Nekromanti Flodskörden: Fria ligan slår rekord - igen

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Mer imponerande än den enskilda kickstartern tycker jag är att Fria ligan fördubblat sin omsättning varje år sedan 2014. Från omkring 2 miljoner 2014 till 4 miljoner 2015, sedan 7 miljoner 2016 och slutligen 16 miljoner 2017. Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att ligan gör det mesta rätt, och fusionen med Järnringen bäddar för en spännande framtid.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
CapnZapp;n296838 said:
Vad gäller häpenheten över att det går att tjäna lite kosing på rollspel står det väl utom allt tvivel att det finns ett före crowdfunding och ett efter crowdfunding.

Alltså jag menar att ens prata som att det inte är Kickstarter som till 90+ procent ligger till grund för rollspelens guldålder... man.
Kickstarter och den engelska marknaden.
Hade Mutant Year Zero, KULT Divinity Lost och Trudvang Chronicles varit så stora om de bara kommit på svenska?

Sedan måste man ha klart för sig att Fria Ligan inte bara ägnar sig åt rollspel. De har slagit sig på så många andra marknader att jag inte längre ser dem som ett rollspelsförlag.
De är ett bokförlag som ger ut böcker, de har lyckats sälja in Tales from the Loop som TV-serie och datorspelet Mutant Year Zero: Road to Eden kommer om två månader.

De är helt enkelt väldigt duktiga på att marknadsföra sig och rida på framgångsvågen.
Även om jag inte spelar deras spel så anser jag att de är värda all framgång de lyckats skapa.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
CapnZapp;n296840 said:
Inte säker på vad du menar?

Eftersom företaget drar in pengar på crowdfunding finns det väl inga synpunkter att ha.

Om jag säljer mina pruttar för tusen spänn styck på Kickstarter, är tydlig med att det är grumlig luft du får, och jag ändå drar in över fyra miljoner (varav hälften är ren vinst), är det väl helt okej?

Jag menar att diskutera vinstnivåer som om detta vore privata vårdföretag som livnär sig på skattepengar hoppas jag ingen gör... Här finns ju en direkt koppling mellan mitt och ditt individuella beslut att öppna plånboken, som saknas när man normalt brukar prata om företagsvinster. Sålänge vi inte snackar om lurendrejeri eller ocker skulle jag säga det är fritt blås (heh).

PS. Om någon tror jag just jämförde Flodskörden med fis, vill jag bara säga att Fria Ligan ger bättre värde för pengarna. Tack.

PPS. Ja, jag förstår att mitt föreslagna projekt hade stängts ner för att bryta mot Kickstarters regler. Tack

Jag är inte alls säker på vad du menar heller. Min poäng var att det går bra för FL och att jag till 110% gläds med deras framgångar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
CapnZapp;n296838 said:
Vad gäller häpenheten över att det går att tjäna lite kosing på rollspel står det väl utom allt tvivel att det finns ett före crowdfunding och ett efter crowdfunding.

Alltså jag menar att ens prata som att det inte är Kickstarter som till 90+ procent ligger till grund för rollspelens guldålder... man.
Det är naturligtvis en stor del. En annan stavas Stålenhag. Att mergea art books och rollspel visade sig vara en riktigt, riktigt bra idé. Och något som mig veterligen inte har gjorts tidigare.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Måns;n296846 said:
Det är naturligtvis en stor del. En annan stavas Stålenhag. Att mergea art books och rollspel visade sig vara en riktigt, riktigt bra idé. Och något som mig veterligen inte har gjorts tidigare.
This. De har verkligen visat att estetik är en grundbult i hobbyn. RM var tidiga med att påskina det med DoD 6 (och framförallt reviderade utgåvan), men FL har med ännu större framgång lyckats bygga spel kring estetik som tilltalar. Att deras regelsystem och texter är uppskattade är knappast till någon last heller.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Måns;n296846 said:
Det är naturligtvis en stor del. En annan stavas Stålenhag. Att mergea art books och rollspel visade sig vara en riktigt, riktigt bra idé. Och något som mig veterligen inte har gjorts tidigare.
Det har aldrig gjorts för det har aldrig funnits någon som Stålenhag tidigare.

Om man får fantisera fritt: hur många andra konstnärer kommer ni på som skulle kunna inspirera till att skapa rollspel?
Själv kommer jag bara på H.R.Giger
Kanske någon som varit med i AD2000 - men det är ju också på väg att bli rollspel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
anth;n296859 said:
Om man får fantisera fritt: hur många andra konstnärer kommer ni på som skulle kunna inspirera till att skapa rollspel?
Nils Gulliksson, obviously =)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
anth;n296859 said:
Om man får fantisera fritt: hur många andra konstnärer kommer ni på som skulle kunna inspirera till att skapa rollspel?
Chris Foss. Rodney Matthew. Jack Kirby. Frank Frazetta. Simon Bisley. M.fl.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,265
I näst senaste Signaler från Zonen nämnde ju Ligan att de ska göra ett rollspel av Nordiska Väsen, Egerkrans projekt. Jag är pepp.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Khan;n296863 said:
I näst senaste Signaler från Zonen nämnde ju Ligan att de ska göra ett rollspel av Nordiska Väsen, Egerkrans projekt. Jag är pepp.
Kommer bli coolt, även om det skulle kunna riskera att hamna nära nya Chock.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Bifur;n296893 said:
Kommer bli coolt, även om det skulle kunna riskera att hamna nära nya Chock.
Tidsmässigt skulle jag gissa att nya Chock kommer släppas 6-12 månader före NV så jag tror inte de kommer krocka utifrån det perspektivet. Settingmässigt (som jag tror du är inne på) så finns det nog en del likheter, men där Chock siktar in sig på lite blandad setting (fokus beredskapstid) så har väl NV en setting från sent 1800-tal? Visserligen två skräckspel och där vissa varelser möjligtvis kommer påminna om varandra, men jag tror att likheterna kommer sluta där.

Samtidigt tänker jag att det börjar bli många svenska skräckspel. KULT, Kutulu, Chock, Svenska Kulter, Nordiska Väsen samt svenska översättningen av CoC. Sen påminner väl även hittills outgivna Skrömt som min spelgrupp spelade på Gothcon om Nordiska Väsen tänker jag.

Såhär långt ett lyxproblem så länge plånboken mäktar med :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Henke;n296896 said:
Settingmässigt (som jag tror du är inne på) så finns det nog en del likheter, men där Chock siktar in sig på lite blandad setting (fokus beredskapstid) så har väl NV en setting från sent 1800-tal? Visserligen två skräckspel och där vissa varelser möjligtvis kommer påminna om varandra, men jag tror att likheterna kommer sluta där.
Tja, så kan de vara. De lär säkert vara olika i ton men utifrån vad som skrivs om Chock och vad som finns i Egerkrans böcker känns de fortfarande näraliggande. Men de ska nog kunna samsas

Henke;n296896 said:
Samtidigt tänker jag att det börjar bli många svenska skräckspel. KULT, Kutulu, Chock, Svenska Kulter, Nordiska Väsen samt svenska översättningen av CoC.
De kan nog samsas säger jag igen. Förutom just Chock och Nordiska väsen tycker jag de fyller olika nischer. Visst CoC och Kutulu är samma men de fyller liksom olika kvoter för regelintresse.

För egen del är det nog närmast så att alla rollspel konkurrerar med varandra om tiden i betydligt större grad än vad de konkurrerar genre-mässigt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,265
Nässe;n296906 said:
Shaun Tan!!!!


Edit: Sword pricess rollspelet ligger ju nära, även om det är en seriebok och inte en konstbok
Ja absolut! Jag tror jag tipsade om hans Sommarregler som inspiration till just Ur Varselklotet för ett tag sedan någon av alla bokklubbar.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Bifur;n296901 said:
Tja, så kan de vara. De lär säkert vara olika i ton men utifrån vad som skrivs om Chock och vad som finns i Egerkrans böcker känns de fortfarande näraliggande. Men de ska nog kunna samsas



De kan nog samsas säger jag igen. Förutom just Chock och Nordiska väsen tycker jag de fyller olika nischer. Visst CoC och Kutulu är samma men de fyller liksom olika kvoter för regelintresse.

För egen del är det nog närmast så att alla rollspel konkurrerar med varandra om tiden i betydligt större grad än vad de konkurrerar genre-mässigt.
Nu har jag i och för sig bara hört talas om ett nordiska väsen-spel i den här tråden, men är det nödvändigtvis så att det blir ett skräckspel av det?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Khan;n296926 said:
Ja absolut! Jag tror jag tipsade om hans Sommarregler som inspiration till just Ur Varselklotet för ett tag sedan någon av alla bokklubbar.
Och Ankomsten. Ankomsten!!!!

Jag hade glömt bort att jag ska läsa Sommarreglerna - men nu ska jag göra det :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,265
Tant Ragnar;n296927 said:
Nu har jag i och för sig bara hört talas om ett nordiska väsen-spel i den här tråden, men är det nödvändigtvis så att det blir ett skräckspel av det?
De sade att det skulle bli lite som deras version av CoC, vad jag minns. Jag gissar att man spelar någon sorts detektiver eller så, fast med Egerkrans version av tomtar och troll istället för shoggother.
 
Top