Firmanamn, varumärke, artistnamn ... Vad är rimligt?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag har skrivit ett västernrollspel - De fördömda - som jag tänker ge ut. Där har jag även kommit så långt att jag gjort en Facebook-sida. Sedan har jag precis nyss skrivit ett litet science fiction-rollspel som heter Expendable Assets och ligger på DriveThruRPG. Framöver är det inte otroligt att jag försöker ge ut fler saker, kanske något äventyr till de tidigare nämnda spelen eller något annat spel. Allt detta sker på hobbynivå och jag har ingen plan alls för hur jag ska presentera det jag gör för omvärlden. Redan nu när jag har två separata grejer på gång börjar det dock bli förvirrande. Jag vill inte ha fler Facebook-sidor att hålla koll på, än mindre flera riktiga hemsidor. En tanke är därför att jag hittar på ett firmanamn, varumärke, artistnamn eller vad man nu ska kalla det och samlar allt under samma flagg. Kanske skulle jag då också kunna ha en enda sida för alla mina projekt. Ett varumärke för mitt lilla hobbypyssel känns dock obehagligt pretentiöst. Jag har heller ingen aning om vad det varumärket i så fall skulle vara. Så, kloka medforumiter, vad föreslår ni att jag gör?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Eller publicera bara under ditt namn. Du har ju redan ett, liksom. Om ni inte är ett helt gäng behöver ni ju inte ett "firmanamn" eller liknande. Det är ju så vanliga författare gör.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Eller publicera bara under ditt namn. Det är ju så vanliga författare gör.
Förutom dom som använder pseudonym. Måhända ett fåtal. Det påminner mig om att åtminstone ett par personer trott att jag faktiskt heter Ludwig.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Fördömda spel har en schysst klang. Vagabond är också ett bra ord tycker jag. Det funkar ju även på engelska. Annars vore det kanske lämpligare med ett namn som inte direkt associerar till en specifik grej jag gjort. Då skulle ju Luddwig kunna passa, fast det är ju mest en anspelning på trummärket Ludwig med ett extra d inkastat för skojs skull. Hm, detta tål att tänkas vidare på.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Kom på att jag inte tagit itu med detta. Kan inte komma ifrån att det känns pretentiöst med ett varumärke för mina små hobbyprojekt så kanske kör jag bara på mitt eget namn. Facebook-sidan skulle helt enkelt kunna få heta "Lundmarks spel". Det är ju just vad det handlar om.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag började skapa mina egna förlag/studior/etc väldigt tidigt så det har aldrig känts pretentiöst utan mer bara nåt man gör för att det ska se proffsigt ut. På senare år har jag dock alltid använt mitt riktiga namn på forum och sånt just för att folk ska känna igen det ifall jag vill sälja något. Jag har inte bestämt mig om jag ska skilja på vissa saker som att hålla mina serier separata från rollspelsgrejerna utan det beslutet får komma när jag börjar publicera de första grejerna på allvar. Jag kommer använda engelska namn då jag tänker mig att det mesta ska finnas tillgängligt på engelska och att ge ut allt på både svenska och engelska blir lite väl mycket arbete.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag började skapa mina egna förlag/studior/etc väldigt tidigt så det har aldrig känts pretentiöst utan mer bara nåt man gör för att det ska se proffsigt ut.
En märklig detalj är att jag inte ser det som pretentiöst om någon annan använder sig av ett förlagsnamn/varumärke, oavsett hur små produkter det är frågan om. Det är bara för min egen del som något sådant känns för stort så att säga.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Alltså, vi gör ju det här för att det är kul! Och det är kul att ha ett ballt firmanamn!

Om det känns svårt, överkompensera! Välj ett så fullkomligt utflippat, överpretentiöst firmanamn att ingen liksom kan ta det som något annat än ironi (För allt är okej om det är ironi!):

"De fördömdas rollspelsförlag och ordenssällskap"

"Det högst extraordinära bokförlaget evighetsportalen"

"Det bästa jäkla rollspelsförlaget någonsin!"
 
Top