Nekromanti Flödestäthetsmätare

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Dvs. de grejjer som mäter den magiska flödestätheten i ett område.

Hur ser de ut? Hur fungerar de? Hur avläser man dem?

Det är framför allt de visuella aspekterna jag är ute efter, eftersom de rent tekniska bitarna lätt kan viftas bort med lite nonsenssnack från valfri magiker; det är lite svårare att komma undan att man inte har en aning om hur de ser ut när man ska förevisa dem...

Den enda ledtråden till det här verkar vara texten där Maxander ber om mer resurser för att hitta några "termotropiska flödestäthetsmätare", vilket antyder att de antingen kan vara aspektbundna eller kan utnyttja olika/vissa aspekter för sina mätningar...

Alla idéer, tankar och spelexempel är välkomna, så att jag kan sno det bästa till min egen kampanj :gremwink:

Har själv några idéer som jag kommer att lägga upp senare (har smitit länge nog från tentaplugget...)
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Ett klot som skiftar färg efter den dominerande aspekten?

Ett "tomt kongelat" som skiftar utseende efter den dominerande aspekten?

En bunden demon som lydigt berättar hur det ligger till med magisk flöde i omgivningen?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Någonting som helt enkelt skiftar färg går inte för sig. Flödestätheten mäts ju med Thaum, vilket ska vara ett ganska exakt mått.

Jag skulle säga att du gör den som en handhållen liten apparat med en pil som svänger över en gradskiva, märkt med låt oss säga 0 till 10000 Thaum. Givetvis aspektbunden.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag har alltid tänkt mig att de ser typ ut som en gammaldags voltmeter. Tänk en liten låda med en visare och en mätskiva med Thaum, eller kilothaum beroende på hur stor den enheten är, och sedan lite antenner som sticker ut från ovansidan.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Desert Rain said:
Jag har alltid tänkt mig att de ser typ ut som en gammaldags voltmeter. Tänk en liten låda med en visare och en mätskiva med Thaum, eller kilothaum beroende på hur stor den enheten är, och sedan lite antenner som sticker ut från ovansidan.
Jo, någonting sådant. Det låter bra.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Känns lite för mycket 1800-tal för min smak...

Är det någon som har några alternativa idéer för hur man kan visa mätresultatet? Minde mekaniskt än en visare och mindre magiskt än en färgändrande kristall?

Ska försöka googla lite på kemiskt apparatur 1400-1700-talet och se om jag kan hitta lite inspirerande bilder, återkommer med det efter middagen :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Så, lite inspiration fick man i alla fall!

Här är bilderna som jag hittade, ifall någon är intresserad; de olika maskinerna ser ju så skumma ut att ingen normal person lär förstå vad de är till för, och är därmed utmärkta utseenden för flödestäthetsmätare.

Utgående från den lilla alkemiska teori som finns i M&M och postulatet att odefinierade resonanser påverkas av det magiska flödet (någonting vettigt måste man ju kunna ha dem till... det passar även bra med att absolut essens är den viktigaste beståndsdelen i kongelat, som ju får en massa roliga och något mer definierade fysiska egenskaper av filamenten bundna i dem).

Elektricitetsmaskin av Priestly (1768): http://en.wikipedia.org/wiki/File:F...o_Electricity_by_Joseph_Priestly,_plate_7.jpg

Går ju bara att fantisera om... ser skum ut, iaf.

Gastryck, av Priestly: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Priestley_Joseph_pneumatic_trough.jpg

Isärplockad flödestäthetsmätare med essentiella salter i vätskeform. Salternas densitet påverkas av flödestätheten, vilket får dem att expandera eller dra ihop sig när flödestätheten ändras. Förutsätter att massa inte skapas/försvinner om man konstrar med densiteten...

Rören är nedsänkta i ett tempererande vätskemedium med låg värmeledningsförmåga för att minska temperatureffekter. Då olika salter reagerar olika beroende på aspektfördelningen i fältet kan man genom avancerade matematiska beräkningar approximera denna genom mätningar av vätskepelarnas längd.

Enklare varianter utan aspektmätningskapacitet och temperaturkompensation liknar termometrar.

Boyles luftpump (mitten av 1600-talet): http://en.wikipedia.org/wiki/File:Boyle_air_pump.jpg

Genomskinlig kula fylld med ett essentiellt salt. En primitivare variant av flödestäthetsmätaren ovan.

Alternativt en mycket primitivare variant med en glaskula fylld av en åttonde rangens essens med odefinierad visuell egenskap som ändras av flödet. Eller så kan det ha med smält-/kokpunkt att göra; hög flödestäthet sänker kokpunkten vilket får vätskan i att börja koka.

Laboratorieinstrument (1700-tal): http://en.wikipedia.org/wiki/File:Instruments_lavoisier.jpg

Tyckte mest bilden var häftig. Kan mycket väl vara en uppsättning enkla flödesmätare av varierande komplexitet.

Bild på ett av instrumenten: http://historyofscience.free.fr/images-Lavoisier/gazometre_lavoisier.jpg

En mer avancerad variant av en flödestäthetsmätare baserad på essentiellt salt; en bestämd massa av saltet förgasas och tillåts anpassa sig till fältet. En viss volym förs in i behållaren som vägs i apparaturen. I anordningen ingår även ett vattenbad med termometer för att kompensera för temperatureffekter.

"Alkemisten" av Joseph Wright of Derby, 1771: http://en.wikipedia.org/wiki/File:JosephWright-Alchemist-1.jpg

Tidig esoterisk flödestäthetsmätare med ren essens som reagerar på nyligen alstrade helio- eller fototropiska filament genom att avge ljus. Kan även baseras på förgasat mercurium eller essentiell sulphur. Notera att i Mundana skulle kanske inte ljuset lysa upp omgivningen.

Annan version: http://en.wikipedia.org/wiki/File:JosephWright-Alchemist.jpg

Som ovan, men reagerar här helt klart på fototropiska filament.

Jag börjar få ett hum om hur jag ska låta mina flödestäthetsmätare se ut nu :gremwink:
 

Draw

Veteran
Joined
29 Oct 2009
Messages
10
Hm, skulle kunna vara en ny cirkel i Dantes helvete där alla tvingas läsa "Misslor"-boken i en evighet.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså vad vill du egentligen tillägga här?
Ett, misslor är en bra bok. Här är vad jag tycker om just den boken.
Två, Dantes inferno finns inte i Mundana vad jag vet.
Tre, varför inte tillföra något till tråden istället för att gnälla?


/Poseur hälsar inte nya forumiter välkomna idag.
 

Draw

Veteran
Joined
29 Oct 2009
Messages
10
Ett, om du säger "JAG tycker det är en bra bok" så låter det mera vettigt iom att du inte representerar alla spelare.
Två, en klockren analys, så där har du helt rätt.
Tre, det var inte så mycket gnäll som det var ett skämt.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Yeah sorry för mitt agerande, var sjukt irreterad på "onödigt" gnäll. Hade haft en hel dag med en utav mina spelare som bara gnällt och inte givit något konstruktivt alls.

/poseur
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Har alltid tänkt mig att flödestäthetsmätare fungerar ungefär så här:

Två metallremsor (typ, koppar och stål) fogas samman till en bimetall, som sedan rullas ihop till en spole. Kopparremsan behandlas på något alkemiskt sätt så att den blir varmare ju högre flödestätheten är runtom den. Mitten av spolen fästs vid en nål på en gradskiva, och hela paketet placeras sedan i en porslinsbehållare (för att isolera, så att inte den omgivande temperaturen påverkar spolen).

När tätheten ökar värms kopparen upp, vilket förlänger den, och därmed får nålen att snurra.
 
Top