Flame war of the century, aka ”DoD v4 är?”

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Då använder du en egen definition av ”utgåva”. Vilket kan vara helt ok! Men förklara gärna hur du definierar ordet, samt varför man i det här fallet ska frångå vad som är standard i hela förlagsbranschen.
Definiera ´definiera´!

Då jag inte tillhör Förlagsbranschen använder jag Rollspelsverkets definition från 1998 års Vademecum "Instruktioner för rollspelsskribenter, Volym III": "Med utgåva avses i rollspelssammanhang en version av ett spels grundregler med samma innehåll avseende regler, äventyr, spelvärld och kampanjmaterial. Mindre revisioner mellan olika upplagor av samma uttgåva kan förekomma. Publiceras med fördel i format G5 i en låda. Publikation i tre hårdpärmsböcker och dylika amerikanismer beivras."
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Med tanke på att alla hänvisar till året i vilket fall, vad är ens poängen med den här övningen? Annat än att få till diskussion, vilket förstås är legitimt! :)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Bland rollspelare har jag för mig att de här används när de omtalas t ex: DoD 91, Chronopia (5e utgåvan), DoD6.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Wikipedia tycker inte saker som är online är giltiga källor så varken DoD online eller Riotonline(vad var det för skillnad?) kan listas som utgåvor. 😉
Det finns en bokversion i två bredformatsböcker av någon av onlineutgåvorna som kom i samband med Drakar och Demoners 30-årsjubileum och därför kallas jubileumsutgåvan.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Svenska Wikipedia är också mycket mindre stringent och mer förlåtande med källorna än engelska. Annars vore hela den här diskussionen meningslös, och det enda man kunde göra är att hänvisa till något publicerat.
 
Top