditt förra inlägg var att jag upplevde att du just vände dig mot en spelvärld i krigsmiljö och att det är just miljön som kan göra det hela skittråkigt."

Faran med rollspel i krigsmiljö är att det blir skittråkigt om man försöker spela det som vanliga konventionella rollspel. I så fall är det väldigt lätt tabletop utan figurer. Några av fällorna listade jag upp i den tråden som jag länkade till, och de flesta av dem är inte teoretiskt klur utan resultatet av erfarenhet.

Vad jag försöker säga är att rollspel i krigsmiljö kräver en helt annan inställning till hur man spelar rollspel, och ur den synvinkeln tror jag faktiskt att N2 är mer i vägen än en hjälp, eftersom N2 är gjort för konventionellt rollspel.

"sen tycker jag inte att det tar mycket längre tid att göra en rollperson i neotech än andra, t.ex. drakar men men"

Tja, Drakar&Demoner är ju heller inget under av snabbhet. Det och N2 tillhör båda kategorin "basic roleplaying-derivat med mängder med sekundära värden och femtiljoner möjligheter att pilla med nuffror", och därför tar det givetevis tid att göra rollpersoner i dessa. Det är dock inte den enda skolan som finns: Star Wars d6 hade till exempel ett mycket enklare system utan sekundära värden över huvud taget.

Jag säger inte att det är fel med system som N2. Jag är bara ytterst tveksam till att det är lämpligt givet miljön. Jag har lite erfarenhet av GURPS WWII (jo, den finns), och det är ett system med ungefär lika mycket pilljockel i rollpersonsgenereringen som N2. Det tar på tok för lång tid att göra rollpersoner där med för idén med "supporting cast".

Tägt_UBBT

Veteran
Re: Konventionellt rollspel, okonventionell miljö

Man behöver inte bara spela ute på slagfältet, bakgrunden i modulen skall även till en viss del göra så att man kan spela i städerna under WW2. Att spela tex rebell/agent i Paris är ungefär likadant som att spela rebell/agent i Disenganis diktatur.