Flest utgivna sidor till ett svenskt rollspel under ett år?

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
God fortsättning alla forumiter! När jag summerade Eons 2021 fick jag det till att vi gett ut sex böcker under året på totalt 832 sidor, vilket är mer än vad som någonsin getts ut till Eon under ett och samma år (det gamla rekordet var på 752 sidor från 2004). Så då får vi väl sikta vidare på fler rekord att slå...:gremwink:

Vilket svenskt rollspel har flest tryckta utgivna sidor på svenska under ett och samma år?

eon_2021_1000.jpg
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Var inte senaste utgåvan av Western ofattbart omfattande? Kan den tävla på sidfronten?
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Gissar att det är på svenska som räknas. Annars hade nog ett "svenskt rollspel på engelska" som Mutant Chronicles 3rd edition kanske tom dubblat den siffran året det kom ut.
Edit : Såg nu att du tom skrev på svenska, slarvigt av mig.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Nu vill jag minnas att inte alla dessa böcker kom ut samma år till Mutant UA men de 4 spelarböckerna (ej räknat ihopslagna spelarboken), Nordholmia, Göborg och Kalabalik I Karle står alla som 2005 på wiki och landar på 764 sidor men det slår ej Eon.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Om jag har räknat publicerade vi på Eloso minst 922 sidor svenska CoC-produkter under 2020: Väktarens handbok, Utredarens handbok, Tjurmannen från Kungsskär, En seans i Stockholm och Den gula filmen. Till det kom korta saker som pamflettäventyren, som jag har dålig koll på; jag jobbar ju med Chock och RQT, medan kollegorna tar hand om CoC-SE.
 
Last edited:

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Om jag har räknat publicerade vi på Eloso minst 922 sidor svenska CoC-produkter under 2020: Väktarens handbok, Utredarens handbok, Tjurmannen från Kungsskär, En seans i Stockholm och Den gula filmen. Till det kom korta saker som pamflettäventyren, som jag har dålig koll på; jag jobbar ju med Chock och RQT, medan kollegorna tar hand om CoC-SE.
Imponerande! Svårt, men inte omöjligt att slå.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Om jag har räknat publicerade vi på Eloso minst 922 sidor svenska CoC-produkter under 2020: Väktarens handbok, Utredarens handbok, Tjurmannen från Kungsskär, En seans i Stockholm och Den gula filmen. Till det kom korta saker som pamflettäventyren, som jag har dålig koll på; jag jobbar ju med Chock och RQT, medan kollegorna tar hand om CoC-SE.
Det hade vart min gissning! Ni gav ut CoC grejer som bara den.
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
147
Location
Ugglebo
Räknade sidor tryckta till våra spel under 12 månader.

Leviathan: 485 sidor som mest (2014-04 till 2015-03)
En Garde! III: 610 sidor som mest, 650 sidor om man räknar ett tryckt häfte med enbart rollformulär och vitt omslag med spelets logga (2010-09 till 2011-05)
Skuggornas mästare 2: Beror på hur man räknar, men med den tryckta betan (kom i runt 25 ex och hade inte riktigt samma innehåll som den offsettryckta grundboken) och räknar ett tryckt konventsäventyr blir det 1044 sidor som mest - räknas inte konventsäventyret blir det 978 sidor och tar vi även bort betan sjunker det hela till 616 sidor (2013-10 till 2014-09 - Räknas enbart tre månader under 2013 blir det 822 sidor istället)
 
Last edited:

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Det är rätt fascinerande, med tanke på att det getts ut rollspel i 40 år, att Eons mest produktiva år är i år och det mest produktiva året över huvud taget är Call of Cthulhu, förra året. Och då ges det som bekant ut rätt många fler rollspel nu än Eon och CoC.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det är rätt fascinerande, med tanke på att det getts ut rollspel i 40 år, att Eons mest produktiva år är i år och det mest produktiva året över huvud taget är Call of Cthulhu, förra året. Och då ges det som bekant ut rätt många fler rollspel nu än Eon och CoC.
Mycket fascinerande!

Undrar hur jämförelsen står sig internationellt?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Mycket fascinerande!

Undrar hur jämförelsen står sig internationellt?
Jag skulle gissa att det är någonstans i mitten. Precis som hos oss finns det några jättar som producerar mycket, och en massa independents som ger ut en grej.
Det har ju skett en ändring i hur exempelvis Wizards ger ut saker från TSR-tiden på slutet där det pumpades ut saker till nu när man ger ut färre saker, men oftast i form av tjocka böcker. Att kolla in senaste året från dem, eller nån annan tillverkare är inte svårt, men jag tänkte jag kan bidra med 1998 års utgivning från Wizards/TSR.

För enbart AD&Ds grund, dvs utan några världssuppement: 1952 sidor + en cd-romsamling av grundreglerna med 3D och 2D-kartmakare och andra resurser (alltså inte medräknat). Av dessa sidor är ungefär 600 samlingar av magiska formler eller återutgivning av existerande material, det är medräknat för det krävde tid att gräva i material.

14 nummer av Dragon a 120 sidor, men räknat med 30% avdrag för reklam: 1176 sidor. Dragon har dock väldigt mycket insändarmaterial så en rimlig siffra är mer åt halva sidantalet.
6 nummer av Dungeon a 80 sidor, men jag har inga egna nummer så jag vet inte om det är reklam: 480

Forgotten Realms rollspelsprodukter, exkluderat romaner och novellsamlingar: 1152
Romaner och sånt: 5520 (inte medräknat återutgivningar)

Greyhawk: 416

Birthright: 224 (mer var planerat, men linjen lades ner detta år)

Ravenloft: 448
Romaner etc: 640

Planescape: 608

Dragonlance: Bara återutgivningar förutom en kalender.

SAGA (Rollspelssystemet)
Fifth Age Dragonlance: 1344 sidor rollspel, 1280 sidor romaner.
Marvel Super Heroes: 852 sidor

Alternity: 1344 sidor rollspel, 640 sidor romaner.

Det var allt på rollspelsfronten för dem det året.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag tror det släpptes 96-sidors äventyr till PF varje månad, plus 2-4 hardcovers på 200-400 sidor varje år.

… väldigt mycket av det var rent skräp enbart till för att nå rätt antal sidor.
 
Top