Nekromanti Flodskörden: Fria ligan slår rekord - igen

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Verkar inte uppmärksammats här men kickstartern för Flodskörden/Things from the Flood slutade på 4249903 SEK. Nytt rekord för svenska rollspel om jag inte missar någon. Och bra jobbat, speciellt med tanke på att det trots allt är ett uppföljningsspel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jisses... fyra miljoner? Men ja, ligan om några har ju visat att man kan lita på dem i en kickstarter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Man. Kan. Inte. Tjäna. Pengar. På. Rollspel!

Eller så kan man... :)

Stort grattis! Skitkul!!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Måns;n296741 said:
Man. Kan. Inte. Tjäna. Pengar. På. Rollspel!

Eller så kan man... :)
Nåja... en inte helt oansenlig del av de där pengarna kommer ju gå åt till att faktiskt framtsälla de produkter folk förväntar sig.

Det skulle vara fruktansvärt spännande att få veta hur mycket pengar de räknar med att ha kvar av de där miljonerna efter att alla utgifter är täckta.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n296744 said:
Nåja... en inte helt oansenlig del av de där pengarna kommer ju gå åt till att faktiskt framtsälla de produkter folk förväntar sig.

Det skulle vara fruktansvärt spännande att få veta hur mycket pengar de räknar med att ha kvar av de där miljonerna efter att alla utgifter är täckta.
Så är det naturligtvis, men företaget hade en vinst på 2.3 miljoner 2017. Det är helt ok.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Måns;n296747 said:
Så är det naturligtvis, men företaget hade en vinst på 2.3 miljoner 2017. Det är helt ok.
Wow!? Okej, är ju helt klart en respektabel siffra =)
 

Thomas

Veteran
Joined
9 Jul 2017
Messages
3
Det ser fint ut, men så kan man också se att för 2017 redovisas inga anställda och noll i löner. När de drivande jobbar gratis är ”vinst” inte helt rättvisande. Hatten av för vad de lyckas med, oavsett vad.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Litet sidospår. Det stämmer att vi inte har några anställda men vi jobbar inte gratis, flera av oss har detta som levebröd :) Dock är vi inte anställda utan fakturerar på samma sätt som frilansare gör. Detta är inbakat i övriga utgifter men räknas ej under posten lön.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
NilsK;n296754 said:
Litet sidospår. Det stämmer att vi inte har några anställda men vi jobbar inte gratis, flera av oss har detta som levebröd :) Dock är vi inte anställda utan fakturerar på samma sätt som frilansare gör. Detta är inbakat i övriga utgifter men räknas ej under posten lön.
Och vinsten har ni tagit ut i enkronor för att bada i! ????
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
NilsK;n296754 said:
Litet sidospår. Det stämmer att vi inte har några anställda men vi jobbar inte gratis, flera av oss har detta som levebröd :) Dock är vi inte anställda utan fakturerar på samma sätt som frilansare gör. Detta är inbakat i övriga utgifter men räknas ej under posten lön.
Hur många är ni nu som lever på spelskapandet? Har fått för mig att det är tre från gamla Ligan och två (?) från gamla Järnringen, stämmer det?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
kloptok;n296771 said:
Hur många är ni nu som lever på spelskapandet? Har fått för mig att det är tre från gamla Ligan och två (?) från gamla Järnringen, stämmer det?
Det stämmer. Plus Simon, men han gör ju grejer utanför Ligan också. :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Måns;n296741 said:
Man. Kan. Inte. Tjäna. Pengar. På. Rollspel!

Eller så kan man... :)

Stort grattis! Skitkul!!
Jag pratade med Nils Karlén om det för ett år sen typ. Min slutsats är att vi som var med på Äventyrsspels-tiden hade bestämt oss för att det inte gick att tjäna pengar på rollspel, och det stämde ju förstås ... om man gjorde som vi alltid gjorde.

Om man istället struntade i det och tog nya tag med nyare idéer och hämtade energi från reserver som ännu inte sinat, ja då gick det ju bra!

Och det är så jävla coolt att det är så det blev.

/M
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Magnus Seter;n296773 said:
Jag pratade med Nils Karlén om det för ett år sen typ. Min slutsats är att vi som var med på Äventyrsspels-tiden hade bestämt oss för att det inte gick att tjäna pengar på rollspel, och det stämde ju förstås ... om man gjorde som vi alltid gjorde.

Om man istället struntade i det och tog nya tag med nyare idéer och hämtade energi från reserver som ännu inte sinat, ja då gick det ju bra!

Och det är så jävla coolt att det är så det blev.

/M
Någon som har koll på och möjlighet/vilja att säga hur stor del av Fria Ligans och Järnringens ekonomi kommer från den engelska respektive svenska produktionen? Min killgissning är att modifikationen av den gamla "sanningen" att det inte går att leva på rollspelsproduktion gäller svensk sådan, men om man lyckas slå på den engelskspråkiga marknaden så blir det avsevärt lättare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Staffan;n296812 said:
Någon som har koll på och möjlighet/vilja att säga hur stor del av Fria Ligans och Järnringens ekonomi kommer från den engelska respektive svenska produktionen? Min killgissning är att modifikationen av den gamla "sanningen" att det inte går att leva på rollspelsproduktion gäller svensk sådan, men om man lyckas slå på den engelskspråkiga marknaden så blir det avsevärt lättare.
Den gamla sanningen var iofs att det gick att ge ut spel på engelska men de skulle aldrig uppmärksammas. Marknaden var för stor och de stora aktörerna för stora. Så även här är det ny mark som bryts.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
En annan skillnad är att nu har en marknad för många olika rollspel utvecklats. Förut var det färre spel som skulle överleva på fler äventyr och supplement ... och de säljer inte lika bra som grundregler. Nu kan man ge ut ett nytt rollspel om året, och sedan ha en liten handfull grejer till det och sen är det klart.

Det är väl typ bara Pathfinder som har miljoner äventyr, och de rebootar nu. Modiphius har ju en hel del till Chronicles och Conan, men de är väl som jag förstår det redan finansierade genom Kickstartern.

Så tre saker som gjort det möjligt är internet, crowdfunding och direktdistributionen som de två faktorerna möjliggjort.

Tror jag, i alla fall.

/Magnus
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Vad gäller häpenheten över att det går att tjäna lite kosing på rollspel står det väl utom allt tvivel att det finns ett före crowdfunding och ett efter crowdfunding.

Alltså jag menar att ens prata som att det inte är Kickstarter som till 90+ procent ligger till grund för rollspelens guldålder... man.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Måns;n296747 said:
Så är det naturligtvis, men företaget hade en vinst på 2.3 miljoner 2017. Det är helt ok.
Inte säker på vad du menar?

Eftersom företaget drar in pengar på crowdfunding finns det väl inga synpunkter att ha.

Om jag säljer mina pruttar för tusen spänn styck på Kickstarter, är tydlig med att det är grumlig luft du får, och jag ändå drar in över fyra miljoner (varav hälften är ren vinst), är det väl helt okej?

Jag menar att diskutera vinstnivåer som om detta vore privata vårdföretag som livnär sig på skattepengar hoppas jag ingen gör... Här finns ju en direkt koppling mellan mitt och ditt individuella beslut att öppna plånboken, som saknas när man normalt brukar prata om företagsvinster. Sålänge vi inte snackar om lurendrejeri eller ocker skulle jag säga det är fritt blås (heh).

PS. Om någon tror jag just jämförde Flodskörden med fis, vill jag bara säga att Fria Ligan ger bättre värde för pengarna. Tack.

PPS. Ja, jag förstår att mitt föreslagna projekt hade stängts ner för att bryta mot Kickstarters regler. Tack
 
Top