Långa eller korta rollspel

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Trådtiteln* kan också mötas med en motfråga: är det ett självändamål att skriva långt? Jag har definitivt respekt för spelskapare som blir blir färdiga med sina mastodontprojekt (det kräver tid och uthållighet), men ett bra koncept innebär också en tydlig avgränsning; en idé genomförs på ett lättillgängligt och effektivt vis. Nu har jag kanske svurit i kyrkan, men långt är inte detsamma som bra. Med det sagt, så recenserar jag alltså inte indirekt Eon, som jag aldrig har läst (delvis för att omfånget avskräcker).

*Den här tråden är alltså utbruten ur tråden som heter "Flest utgivna sidor till ett svenskt rollspel under ett år".
Flest utgivna sidor till ett svenskt rollspel under ett år? | Page 2 | Rollspel.nu
/Gurgeh
 
Last edited by a moderator:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Det här med rollspelslängd är ju väldigt mycket en preferensfråga. Ett tag var minimalism väldigt populärt här på forumet, då rollspel helst skulle vara så korta som möjligt och klara sig helt utan supplement. Mitt intryck är också att folk som är väldigt inne på rollspelsdesign gillar minimalism och komprimering, kanske eftersom det tilltalar ett intresse för eleganta designmekanismer och en ingenjörsmässig hållning till spelets konstruktion. När man tittar på kommentarer bland folk som inte är så intresserade av det verkar det däremot som att ju mer material man får ut, desto bättre.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Det här med rollspelslängd är ju väldigt mycket en preferensfråga. Ett tag var minimalism väldigt populärt här på forumet, då rollspel helst skulle vara så korta som möjligt och klara sig helt utan supplement. Mitt intryck är också att folk som är väldigt inne på rollspelsdesign gillar minimalism och komprimering, kanske eftersom det tilltalar ett intresse för eleganta designmekanismer och en ingenjörsmässig hållning till spelets konstruktion. När man tittar på kommentarer bland folk som inte är så intresserade av det verkar det däremot som att ju mer material man får ut, desto bättre.
Det håller jag med om. För mig handlar det också om hur spelskaparen ser på sin roll. Antingen så är han eller hon intresserad av att bygga spel (som i spelsystem) eller så är spelskapandet snarare än sorts skönlitterärt författarskap. Det senare leder till långa texter medan det förstnämnda ofta blir mer komprimerat.

Jag tycker inte att det ena är bättre än det andra. Bäst är förstås att helt enkelt skriva jäkligt bra. Och att veta varför man väljer det skrivsätt man väljer.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Men varför skriver ni så långt då? Hur skulle ett Eon Kompakt se ut? Det är alltså inte retoriska frågar. Jag undrar verkligen.
Ett visst mått av maximalism är ju Eons grej. Det finns många spel som har mer minimalistiska regler och spelvärldar: Kutulu, Mörk Borg, Äventyr, et cetera. Det finns ju olika nischer, och en del av Eons nisch är att ha mycket detaljer och mycket spelvärld.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Ett visst mått av maximalism är ju Eons grej. Det finns många spel som har mer minimalistiska regler och spelvärldar: Kutulu, Mörk Borg, Äventyr, et cetera. Det finns ju olika nischer, och en del av Eons nisch är att ha mycket detaljer och mycket spelvärld.
Jo, precis. Jag är medveten om att Eon är ett maximalistiskt spel. Likväl borde det gå att att skala ner (förutsatt att det verkligen finns en konceptuell kärna, jag har av nämnd orsak inte läst Eon). Alltså: hur skulle ett Eon Kompakt se ut?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Det håller jag med om. För mig handlar det också om hur spelskaparen ser på sin roll. Antingen så är han eller hon intresserad av att bygga spel (som i spelsystem) eller så är spelskapandet snarare än sorts skönlitterärt författarskap. Det senare leder till långa texter medan det förstnämnda ofta blir mer komprimerat.

Jag tycker inte att det ena är bättre än det andra. Bäst är förstås att helt enkelt skriva jäkligt bra. Och att veta varför man väljer det skrivsätt man väljer.
Det beror väl också på lite vad man vill ha ut från ett spel. Skildringar av spelvärld som går in i viss detalj, snarare än att måla med breda penseldrag och förvänta sig att spelets läsare inspireras och fyller i resten under spel, tar upp mer utrymme än regler.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Men varför skriver ni så långt då? Hur skulle ett Eon Kompakt se ut? Det är alltså inte retoriska frågor. Jag undrar verkligen - och det tror jag inte att jag är ensam om.
Jag skriver kompakta regler när jag designar själv. Till exempel omfattar Expert Nova v2 cirka 64 G5-sidor.

När det gäller spel där settingen ingår fyller jag på med den information som jag anser behövas. Fortfarande kortfattad prosa, men om det är mycket som ska förklaras kan det ändå bli en hel del text. Jag vill ju ge SL det hon behöver för att bygga en bra kampanj.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Ett bra rollspel är varken för kort eller för långt – utan precis så långt det behöver vara för att optimalt sköta sitt jobb. Jag tycker alltså varken att kort eller långt är självändamål. Ibland kan det finnas andra mål man vill uppnå genom att skriva kort. Till exempel om man vill rikta sig till människor som tycker att läsning är jobbigt eller svårt. Men oftast skriver jag utan större tanke på det.

Så jag säger som när mina elever ska skriva uppsats: Skriv exakt så långt du behöver för att få med allt du vill få med.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Jo, precis. Jag är medveten om att Eon är ett maximalistiskt spel. Likväl borde det gå att att skala ner (förutsatt att det verkligen finns en konceptuell kärna, jag har av nämnd orsak inte läst Eon). Alltså: hur skulle ett Eon Kompakt se ut?
Ett Eon Kompakt hade antagligen sett rätt mycket ut som d6-systemet, för svensk publik framför allt känt från Stjärnornas Krig-rollspelet. Det hade innehållit de generella reglerna för utmaningar och konflikter, men skippat det specifika stridssystemet. Det som framför allt hade behövt göras om hade varit rollpersonsskapandet, skadesystemet och magisystemet. Varför? Jo, dessa är designade för att vara särskilt rika på output.

Spelsystem har ju två separata funktioner: att hantera input och generera output. Minimalistiska system fokuserar vanligen på att hantera input, medan generation av output ofta är väldigt generell. Man får kanske en "svår skada" eller rent utav en "svår konsekvens" snarare än något mer specifikt som till exempel Eons skadetabeller, som saknar generellt uttryckta "svåra skador" men istället gottar sig i krossade knän, utstuckna ögon, spräckt bukmuskulatur och annat festligt. Rollpersonsskapandet inkluderar en massa bakgrundstabellresultat som hjälper till att forma rollpersonens historia, magisystemet har specifika effekter som ofta har "quirks" associerade med sig, och så vidare. Detta är sådant som ohjälpligt tar upp mycket utrymme, så det är vad som hade fått stryka på foten och ersättas med system som lämnat mer av de konkreta, fiktionsmässiga konsekvenserna upp till spelbordet.

Eon har ett tämligen simpelt system för att hantera input: när du försöker göra något, slå den tärningskod som står vid en lämplig färdighet, ersätt sexor i slaget med två nya tärningar och räkna sedan ihop resultatet. Om du vill kan du spendera Fokus för att förbättra din chans att lyckas. När du har summan, jämför med en svårighetsgrad. Klart. Det som tar upp plats är systemen för att generera output.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,996
Location
Ereb Altor
Jag tolkar @avatarex tråd som ett utslag av välförtjänt stolthet och kanske också som kommentar kring att Eon "aldrig släpper nya böcker". Inte som en allmän åsikt om att fler sidor = bättre rollspel. Det är såklart en bedrift.

Min egen åsikt i frågan ligger nära det @krank redan har sagt :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Det blir skillnad på långa regler och mycket bakgrundsmaterial också. Det är ett öppet designval om en detaljerad värld också behöver ett yvigt regelsystem - det stoppar in mer komplexitet, men det kan också göra att regelsystemet faktiskt för fram bakgrunden. RuneQuest har t.ex. tre helt olika magisystem (varav ett kapas i den svenska utgåvan), och det är utöver att olika gudar levererar olika smak på sin Rune Magic.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,288
Mitt ideal är att det ska vara kompakt men komplett. Gärna kortfattat skrivet, med punktlistor osv, men inte så kortfattat så att jag måste improvisera och hitta på allt själv.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Avdelningen motfrågor: Är den verkligen det? I mina ögon handlar det om preferenser och ändamål. Svaret kommer alltid bli "det beror på".

Och med tanke på hur många lätta spel(tillbehör) som släpps råder det knappast någon övervikt heller.
Med tanke på att det också var han som ställde frågan hade det ju varit uppseendeväckande om han inte tyckte den var intressant.
 
Top