Flame war of the century, aka ”DoD v4 är?”

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
Expert är inte ett självständigt regelsystem, utan kräver DoD grund. Visserligen skriver det om stora delar av grundreglerna, men inte riktigt allt. Så Expert kan inte vara en egen version.
100000% medhåll.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,837
Location
Off grid
Expert är inte ett självständigt regelsystem, utan kräver DoD grund. Visserligen skriver det om stora delar av grundreglerna, men inte riktigt allt. Så Expert kan inte vara en egen version.
Fast vad saknas egentligen? Stats för raserna och nån sköld/rustning har jag för mig?

Samuraj å andra sidan är 100% komplett.

//EvilSpook
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Fast vad saknas egentligen? Stats för raserna och nån sköld/rustning har jag för mig?
Vissa besvärjelser där beskrivning saknades, med hänvisning till (svarta) grundregelboken, var väl den tydligaste vinken att Expert var ett tillägg.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,837
Location
Off grid
Vi är åtminstone alla överens om att Gigant inte är någon utgåva.
Det är väl bara att definiera utgåvor som man vill!? För min del var det då viktigare att veta om man körde med Expert/Gigants regler än exakt vilken utgåva som var vilken. Versionsnumren hörde jag aldrig talas om på riktigt förrän V6/7 kom.

//EvilSpook
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,837
Location
Off grid
Vi måste skilja på spelets utgåvor och regelversioner. Expert är en ny regelversion, men inte en ny utgåva av DoD.
Fast vad definierar en ny utgåva?
1985 och 1987 bör väl klassas som nytryck respektive revision?!
Expert, Gigant och DoD-91 kanske då blir expansioner och faller bort som utgåvor?
Samuraj kanske mer är en klon med annat tema? Och Chronopia lånar bara namnet och regelkärnan?

Då blir det inte så mycket kvar?

//EvilSpook
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,837
Location
Off grid
Ok - så antingen.

1.0 1982 Blå box
2.0 1984 Svart Box
3.0 1987 Svart Box (annat innehåll)
4.0 1987 Samuraj
5.0 1991 Grön Box
6.0 1994 Chronopia
7.0 2000 Riotminds
8.0 2006 Trudvang Boxen
9.0 DoD online
10.0 2016 DoD Retro

Eller

1.0 1984 Svart Box
2.0 1987 Svart Box (annat innehåll)

Där samtliga andra utgör första utgåvan av sin respektive produkt?

Easy peasy!

//EvilSpook
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,837
Location
Off grid
Korrekt, det är en expansion. På samma vis är Samuraj inte en uppnumrerad utgåva, utan en parallellimplementering.
Varför skulle då inte Chronopia och DoD6/7 också räknas som parallella implementationer!?

//EvilSpook
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Varför skulle då inte Chronopia och DoD6/7 också räknas som parallella implementationer!?

//EvilSpook
Förväntas det ersätta tidigare utgåva som huvudtitel? Uppenbart nej i Samuraj, uppenbart ja i de andra två.

Expert går att diskutera, däremot, eftersom en smärre icke-Expert-utgivning fortgick parallellt även när Expert var det tunga spelet i utgivningen. En möjlig tolkning är att man ser det som två parallella spår, analogt med AD&D och Basic D&D.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Expert går att diskutera, däremot, eftersom en smärre icke-Expert-utgivning fortgick parallellt även när Expert var det tunga spelet i utgivningen. En möjlig tolkning är att man ser det som två parallella spår, analogt med AD&D och Basic D&D.
Expert.png

Förord till Expert, utgivet 1987 - en expansion till rollspelet Drakar och Demoners andra och tredje utgåva.

Till yttermera visso, från sida 4 i samma publikation:

EDD.png
Förutom slutgiltliga bevis i diskussionen, som nu får anses avgjord, ger denna lilla ruta även roten till förkortningen EDD.

Vi från Rollspelsbyråns Informationsavdelning vill tacka er för ert intresse och välkomnar er åter till nästa publikation av samhällsviktig rollspelsinformation.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
;)

OK, fair enough, vi tittade typ aldrig i svarta lådan när vi spelade med EDD. Men det var ju också för att den innehöll enkla grundregler vi redan kunde utantill :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
;)

OK, fair enough, vi tittade typ aldrig i svarta lådan när vi spelade med EDD. Men det var ju också för att den innehöll enkla grundregler vi redan kunde utantill :)
Onekligen ett speciellt grepp att göra ett spel som var 99,9%, men inte 100%, fristående och separat… och som blev det som klart mest saker gjordes till sedan.

I praktiken fungerade det som ett eget spel, om man hade koll på en liten handfull ytterligare detaljer.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
En annan började med DoD91 men fick på diverse forum höra att det inte var bra alls, utan det var minsann Expert som man skulle spela. Beställde hem ett begagnat ex och märkte till min häpnad att det var helt ospelbart då en massa viktiga grejer saknades (exakt vilka grejer som saknades och hur viktiga de egentligen var har jag idag ingen aning om). Efter en himla massa om och men fattade jag tillslut att man behövde ytterligare ännu en äldre version av Drakar och Demoner, tyckte att det var alldeles för krångligt och återgick till DoD91.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Så baserat på vad som sagts utgår:
  • Expert - uttalad expansion och existerade parallellt med och var beroende av annan version av DoD
  • Samuraj - ej sedd som egen utgåva, existerade parallellt med annan DoD-utgåva

Jag tror räkningen beror på huruvida 1984 och 1985 är olika utgåvor eller '85 mer var justering av 84 med smärre ändringar. Även om 87 hade samma regelmässiga innehåll var det dock en mer substantiell förändring - så är det en separat utgåva?

I så fall:
1:a utgåvan: 1982
2:a utgåvan: 1984. 1985 en lätt reviderad version.
3:e utgåvan: 1987 en ny låda med samma regelinnehåll som 1984 men förändrad.
4:e utgåvan: 1991 (3:e enligt bok)
5:e utgåvan: 1994/Chronopia. 6:e om man räknar '85 som separat utgåva (förmodar jag är anledning till förordet, men man kan tolka det som "Expert")
6:e utgåvan: DoD6
7:e utgåvan: Reviderade DoD6 (som med 1987, en reviderad version byggd på tidigare innehåll)
8:e utgåvan: Trudvang
9:e utgåvan: DoD Retro
 
Top