Nekromanti Fler vapen till eon IV

Acenchious

Veteran
Joined
27 Apr 2013
Messages
20
Jag har funderat på olika vapen i eon 4 och va de har för stats. För tillfället är det ett blåsrör med giftpilar. Vad kan vara passande skada och andra nödvändiga egenskaper för ett sånt vapen?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,421
Location
Malmö
Ett blåsrör borde väl inte ha någon skada, Eventuellt att man behöver övertag för att träffa där det inte finns någon rustning. Giftregler finns ju i grundreglerna.
 

Acenchious

Veteran
Joined
27 Apr 2013
Messages
20
Jag tänkte att det kanske behövde göra en viss mängd skada för att faktiskt gå tillräckligt långt in genom huden för att få önskad spriding av giftet. På så sett hade naturlig försvar gjort skillnad.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Personligen tror jag blåsrör kommer vara mer av ett verktyg än ett vapen, för såvida de inte skapar en ny vapenfärdighet specifikt för Blåsrör så känns det mer som en expertis.

Blåsrör
Räckvidd: Medellångt
[3 Övertag]: Målet drabbas av giftet som pilen doppats i. Kräver 1 extra Övertag om målet bär rustning eller mycket tjocka kläder.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Jag tror blåsrör är underskattade vapen (eller så överskattar jag dem), för även om de flesta blåsrörsjägare brukar någon form utav gift så kan en välplacerad pil i till exempel hjärtat eller halsen vara dödlig utan gift (men framförallt är det giftet som är dödligt). Sen om man ser till folk som lever på att jaga med sina blåsrör så skjuter de hårdare, längre och pricksäkrare än vad man kanske först tror. Jag skulle inte bli förvånad om en skicklig blåsrörsjägare skulle kunna slå igenom exempelvis läderrustning. Men det saknas data, för tydligen användes inte blåsrör särskilt ofta mot andra människor och det känns som senast det var aktuellt med blåsrör vs rustning var när européerna drog fram genom Sydamerika (och det var åtminstone några conquistadorer som dog av traditionella blåsrörsgift).
 

Taogoli

Veteran
Joined
11 Dec 2010
Messages
100
Location
Norrköping
Blåsrör är väldigt kraftfulla vapen I tränade händer. Man man skjuta igenom riktigt tjocka och hårda matrial. Sett själv sett hur inföddingar i Malaysia ju kunde skjuta in tunna träpilar i tjocka och stenhårda bambuplantor, pilarna gick nästan helt igenom plantan. Så man man med lätthet döda någon med ett blåsrör. De jagade apor och hjortdjur med blåsrör och utan gift.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
jensofsweden;n263485 said:
Blåsrör
Räckvidd: Medellångt
[3 Övertag]: Målet drabbas av giftet som pilen doppats i. Kräver 1 extra Övertag om målet bär rustning eller mycket tjocka kläder.
3 övertag? Holy shit. Så om jag har blåsrör 3D6 och du har undvika 3D6 kommer måste jag rulla... 15 över dig för att lyckas gå giftet i dig. Öka till 20 om du har på dig någon typ av lätt rustning. Det blir ju mer eller mindre omöjligt.

Det känns ganska så hårt. Jag skulle säga att så länge du slår genom rustningen appliceras giftet.

Däremot köper jag helt att det bör vara en expertis.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Mundo;n263535 said:
3 övertag? Holy shit. Så om jag har blåsrör 3D6 och du har undvika 3D6 kommer måste jag rulla... 15 över dig för att lyckas gå giftet i dig. Öka till 20 om du har på dig någon typ av lätt rustning. Det blir ju mer eller mindre omöjligt.

Det känns ganska så hårt. Jag skulle säga att så länge du slår genom rustningen appliceras giftet.

Däremot köper jag helt att det bör vara en expertis.
3 Övertag är detsamma som stridsövertaget som ignorerar skydd om jag minns rätt, vilket är det som jag baserade det på (100% höftning då jag inte hade tid att slå i boken). Extra övertag kan specificeras mer mot rustningar med Belastning X eller högre för att endast gälla de tyngre modellerna.

Alternativt 2 Övertag, 3 om målet bär rustning (möjligtvis endast modeller som orsakar X+ belastning).

Jag har även förutsatt att blåsrör främst används vid ett ambush vilket betyder att man endast rullar mot avståndssvårigheten då målets undvika blir 0.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Blir det inte konstigt om det krävs övertag för att giftet ska appliceras, om tex målet (som exempel) är naken? Eller bär tunna kläder.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Jo, dock var det det enda sättet jag kunde tänka ut som skulle funka utan att det gör skada. Kan ju bli lite knas annars då ett blåsrör typ blir ett shotgun när 6orna börjar ansamlas :/
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Humm, lite tricky. Men jag skulle nog sätta ett virtuellt skadevärde (kanske tagga det "Blåsrörspil" helt enkelt) på kanske Ob1T6 (som orsakar 0 i Utmattning oavsett resultat) och om skadan överstiger rustningsvärdet så är det igenom och giftet appliceras.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Tror vi underskattar lite hur mycket skada ett blåsrör kan göra.

Som ovan nämts fanns det gott om platser där man jagade relativt stora villebråd (hjort) helt utan gift.

Som exempel påstår moderna producenter att deras blåsrör med enkelhet kan slå igenom över en centimeter plywood.

1 cm plywood är nog svårare att slå igenom än hud, eller ens en tunika för den delen.

Granted, det är blåsrör gjort med vår super-teknologi som vi har idag, men ändå. Adasierna är väl nämda som experter med blåsrör?

------------------------------------------

Ett förslag vore att utveckla en ny typ av vapenegenhet, tex. "lättskjutare" eller något, som gör att rustning räknas som dubbelt eller att du helt sonika inte kan slå genom rustning gjord av metall. Det känns i mina ögon inte helt orimligt att ett blåsrör skulle göra 1-2D6 skada eller nåt, beroende på hur bra blåsröret är. Ungefär som när ett barn kastar en sten, enligt Eons egna regler. (Tillhygge, Grundskada +1D6).

Annars är det, regelmekaniskt, bättre att be ett barn smeta in en vass sten i gift och kasta den i skallen på nån än att lära dig att skjuta ett blåsrör.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Typ så här kanske?

Blåsrör
Färdighet: blåsrör (expertis)
Räckvidd: medellångt
Skadetyp: stick
Skada: 1T6

Egenskaper
Giftpil: pilarna är speciellt utformade för att leverera gift in i målet och kan hålla upp till 2 doser av ett gift. (alternativt: kan applicera upp till 2 doser gift på en pill genom att ta 1 utmattning, utan att spendera en sidohandling)

Svag: rustningsvärdet för alla rustningar med belastning 16 eller högre räknas som det dubbla.

Begränsad: allvarliga skador rullas 2 ggr, använd det lägsta resultatet.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag gillart. Skulle sätta till 2T6, annars är ett barn med en genomsnittslig vass sten mer dödlig än en vuxen människa med ett blåsrör. I övrigt perfekt.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
jensofsweden;n263755 said:
Svag: rustningsvärdet för alla rustningar med belastning 16 eller högre räknas som det dubbla
Jag skulle nog formulera det som "alla rustningar med belastningsfaktor 3 eller högre" (som jag tolkar det), för att säkerställa detaljrikedomen. Ett par bitar helrustning tillsammans med lite läder hade kunnat ge ett aningen fel visande resultat, annars.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Vapenegenskaper som jag tycker Blåsrör eventuelt kan tänkas ha är: Bräcklig, Bågpil, Lättsiktad, Precis X (värde utav 1-2 beroende på vilken storlek Blåsröret är). Sen vilka de har, eller om de eventuelt har alla 4, kan väl bero på antar jag... och vad man tycker.

En grej som jag tycker att man borde göra med Blåsrör är att man definitivt använder vissa nivåer utav Kroppsbyggnads restriktioner på Blåsrör. Där den Kroppsbyggnads restriktionen inte igentligen representerar karaktärens fysiska förmåga att svinga vapnet, utan karaktärens fysiska lungkapasitet och lungstyrka.

En annan grej som man kanske också borde ha i åtanken är att på något sätt använder kartaktärens Grundskada (modifierat på något sätt), eller någon typ av uträkning baserad på Kroppsbyggnad, när det gäller mängden skada som Blåsrör kan åsamka (jag kommer skriva mina förslag om hur skadan funkar i slutet av mitt inlägg). För en av de stora "grejerna" med ett Blåsrörs effektivitet, som sagt, är direkt kopplad till personens lungkapaciter och/eller lungstyrka ju.

Storleken på blåsrör har ju betydelse också på hur, och till vad, blåsröret används. Och på hur effektivt det är i både räckvidd, träffsäkerhet, och eventuelt mängden skada som den kan potentielt orsaka. Så jag skulle föreslå att man skapar 3 olika blåsrör "Litet Blåsrör", "Blåsrör", och "Stort Blåsrör".

Litet Blåsrör: Max ca 40-60cm långt kanske. Pilarnas längd är nog oftast någon stans mellan 3-10cm. Men där pilen i sig kanskte inte igentligen gör någon skada alls, eller minimala mängder i alla fall, där dess huvudändamål är att aplisera ett gift till målet. Räckvidd - Kort. Kroppsbyggnads restriktion - 1H: 0, 2H: 0. Om den har "Precis X" så bör det vara 1.

Blåsrör: Max ca en 110-130 något meter lång kanske. Pilarna längd ligger nog på mellan 5-20 gissar jag på. Där pilen i sig själv kan orsaka viss skada, men att det inte är helt ovanligt att man fortfarande använder gifter som huvud delen av "skadan". Räckvidd - Medellångt. Kroppsbyggnads restriktion: 1H - 2T6, 2H 2T6. Om den har "Precis X" så bör det nog vara 1, men kan eventuelt argumenteras för att den ska ha 2 också (kanske om avståndet är Kort?).

Stort Blåsrör: Längd på dessa ligger nog i vanliga fall på någon stans mellan 1.5 till 3 meter. Där pilen i sig själv oftast är någon stans mellan ca 10-60 cm långa. Pilen kan orsaka lite mer skada an storleken innan. Gifter är inte lika vanligt bland dessa Blåsrören, men där är ju inget som stoppar en från att aplisera dem. Dessa Blåsrören är så pass långa att man oftast måste hålla dem med 2 händer, och där det inte är helt ovanligt heller att änden måste ligga på något (som t.ex en gren, eller en mur eller något) för att inte röret ska böjas pga materialet som de är gjorda av och sin egna längd/vikt. Räckvidd - Medellångt. Kroppsbyggnads restriktion - 1H: -, 2H 3T6. Om den har "Precis X" så bör det vara 2.

Stort Blåsrör's info är delvis baserad på Cherokees versioner av Blåsrör, vars info jag hittade på denna wiki sida, där av de där stora numrena som 3 meter långa rör och pilar på upp till 60cm långa.

Anledningen till att både ett "vanligt" och ett stort blåsrör har en räckvidd på medellångt, är för att Blåsröret (mellan storleken) inte skulle passa på ett Kort avstånd, och för att ett Stort Blåsrör inte helt skulle passa på ett Långt avstånd i räckvidd. Den högsta siffran som jag har sätt i min googling om Blåsrörs räckvidd har legat på ca 85 fot (dvs ca 26 meter), men där de mer vanliga högre siffrorna i räckvidd ligger på 60-70 fot (dvs mellan ca 18-21.5 meter)... Cherokeen t.ex sägs standardmässigt ha en räckvidd utav 60+ fot (18+ meter). Långt avstånd skulle helt enkelt vara potentialt för långt för ett blåsrör... vilket är baserat på de meter värdena som var kopplade till avstånden i Crowdfunding PDF versionen av reglerna (steget mellan Medellångt och Långt var 20 meter där... och slutänden på Långt avstånd gick vid 100 meter, vilker ju är en 3-5 gånger för långt för till och med stora blåsrör)... de tog bort meter avstånden för den faktiska tryckta versonen av reglerna, och använde istället mer abstrakta "värden" som "några steg" etc.


Så... skada.

När det gäller Blåsrörens egna skador... mitt förslag är att Stick skadan som de gör är något i stil med: "Litet Blåsrör" +1 skada, ett vanligt "Blåsrör" +2 skada, och ett "Stort Blåsrör" +1T6 skada (ELLER +4 om man inte vill att det ska leda till tärningsslag)... och sen plussar man på ett värde baserat på något från karaktären. Alternativt så ger de kanske bara +0/+1/+2 eller +1/+2/+3 om vad jag sade låter som för mycket för de olika rören, och eventuel för balans skull.

Att lägga till karaktärens Grundskada på blåsrör är nog för mycket... för då skulle de flesta karaktärerna lägga till åtminstone 2T6 i skada, med vissa starkare individer som skulle lägga till så mycket som 3-4T6 eller mer... det låter dock som lite väl mycket. Man skulle kunna mixtra med värdet, som t.ex halvera grundskadan eller något... men jag tror en bättre ide är att basera tillägget på skadan från karaktärerens Kroppsbyggnad (för att representera deras lungstyrka/kapacitet).

Min tanke där är att antalet T6'or som man har i Kroppsbyggnad lägger till +1 på skada på Blåsröret. Så en karaktär med KB på 2T6+3 lägger till +2 på skadan på Blåsrörets egna skada, medan någon med 5T6 på KB skulle lägga till 1T6+1 på Blåsrörets skada (eventuelt att man får rakt av +5 på skadan, om man inte vill att det ska leda till tärningsslag).

Sen om man vill att detta ska leda till ett OB tärnings slag eller inte är väl beroende på hur man ser på det. Så någon med ett Stort Blåsrör, och 5T6 i Kroppsbyggnad skulle då antingen göra 2T6+1 i skada, eller rakt av göra 9p skada. Allmänt så kommer det vara mindre än vad någon med en Dolk eller Kortbåga skulle få slå/göra i skada.

Ett alternativ här är att man kanske kan säga att ett blåsrör kan aldrig slå mer än 1 Ob T6, och att allt över det läggs till som ett +X efter det. Se i exemplet ovan, Stort Blåsrör + 5T6 KB = 1T6+5 i skada. Vilket rätt drastiskt då minskar Blåsrörs chans att slå 6'or.

Ett annat alternativ är att man kan kanske säga att ett Blåsrörs skada aldrig är ett Ob slag, utan är bara rakt av ett helt vanligt T6 slag där en 6'a räknas som en helt vanlig 6'a... vilket då betyder att "problemet" med att lägga till t.ex Grundskada (som skulle vara det lättare alternativet) på Blåsrörens skada sjunker drastiskt.


Jaja... det är mitt generella förslag... och det här inlägget blev som vanligt alldeles för stort... XD
 
Top