Re: SLs tunga börda..
Det är alldeles för lätt att säga så. Ska man skriva ett spel för krigsmiljö så är det inte mer än rätt att konstruktören ger spelledaren all den hjälp han kan få. Det finns ingenting som garanterar att spelledaren, hur mycket han än uppskattar genren, har erfarenheten för att avhjälpa alla problem som kan uppstå.
Jo men är det inte det jag har tänkt försöka göra då? Det jag angrep i ditt förra inlägg var att jag upplevde att du just vände dig mot en spelvärld i krigsmiljö och att det är just miljön som kan göra det hela skittråkigt. Hur mycket man än hjälper till med tips, regler, frivilliga tolkningar, världsbeskrivningar, exempel, tabeller, data osv är det ju ändå till slut på spelledaren det hänger..
Naturligtvis har jag inte för avsikt att lämna någon i sticket, tvärtom, det är ju just därför vi gör den här modulen, därför att spelgrupper (som exempelvis den jag är med i) ibland gärna vill byta ut allt cybertechno i de futuriska städerna till krigsmiljöer tidigare i historien, och då annars inte har någonting i liknande stil att ta hjälp av.
Har man inte tänkt på den situationen så ligger en oerfaren spelledare pyrt till, och även en erfaren spelledare kan ha hjälp av ens tankar, tips och regler på området.
Det är därför jag försöker dela med mig av mina >
Det är än mindre förenligt med att spelledaren ska bli tvungen att skapa nya rollpersoner under spelets gång. Framförallt är det inte en bra idé att bli tvungen att tvärnita speltillfället för att göra en ny rollperson.
Det behöver väl nödvändigtvis inte vara spelledaren som skapar ens rollperson, om inte det är en förutbestämd kampanj dvs? Och i så fall gör man väl inte rollpersonerna under spelets gång utan har tänkt på det i förväg?
Åhjälp, istället för en halvtimme till en timme så måste man tillbringa fem halvtimmar/timmar bara för att komma igång!
nä det var bara ett förslag från min sida som kan underlätta... det är iaf någonting vi överväger innan vi spelar kampanjer, oavsett rollspel... sen tycker jag inte att det tar mycket längre tid att göra en rollperson i neotech än andra, t.ex. drakar men men >
Sen är det väl sällan spelledaren som sitter ner och gör rollpersonerna ensam, utan gör väl bara riktlinjer till spelarna, som därefter utformar sina egna rps <, då tar det kanske, vad? 1-1.5 timme ?