Nekromanti Missleboken

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja då är den äntligen i min hand den här boken som behandlar den tidigare konstiga och inte alltför funktionsdugliga rasen i eon som vi ändå har kommit att älska för deras underbara öl,härliga sinne och fullkommliga mat och ett glatt sinne som aldrig tycks sina...

Den här boken verkar vara en utav de bästa eonböckerna faktiskt,den har djupgående beskrivning av deras kultur,sammhälle och egenheter. layouten är förnyad och grymmt snygg. Riktigt många och otroligt välgjorda bilder, desas får mig att se en helt ny sida av misslefolket som jag verkligen gillar. Äventyret som följer med verkar vara riktigt välskrivet och också den verkar ha en nice layout ohc en härlig uppställning med mycket socialt spelande.

Nej fan tillbaka till boken nu !

/posuer glad och väldigt glad för extra förmulär dessutom, Tack Kim och gud jul på dig med :gremgrin:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag har precis varit på posten och hämtat den, så jag har bara hunnit bläddra lite i den. Dock ser den riktigt nice ut :gremsmile:

Tillbaka till fåtöljen!
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Härligt med folk som är på hugget och hämtar ut sina paket snabbt :gremwink:
Oroade mig lite för att det skulle ta längre tid för böckerna att komma fram, med alla andra försändelser som sätter stopp i leveranserna i juletid.

Hoppas du tycker om resten av boken med!
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag fick gå hela vägen till ica och tillbaka [NT]

NT-no text
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Den ska ankomma de butiker som beställt direkt av oss idag eller imorgon (pallgods går vanligtvis långsammare än vanliga paket, även om det officiellt inte ska vara så ;/). När resten av butikerna får in det är upp till deras distributörer, hur på hugget de är med att skicka ut nya böcker.
Men bla. SF-bokhandlarna och Goblin Games i Göteborg borde fått den idag.
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Mina missleböcker ligger o väntar på ica här uppe..suck..synd att man inte fick sina pengar en dag tidigare ,men det blir iallafall en bok till mig och till en annan spelledare som lärde mig spela eon x)
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Förbaskat kul när man faktiskt kommer ihåg ordrarna och kan koppla ihop aliasen här på forumet med de riktiga namnen (Purgatory, Dark Lotus etc.). Plötsligt känns vi som en stor kramgo familj! Errr..eller något sådant mindre skumt. Behöver sova.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag gillar boken

Jadu nu har jag sträckäst boken perm till perm och lär säga att jag älskar den. Den är sådär riktig mysig med dolt hjältemod och är riktigt läskig på sina ställen. Känslorna som förmedlas i boken griper mig faktiskt på ett sätt böcker inte brukar gripa en.

Sagan om trollvinter är riktigt mysigt läskig med en stor hältemodskänsla på ett sätt som förmedlar att små saker kan göra stordåd- riktigt snyggt-

första kapitlet om misslorna är mycket snyggt beskrivet och ger en riktigt bra bild på deras mentalitet vilket är mycket viktigt. Hoppas Sebastian tar till sig detta till alverboken.
Anatomin beskrivs också ganska djupt och ingående och missar ingenting känner jag.

andra kapitlet om historia och geografi ger en grundlig men lätt beskrivning om hur de olika misslenationerna ser ut och vad som finns där och skillnader imellan dom. lätt snyggt och skarpt på så lite sidor som möjligt. bra tummen upp

tredje kapitlet om kultur och samhälle börjar snyggt lätt och prydligt på hur misslorna "styr" sitt eget folk ända ifrån familjen till nationerna och ger en fin inblick hur olika människoländer ser på småttingarna. Efter föjer en riktigt snygg och förklarande och rimlig livssyn följt av musik, dans och sång osv snyggt och insperarande beskrivet med samma känsla som musik/skådespelavsnittet i thalamurboken. Mat och dryck är också det vad det bör vara, givet en sida och med misslemattabellerna här på forumet , Perfekt! även kläder har gets en sida vilket jag tyckte absolut behövdes,snygga bilder på flera plagg dessutom. språk och namnseder har även detta fått rikligt med plats även om jag gärna sett en sida till,gärna med fler ord och uttalsregler.Webben kanske?

Kapitel fyra-byteshandel ja vi som spelat västmark känner igen oss här med ett ganska utförligt system för byteshandel och sådant. det är ganska tydligt utformat efter misslorna och efter bylivet i allmänhet. Även om "silver"värdet på bytesgrejerna kommer förvirra folk som gärna jämnför med värdet i Spelarens bok så tycker jag att den här tabellen är varm välkommen och får gärna utökas :gremwink:

Kapitel fem släkter, ja du. här beskrivs lite konstiga och ovanliga på ett eller annat sätt olika släkter bland misslorna. några känns lite halvt om halvt men dom flesta är snygga. Det som väger upp det här är framför allt de många misslebilderna i kapitel även om jag stör mig grymt på en utav dom,bilden på den "inavlade" släkten Lerläpp. Förövrigt så stör jag mig på beskrivningen också. men det tar både dalshippa ,fröjdar ,mossestamp, månskimmer och yrväder ut. nej föresten det var nog bara två släkter jag störde mig på, dom andra är helt okej eller riktigt bra...

kapitel sex rollpersonen. det är väl ungefär vad man väntar sig fast med vissa riktigt bra inslag,typ lite tips om misslor som rollpersoner. gillar skarpt egenhetstabellen, den är riktigt snygg och sjukt rolig tillochfrån. den har heller inge riktigt dryge/ospelbara saker. utrustningsdelen var väl helt nice förutom att a-val kan användas som vapen:p nejså men kryddor uppmanas kunnas kasta på fiender i ögonen. gillar dock inte ideen med vandringstövlar som ger minus i utmattning..låter powergaming i mina öron. Fast, dom kostar ett A-val.väl betalt dock.

Kapitel sju kampanj och hemligheter som jag tycker förövrigt bör heta äventyrsuppslga,skumma missleslp´s och mer tips att spela missla vilket det hela kapitlet på tre sidor är. Det är bra dock med dom där extra tipsen, speciellt gillar jag dom hur misslor ska användas i strid... gillar också att det finns med en del udda misslor. Gillar specielt Don Quixote misslan :gremsmile:..

Kapitel åtta- hålet i himlavalvet, inge spoilers här :gremwink:
Jag älskar det, helt underbart och rikt med känslor.
tänker inte skriva mer men jag älskar det. vill srunta i min grupps episka kampanj just nu och köra söta misslor ...


Helhetsintrycket och känslan i hela boken är bland dom bästa jag läst. 5/5 lätt...

PS riktigt snygga bilder. och tom förordet väcker starka känslor

/poseur ska läsa om boken nu.
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Re: Jag gillar boken

Härlig respons på boken, och tack för den utförliga redogörelsen.
Hoppas du får möjlighet att spela äventyret snart. Spelgruppen jag körde det med kastades mellan glatt bekymmerslöst festande, sammanbiten beslutsamhet och fasa. En i gruppen sprang vid ett tillfälle i panik skrikande ur rummet när han plötsligt drog en ganska långsökt, men helt korrekt slutsats. Han ville inte komma in och spela färdigt då han trodde sig veta precis hur hans rollperson skulle möta sitt öde. Till sist kom han in igen, och hans missla lever än kan tilläggas :gremwink:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Nu har jag läst hela en gång, samt vissa delar två. Innan jag läste den så var jag inte direkt förtjust i misslor, så de har i princip aldrig varit med i mina kampanjer. Denna boken har ändrat min uppfattning om den, och nu kommer mina spelare stöta på betydligt fler misslor. Här har jag skrivit vad jag tyckte om de olika kapitlen efter att ha läst den.

Kapitel 1: Misslorna
Ger en bra och innehållsrik beskrivning över deras anatomi och speciella egenskaper. Mycket välskrivet och intressant att läsa. Jag hoppas på en lika bra beskrivning i alvboken.

Kapitel 2: Historia & Geografi
Lite väl klent på historiedelen, fast misslorna har ju i och för sig inte direkt varit några aktörer genom Mundanas historia så det spelar ingen roll.
Beskrivningen över nationerna var bra, 2 detaljerade och en hel del bara kortfattat beskrivna ger SL gott om utrymme för att hitta på egna saker. Jag gillar de jordnära inslagen i nationsbeskrivningarna som den hunden som alla är rädda för. Det ger precis den rätta stämningen för hur jag vill att det ska vara hos misslorna.

Samhälle & Kultur
Bra översikt om hur misslornas samhälle fungerar. Jag gillar skarpt sidan där de har 'frågat personer på gatan' vad de tycker om misslorna, också något som jag gärna ser i kommande moduler om länder och folkslag.
Precis som i Thalamur så är det bra beskrivningar över dans och musik. Sidan med kläder får ett fett plus i kanten för alla bilderna. Något som definitivt måste vara med i kommande moduler (DVS många bilder på klädesplaggen inte bara en för varje kön).
Språkavdelningen kändes lite tom med tanke på hur ingående den har varit i andra moduler, men det är ingenting som jag direkt lider av.

Kapitel 4: Byteshandel
Bokens tyngsta kapitel att läsa. Kan dock bli användbart att ha tillgång till i framtiden. Det kan ju kanska lätt appliceras på människobyar också.

Kapitel 5: Släkter
De flesta släkterna är intressanta. Ganska lätt att upptäcka vilket tema var och en har, men det gör ingenting. Ett underhållande kapitel att läsa enligt mig.

Kapitel 6: Rollpersonen
Ungefär som jag hade väntat mig det. Dock så blev jag positivt överaskad av egenskapstabellen. Avsaknaden av enbart dåliga resultat samt att de är knutna till olika personligheter gör detta till en mycket intressant tabell. En som jag tycker att man i något modifierad version med gott mod kan ta med i Eon IV.

Kapitel 7: Hemligheter & Kampanj
På endast tre sidor känns detta kapitlet lite väl tunt. Jag hade gärna sett just lite hemligheter här. Inte nödvändigtvis några världsomvälvande men några få hade varit trevligt.
Sidan om misslor och rollspel var intressant och kommer säkerligen komma till användning om någon spelare vill göra en missla som rollperson.
Äventyrsuppslag är alltid trevliga, men några som inte var direkt knutna till de udda släktena skulle varit trevligt. Fast dessa kanske inte har så mycket spännande att bjuda på.
SLP förteckningen var intressant, Don Quijote misslan är nog en av mina favoriter bland de officiella SLPna. Han kommer garanterat att vara med i kommande äventyr.

Kapitel 8: Hålet i Himlavalvet
Detta äventyret är bokens längsta kapitel. Personligen tycker jag att det verkar vara bra och vi kommer att köra det ifall någon bestämmer sig för att spela missla.

*Pust* Det tog ett litet tag :gremgrin: Men jag har i alla fall skrivit av mig om mina första intryck av boken. Nu återstår bara att läsa om den ett flertal gånger och njuta mer av Neogames ny underbara modul.

Sltligen då till betyget, denna boken är väldigt välskriven och förtjänar helt klart 10/10 i betyg.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
10 av 10? Med anmärkningar på ett par kapitel och inget som var direkt stunning?

Vilken supermodul. :gremtongue:

-Hjalle, skulle nog tycka misslerollisar vara roliga om alla var misslor i gruppen. Kanske. Annars är de kebabmaterial.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Ärligt talat så velade jag mellan 9 och 10 i betyg. Men jag valde 10:an för att den ger ett så pass bra helhetsintryck.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hjalle said:
-Hjalle, skulle nog tycka misslerollisar vara roliga om alla var misslor i gruppen. Kanske. Annars är de kebabmaterial.
Det snygga är att boken ger en rimlig uppgift och saker för misslor att göra även i strid där de är små och obetydliga.

Sen kan man väl tycka att misslor inte passar bra in e en grottkrälskampanj men vill man spela grottkrälarmissla så finns det väl inget som hindrar...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Nu har jag också fått veta att jag kan hämta ut min, och jag kan knappt bärga mig med tanke på hur hypad den blir i den här tråden just nu... vill verkligen läsa och se om det faktiskt är så pass bra som alla säger.

Fast jag måste nog se till att plugga inför tentan på lördag först innan jag kan sätta mig och sträckläsa den från pärm till pärm som alla andra verkar göra rakt av :gremwink:
 

Demo

Veteran
Joined
27 May 2008
Messages
18
Location
Norrköping
Hämtade ut min modul igår när den lilla lappen ramlade ner i brevinkastet.

Riktigt snygg omslag var det första som tog min blick.
Boken känns riktigt bra och var skoj att läsa, har aldrig spelat riktigt med misslor i någon utav mina kampanjer har väl bara varit någon liten missla som sprungit förbi rps ögon.

Måste säga att den lilla snutten med vad personer tycker om misslor var riktigt skoj! hahaha....speciellt med Naug! HAHA

Boken är inte speciell och bjöd inte på några stora märkvärdigheter den var normal men ändå riktigt bra.
Misslor är lite höjda i dunklet men ack så normala.

Trodde faktiskt till en början att det skulle vara massa med hemligheter om dom och bla bla men tack o lov!
Skönt att läsa en modul som bara känns normal.

Riktigt skoj med egenskaperna som en rp kan ha som missla väldigt skoj.
Äventyret var väldigt välskrivet och kan väl komma till användning.
Det som först kommer att komma till användning i min kampanj är defenitivt Mordaks Hand! passar perfekt!

9/10 får den utav mig!
Tackar Neogames.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Paketgången från Gotland till Göteborg är kanske inte så snabb som den borde vara, men nu har i alla fall Misslor dykt upp i minst en spelbutik i Göteborg. Jag vet också att Card Cabinet (en av NeoGames distributörer) fick in Misslor redan igår (uppenbarligen går det snabbare till Stockholm), så snart når nog boken fler butiker!
 
Top