Flummiga indiespel och bjuttar

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Man spelar ju tradd och indie på olika sätt. Särskilt spelledarlöst skiljer sig oerhört mycket från att vara spelare i tradd. Som Genesis har varit inne på kan man samberätta utan mekanik, men då är det ett rätt stort krav på spelarnas egna hantverk. Indiespel med mekanik som skapar incitament att göra en viss grej i spelet är ju till för att göra det enklare för dig att spela på ett sätt som funkar i det aktuella spelet. Om man friformar och glömmer bort mekaniken kan man absolut ha kul ändå, men den finns ju till för att spelet ska ge er en särskild upplevelse. Har ni tur uppnår ni den på egen hand, men det finns inga garantier.

När jag spelar indiespel har jag alltid mekaniken främst i åtanke när jag spelar. Det sättet att spela skiljer sig från hur man spelar tradd, så om man går in med förväntningen att man som spelare gör samma sak som vanligt riskerar det bli en annan upplevelse än spelskaparen avsett.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,018
Vilket känns klassiskt Marvel - man lovar att komma på dejten/festen/födelsedagen o måste sedan välja mellan att fortsätta slåss mot skurken eller bryta sitt löfte
Om du gillar det är With Great Power... spelet för dig. Det är byggt för att kännas som Silver Age Marvel. En rolig mekanik som jag inte sett någon annan stans är att spelet kommer med en tankebubbla som man ska sätta upp på en blomsterpinne, så att en spelare som hamnar i ett sådant dilemma kan hålla upp tankbubblan över huvudet och hålla en kort intern monolog om saken. Ja, det är cheesy, men det är meningen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Om man friformar och glömmer bort mekaniken kan man absolut ha kul ändå, men den finns ju till för att spelet ska ge er en särskild upplevelse. Har ni tur uppnår ni den på egen hand, men det finns inga garantier.
Jag håller som sagt inte med om detta. Jag menar att det inte GÅR att uppnå den upplevelsen utan mekaniken. Liksom, du kan få ett coolt och intressant parti schack utan att använda reglerna, men det är fundamentalt en annan grej. Du kan få en liknande berättelse, men upplevelsen är helt annorlunda.

Och det säger jag som sagt som stort fan av friform. Jag känner numera alltmer sällan behovet av den där annorlunda grejen som mekaniken för in. Men det ÄR annorlunda. Att spela en rollperson som brottas med sin egen karaktärssvaghet är en annan sak än att som spelare behöva göra valet mellan att göra något omoraliskt och att försvaga sin rollperson. Det går inte att friforma detta, för reglerna och deras begränsningar är en del av upplevelsen. Friformande kan mycket väl ge en bättre upplevelse, men det är en fundamentalt annorlunda sådan.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Eller friforma. Mekanik behövs ju faktiskt inte för att samberätta fram spännande och intressanta berättelser. Sedan vi började med Hantverksklubben har jag haft några av mina absoluta tio-i-topp-upplevelser i rollspel med spelledarlös friform. Man kan också göra som jag gjorde med Psychodrame och bara hacka bort mekaniken med behålla setupmekanikerna. Alla mina spel skulle gå utmärkt att spela genom att använda setupreglerna och sedan friforma resten. Läs min bok och/eller häng med oss i Hantverksgruppen någon gång! :gremgrin:
Det är klart att man skulle kunna friforma, men jag tycker, i alla fall i teorin, att det vore kul att med lite såna sluga system. Exempelvis tycker Jag mycket om lapparna med platser och hemligheter man vänder upp i sjätte inseglet, så jag är som inte mot spelmalaniker i allmänhet. Jag får bara hitta nnågot spel som passar, jag är inte direkt välbevabdrad klan liknande spel.

Jag har faktiskt varit lite sugen på att haka på och testa hantverksgruppen någon gång. Det har bara sällan passar tidsmässigt. Just nu har jag ju en fyraveckors bäbis här hemma men när jag fått lite mer rutin på tvåbarnsfarandet så är jag gärna med.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag håller som sagt inte med om detta. Jag menar att det inte GÅR att uppnå den upplevelsen utan mekaniken. Liksom, du kan få ett coolt och intressant parti schack utan att använda reglerna, men det är fundamentalt en annan grej. Du kan få en liknande berättelse, men upplevelsen är helt annorlunda.

Och det säger jag som sagt som stort fan av friform. Jag känner numera alltmer sällan behovet av den där annorlunda grejen som mekaniken för in. Men det ÄR annorlunda. Att spela en rollperson som brottas med sin egen karaktärssvaghet är en annan sak än att som spelare behöva göra valet mellan att göra något omoraliskt och att försvaga sin rollperson. Det går inte att friforma detta, för reglerna och deras begränsningar är en del av upplevelsen. Friformande kan mycket väl ge en bättre upplevelse, men det är en fundamentalt annorlunda sådan.
Det har du rätt i. Jag håller med!
 
Top