Vapenegenskaper som jag tycker Blåsrör eventuelt kan tänkas ha är: Bräcklig, Bågpil, Lättsiktad, Precis X (värde utav 1-2 beroende på vilken storlek Blåsröret är). Sen vilka de har, eller om de eventuelt har alla 4, kan väl bero på antar jag... och vad man tycker.
En grej som jag tycker att man borde göra med Blåsrör är att man definitivt använder vissa nivåer utav Kroppsbyggnads restriktioner på Blåsrör. Där den Kroppsbyggnads restriktionen inte igentligen representerar karaktärens fysiska förmåga att svinga vapnet, utan karaktärens fysiska lungkapasitet och lungstyrka.
En annan grej som man kanske också borde ha i åtanken är att på något sätt använder kartaktärens Grundskada (modifierat på något sätt), eller någon typ av uträkning baserad på Kroppsbyggnad, när det gäller mängden skada som Blåsrör kan åsamka (jag kommer skriva mina förslag om hur skadan funkar i slutet av mitt inlägg). För en av de stora "grejerna" med ett Blåsrörs effektivitet, som sagt, är direkt kopplad till personens lungkapaciter och/eller lungstyrka ju.
Storleken på blåsrör har ju betydelse också på hur, och till vad, blåsröret används. Och på hur effektivt det är i både räckvidd, träffsäkerhet, och eventuelt mängden skada som den kan potentielt orsaka. Så jag skulle föreslå att man skapar 3 olika blåsrör "Litet Blåsrör", "Blåsrör", och "Stort Blåsrör".
Litet Blåsrör: Max ca 40-60cm långt kanske. Pilarnas längd är nog oftast någon stans mellan 3-10cm. Men där pilen i sig kanskte inte igentligen gör någon skada alls, eller minimala mängder i alla fall, där dess huvudändamål är att aplisera ett gift till målet. Räckvidd - Kort. Kroppsbyggnads restriktion - 1H: 0, 2H: 0. Om den har "Precis X" så bör det vara 1.
Blåsrör: Max ca en 110-130 något meter lång kanske. Pilarna längd ligger nog på mellan 5-20 gissar jag på. Där pilen i sig själv kan orsaka viss skada, men att det inte är helt ovanligt att man fortfarande använder gifter som huvud delen av "skadan". Räckvidd - Medellångt. Kroppsbyggnads restriktion: 1H - 2T6, 2H 2T6. Om den har "Precis X" så bör det nog vara 1, men kan eventuelt argumenteras för att den ska ha 2 också (kanske om avståndet är Kort?).
Stort Blåsrör: Längd på dessa ligger nog i vanliga fall på någon stans mellan 1.5 till 3 meter. Där pilen i sig själv oftast är någon stans mellan ca 10-60 cm långa. Pilen kan orsaka lite mer skada an storleken innan. Gifter är inte lika vanligt bland dessa Blåsrören, men där är ju inget som stoppar en från att aplisera dem. Dessa Blåsrören är så pass långa att man oftast måste hålla dem med 2 händer, och där det inte är helt ovanligt heller att änden måste ligga på något (som t.ex en gren, eller en mur eller något) för att inte röret ska böjas pga materialet som de är gjorda av och sin egna längd/vikt. Räckvidd - Medellångt. Kroppsbyggnads restriktion - 1H: -, 2H 3T6. Om den har "Precis X" så bör det vara 2.
Stort Blåsrör's info är delvis baserad på Cherokees versioner av Blåsrör, vars info jag hittade på
denna wiki sida, där av de där stora numrena som 3 meter långa rör och pilar på upp till 60cm långa.
Anledningen till att både ett "vanligt" och ett stort blåsrör har en räckvidd på medellångt, är för att Blåsröret (mellan storleken) inte skulle passa på ett Kort avstånd, och för att ett Stort Blåsrör inte helt skulle passa på ett Långt avstånd i räckvidd. Den högsta siffran som jag har sätt i min googling om Blåsrörs räckvidd har legat på ca 85 fot (dvs ca 26 meter), men där de mer vanliga högre siffrorna i räckvidd ligger på 60-70 fot (dvs mellan ca 18-21.5 meter)... Cherokeen t.ex sägs standardmässigt ha en räckvidd utav 60+ fot (18+ meter). Långt avstånd skulle helt enkelt vara potentialt för långt för ett blåsrör... vilket är baserat på de meter värdena som var kopplade till avstånden i Crowdfunding PDF versionen av reglerna (steget mellan Medellångt och Långt var 20 meter där... och slutänden på Långt avstånd gick vid 100 meter, vilker ju är en 3-5 gånger för långt för till och med stora blåsrör)... de tog bort meter avstånden för den faktiska tryckta versonen av reglerna, och använde istället mer abstrakta "värden" som "några steg" etc.
Så... skada.
När det gäller Blåsrörens egna skador... mitt förslag är att Stick skadan som de gör är något i stil med: "Litet Blåsrör" +1 skada, ett vanligt "Blåsrör" +2 skada, och ett "Stort Blåsrör" +1T6 skada (ELLER +4 om man inte vill att det ska leda till tärningsslag)... och sen plussar man på ett värde baserat på något från karaktären. Alternativt så ger de kanske bara +0/+1/+2 eller +1/+2/+3 om vad jag sade låter som för mycket för de olika rören, och eventuel för balans skull.
Att lägga till karaktärens Grundskada på blåsrör är nog för mycket... för då skulle de flesta karaktärerna lägga till åtminstone 2T6 i skada, med vissa starkare individer som skulle lägga till så mycket som 3-4T6 eller mer... det låter dock som lite väl mycket. Man skulle kunna mixtra med värdet, som t.ex halvera grundskadan eller något... men jag tror en bättre ide är att basera tillägget på skadan från karaktärerens Kroppsbyggnad (för att representera deras lungstyrka/kapacitet).
Min tanke där är att antalet T6'or som man har i Kroppsbyggnad lägger till +1 på skada på Blåsröret. Så en karaktär med KB på 2T6+3 lägger till +2 på skadan på Blåsrörets egna skada, medan någon med 5T6 på KB skulle lägga till 1T6+1 på Blåsrörets skada (eventuelt att man får rakt av +5 på skadan, om man inte vill att det ska leda till tärningsslag).
Sen om man vill att detta ska leda till ett OB tärnings slag eller inte är väl beroende på hur man ser på det. Så någon med ett Stort Blåsrör, och 5T6 i Kroppsbyggnad skulle då antingen göra 2T6+1 i skada, eller rakt av göra 9p skada. Allmänt så kommer det vara mindre än vad någon med en Dolk eller Kortbåga skulle få slå/göra i skada.
Ett alternativ här är att man kanske kan säga att ett blåsrör kan aldrig slå mer än 1 Ob T6, och att allt över det läggs till som ett +X efter det. Se i exemplet ovan, Stort Blåsrör + 5T6 KB = 1T6+5 i skada. Vilket rätt drastiskt då minskar Blåsrörs chans att slå 6'or.
Ett annat alternativ är att man kan kanske säga att ett Blåsrörs skada aldrig är ett Ob slag, utan är bara rakt av ett helt vanligt T6 slag där en 6'a räknas som en helt vanlig 6'a... vilket då betyder att "problemet" med att lägga till t.ex Grundskada (som skulle vara det lättare alternativet) på Blåsrörens skada sjunker drastiskt.
Jaja... det är mitt generella förslag... och det här inlägget blev som vanligt alldeles för stort... XD