Nekromanti Firefly:PBF - Leveransen till Higgins Moon

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Laura klev upp på bryggan där Billy och Sarah verkade ha koll på läget. Minerva satt visst här inne också men såg rätt spänd ut, hon var säkert nervös över att flyga. Många kompanjoner höll sig på centralplaneterna och reste sällan med rymdskepp, och då knappast med sådana här gamla vra... skepp!

- Okej piloter, jag gissar att ni har hittat autopiloten, säger Laura och pekar ifall det inte skulle vara fallet. När den är på plats så kör vi ett enkelt schema för vem som tar ansvaret om något larm går under natten. Barnabas tar första tredjedelen, sen Billy och du tar sista tredjedelen Sarah. Så, koordinaterna hittar ni på den där panelen. När det är uppsatt så kan ni komma över till matsalen för nåt litet i magen innan natten.
Laura lägger en försiktig hand på Minervas axel.
- Är du okej? Du får gärna följa med mig till matsalen nu. Om vi hinner före Barnabas så kan vi laga till nåt innan brödrosten exploderar och allt börjar lukta brännt.
Sedan vänder Laura på klacken och börjar gå därifrån.
- Imorgon vid frukost ska vi ta ett ordentligt snack om vårt uppdrag.

De tre tittar på varandra. Hon verkar lite jäktad vår kapten...
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Namn: Hsiang
Plats: Lastrummet -> Hsiangs sovrum -> Matrummet

Hsiang hämtar sitt hagelgevär där det står lutat mot ett av skotten, ser till att bössan är säkrad, och hänger den sedan över axeln.

"Det är nog dags att röra ihop något att äta tror jag." Säger han på kinesiska till ingen särskild, och tar sig raskt upp för trappan och till sitt rum, där han hänger ifrån sig hagelgeväret, och hoppar in i de enda rena kläder han äger. Iklädd en vinröd skjorta med kinesisk krage och upprullade ärmar och ett par ganska tajt sittande bruna byxor klättrar han ut ur sin hytt igen.

När han kommer upp i korridoren hör han Kaptenen från bryggan nämna något om att laga mat. Han vänder sig om just som Kapten Laura kommer ut från bryggan. "Jag tar hand om mat Kapten. Har jobbat i kök länge, vet nog mer än många hur ska laga god mat." Säger han och ler brett.

"Ni andra kan göra annat i en halvtimme så ropar jag när det står på bordet." Han nickar åt Kapten Laura och är på väg in i köket innan hon hinner yttra mer än ett något förvånat "Eh, Javäl?".
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Namn: Frank
Plats: Lastrummet --> Sjukstugan

Frank lyssnar och nickar. "Du har nog en poäng där. Poker är nog en bättre liknelse än ett lotteri. Det hjälper att ha rätt 'kort' på handen... Min poäng var väl att även om man tror sig ha rätt kort så kommer det förr eller senare att komma ett tillfälle då man har fel och inte har rätt kort på handen"

Hsiang sträcker fram handen åt Frank.
"Jag tror att det ska bli trevligt att tjänstgöra med dig Frank."
Frank tar den i ett fast handslag.
"Detsamma Hsiang."


Frank tar en snabb titt omkring sig för att se om allt verkar se iordningställt ordentligt. När han känner sig nöjd så lämnar han lastrummet och börjar gå mot sjukstugan som han finner tom och ostädad. Hans lättnad över att äntligen komma iväg byts snabbt ut mot irritation. Var är Lyle och Barnabas vägen!? Juh shi suh mo go dohng shee! tänker han och suckar. Ingen verkar ens ha rört städutrustningen. Frank går med raska steg mot närmaste intercom och trycker in högtalarknappen. "Hallå, det är Frank här, skulle vår kära doktor eller någon annan kunna komma till sjukstugan? Jag behöver hjälp med att städa den. Klart slut"
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Lyle hade knappt hunnit lägga sig ner för att vila då skeppet lyfte från Eavesdown Docks. Det var en mjuk start, så den märktes knappast av. Ljudet från motorn är lågmält här i passagerardelen, nästan lugnande om det inte vore för ett skarpare ljud då och då. Ska det låta så?

"Hallå, det är Frank här, skulle vår kära doktor eller någon annan kunna komma till sjukstugan? Jag behöver hjälp med att städa den. Klart slut" hörs det plötsligt från intercommen.

Lyle svär för sig själv över att han inte fick vara ifred. Sedan reser han sig upp, sträcker på sig och börjar gå mot sjukstugen. Åtminstone slipper jag göra allt själv tänker han. Tanken är inte vidare uppmuntrande. Väl i sjukstugan så väntar Frank där med en kritisk blick.

"Ja, ja...jag kände mig lite krasslig så jag hade tänkt vila. Men det är väl lika bra att få skiten gjord. Ska vi börja?"
 

bearlord

Veteran
Joined
18 Feb 2012
Messages
15
Location
Stockholm
Billy tog upp Rigel några tusen fot från Persephones yta men innan han lämnade atmosfären ville han testa lite vad kärran gick för. Inga stora manövrer, de fick vänta till skarpare lägen men eftersom han aldrig flugit den här typen av skepp förut visste han inte riktigt vad de gick för.

Han planade ut skeppet i vertikalled och flög rakt fram i ett tiotal sekunder innan han girade hastigt åt babord och tog en sidledes 360 innan han återkom i samma färdbana som ursprungligen. Inte illa för ett skepp i den här klassen tänkte han och vände sig mot sin co-pilot och passageraren snett bakom honom med ett leende och en nick. Det fanns ett visst manöverutrymme och om han förstod rätt hur några av knapparna och reglagen på panelen fungerade så trodde han sig veta några små knep som kanske kunde bli nyttiga i krislägen. Bara motorerna pallade för påfrestningarna.
Loopen sparade han till ett senare tillfälle.

När de väl var ute i rymden kom Laura upp till bryggan och påtalade saker som Billy tyckte var självklara.
"Naturligtvis kapten!", svarade han kort till svar med ett flin på läpparna.

"Förresten, vem är det som sköter motorerna där bak?" frågade han henne innan hon lämnade bryggan.
"Hör med Hsiang eller Cake-Mouse. Det är främst de som har ansvaret där nu. Vad du än gör fråga inte Barnabas om maskineriet." svarade hon.
"Hahaha", skrattade Billy högljutt "Ingen risk. Vad gör han här ombord egentligen? Det måste ju finnas tusentals landjobb för honom"
"Han är bra att ha omkring sig." sade Laura med en allvarlig och bister min på piloten innan hon vände sig och gick ner för trappan.
Billy fnös högt och ryckte på axlarna åt Minerva och Sarah.

Han kopplade in autopiloten och släppte spakarna. "Då är vi väl klara här uppe för idag verkar det som. Eller vad säger du McKinley?"

Han vände sig sedan mot Minerva och var på väg att resa sig upp för att förflytta sig ner till matsalen.
"Vad fick dig att ge dig in i den här gamla risskorven? Det måste väl ha funnits massor med skepp på Eavesdown som varit mer bekvämliga för en kvinna av din skönhet."
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
"Vad fick dig att ge dig in i den här gamla risskorven? Det måste väl ha funnits massor med skepp på Eavesdown som varit mer bekvämliga för en kvinna av din skönhet."

Knappt hinner Billy K ställa frågan innan en dyngsur, nudeltäckt och till synes topp tunnor rasande Hsiang fullkomligen exploderar in i rummet.

"Nǐ liú kǒushuǐ húndàn báichī hóuzi jìnǚ hé jīn jiǎchóng de érzi!" Vrålar han när han går fram mot Billy K, med en obehagligt stor kökskniv i ena handen.

Han stegar fram mot Billy och med rak arm riktar han kniven mot Billy och placerar knivens spets bara några centimeter från Billys näsa samtidigt som han fortsätter gorma.

"Din zǔzhòu fèifèi IDIOT! Hålla på med pìgu de hóuzi jävla stridspittmanöver! Du kan iallafall varna innan du slänger iväg skeppet i en mǔqīn tā mā de berg och dalbana!"

Hsiang sveper med kniven medan han pratar på ett sätt som för Billy inte kan uppfattas annat än rätt så skrämmande.

"Nästa gång du komma på den fantastisk idé att stila och försöka imponera när vi ska träda ur atmosfär, SÄG TILL ÖVER KOMMRADIO! Xuèxīng de báichī!"

Hsiang ger Billy en mördande blick och stormar ut från bryggan.

"OCH DET HÄR VAR MINA ENDA RENA KLÄDER!!!"

Vrålar han innan han smäller igen dörren till köket.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Frank väntar inte någon länge stund innan han börjar han städningen genom att dammsuga golvet. Efter några minuter så anar han något som rör sig bakom honom och han blir tvungen att kväva impulsen att dra sin pistol och rikta den mot figuren i hans ögonvrå. De instinkter som tjänat honom väl i kriget är inte längre nödvändiga eller lämpliga i den värld han lever i nu. Åtminstone inte just nu i detta ögonblick. Istället för att dra pistolen så vänder sig Frank om och möter Lyles blick.

"Ja, ja...jag kände mig lite krasslig så jag hade tänkt vila. Men det är väl lika bra att få skiten gjord. Ska vi börja?" säger Lyle.

Frank studerar Lyle lite kritiskt efter sjukdomstecken, men kan inte hitta några. Han börjar fundera på om han inte börjar få en klar bild om vad för slags person Lyle är. "Ok, men om du är lite krasslig så kan du väl torka ut skåpen så att det inte är en massa damm där? Det borde inte vara så ansträngande. Så får du nog gott om tid att... kurera dig själv när vi är klara här" Frank pekar mot skåpen med läkemedel innan han fortsätter att dammsuga.

Efter att ha dammsugit i någon minut så får en subtil rörelse i skeppet Frank att snabbt släppa dammsugarslangen och lyckas reflexmässigt klammra sig fast i operationsbordet. Lyle hinner precis vända förvånat på huvudet mot Frank innan hela sjukstugan skakas om när skeppet svänger kraftigt först till höger och sedan åt vänster. Frank grimaserar när han tror sig höra läkemedlen glida omkring i skåpen och hoppas att inget går sönder.
 

bearlord

Veteran
Joined
18 Feb 2012
Messages
15
Location
Stockholm
Hsiang ger Billy en mördande blick och stormar ut från bryggan.

"OCH DET HÄR VAR MINA ENDA RENA KLÄDER!!!"

Vrålar han innan han smäller igen dörren till köket.


Billy står stilla och stirrar chockerat på Hsiang medan han ilsket spyr ut sina svordomar över piloten. Först när Hsiang vänt sig om och lämnat bryggan så vänder han blicken åter mot Minerva och Sarah och spricker upp i ett skevt leende.

"Varför ska de alltid vara så temperamentsfulla de där kinserna? Det är sällan man hör dem säga en mening utan svordomar."
"Den där svängen jag gjorde var väl inget. Jag tror några i besättningen behöver träna upp sin balans lite om de ska trivas här."

Han rörde sig mot trappan som ledde ner mot matsalsrummet.
"Jag antar att kvällsmaten blir något försenad, men den såg i alla fall god ut." fortsatte han med ett flin mot kvinnorna innan han försvann ner från bryggan.

Väl nere i matsalen slog han sig ned i en av fåtöljerna och inväntade att maten skulle bli färdig och fler av besättningsmedlemmarna skulle ansluta.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Cake-Mouse kommer in i matsalen och torkar maskinolja ur ansiktet med en trasa så skitig att det inte blir någon skillnad.

"Morgon."

Det är det första han sagt sedan han klev ombord. Den mesta tiden har han spenderat grymtandes i maskinrummet eller ensam i sin hytt tillsammans med en digital grammofon och lågmäld jazz-metal. Den bruna burriga katten har varit betydligt mer social och tiggt godsaker i köket eller sällskap av upptagna personer. Nu stegar Cake-Mouse mot Billy med ena handen redo vid sidan, som inför en revolverduell.

"Jag har hört att du har tur."

Han stannar lite för nära och drar kvickt fram en sliten kortlek ur fickan.

"Spelar du Rummy? Jag slår vad om dagens efterrätt."

Han börjar blanda korten och slår sig ner i fotöljen mitt emot.
 

bearlord

Veteran
Joined
18 Feb 2012
Messages
15
Location
Stockholm
Cake-Mouse kommer in i matsalen och torkar maskinolja ur ansiktet med en trasa så skitig att det inte blir någon skillnad.
"Morgon."


"God morgon", svarar Billy med ett skratt. "Jag antar att solen alltid är på väg upp där bak i maskinrummet.", fortsätter han med en viss nånfullhet i rösten

"Jag har hört att du har tur."
Han stannar lite för nära och drar kvickt fram en sliten kortlek ur fickan.
"Spelar du Rummy? Jag slår vad om dagens efterrätt."
Han börjar blanda korten och slår sig ner i fotöljen mitt emot.


Billy rätar på sig i sin fåtölj när mekanikern drar upp sin kortlek och föreslår ett parti Rummy. Hela hans ansikte skiner upp.
"Det där med tur vet i fan var du hört men jag tackar sällan nej till kortspel och Rummy var ett bra tag sedan jag lirade. Vet inte om kinesen är så förtjust i efterrätter men visst den är din om du lyckas vinna."

Billy studerar Cake-Mouse noggrannt medan han blandar korten. "Gin?", frågar han medan han delar ut dem.

Efter att ha plockat upp korten och tagit upp första kortet från bordet för att starta spelet tittar han upp på sin motspelare.

"Så hur ser det ut där bak? Har motorn något extra att ge? Starten kändes bra och styrningen svarade bättre än jag förväntade mig men vad är din bedömning som mekis?"
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Dags att sova...

Namn: Laura+Barnabas
Plats: Matsalen

Laura åt upp ett gammalt äpple medan Barnabas fixade med disken. Övriga besättningen hade fått en direkt order om att gå till sängs. Det var en dag imorgon också. Alla hade fått filtar och grejer till sina sovplatser och Hsiang hade fått låna en gammal grå skjorta som Barnabas grävde upp ur en låda som den tidigare besättningsmannen Tom Winchester lämnat efter sig. Barnabas vårdade fortfarande Toms gevär ömt och det var en riktig nostalgitripp att gräva runt efter reservkläder.

Laura försökte sig på en sammanfattning av sin besättning utifrån den stund de haft ihop hittils:
* Lyle verkar vara lite lat hade Barnabas skvallrat, men en läkare är guld värd och han kommer säkert att sättas på prov snart och det är vad han gör då som räknas. Higgins Moon är inget ställe för mjukisar.
* Hsiang och Frank verkar arbetssamma båda två och det känns mycket lovande. Det kommer att bli strapatser.
* Billy och Rhin känns lite mer "renegade" än vad som skulle vara lugnast, men hey, vem vill ha det lugnt egentligen. Dom kommer nog sättas på prov så småningom de med.
* Sarah verkar duktig med tanke på sin korta erfarenhet, och kan hon hålla styr på Billy på bryggan så kanske det dröjer innan han kraschar hela skeppet...
* Cake-Mouse är verkligen tyst, men om han kan nysta upp Barnabas Ta Ma Duh reparationer i maskinhallen så ska han få en... tja... betalt som alla andra gissar jag. Och en kaka.

Och så deras passagerare förstås. Henne hade Laura fortfarande inte hunnit prata med ordentligt. Imorgon måste jag be henne berätta om någon spännande resa, tänkte hon för sig själv. Samt fråga vad hon vill göra på Higgins Moon. Stanna på skeppet eller försöka styra upp något med Magistrates fest. Där kommer det finnas högdjur som säkert kan behöva någon dejt. För inte kan hon väl vilja följa med och leverera någon av boxarna?

- Godnatt Barnabas, jag går och knyter mig nu.
Laura reser sig upp och klappar matbordet.
- Vi syns imorgon Rigel.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Dags att sova...

Namn: Hsiang
Plats: Hsiangs hytt.

Efter att ha lagat mat, och under tystnad ätit den går Hsiang som beordrad till sin hytt.
Väl där börjar han packa upp sina saker ur sin säck. Han har inte mycket, men en bild på sina föräldrar och lite krafs som han har fått med sig hemifrån lägger han upp som ett litet "Hem" altare vid nattduksbordet.

När han har packat upp sina saker fäller han fram handfatet från väggen och tvättar rent sina kläder.

Hsiang lägger sig kort därpå, fortfarande nöjd över att han serverat maten som spilldes ut på golvet till Billy K utan att han märkte något.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Namn: Frank
Plats: Sjukstugan -> Franks rum

Lyle lyckas med nöd och näppe klammra sig fast i en bänk och lyckas undvika att ramla när skeppet svänger kraftigt. Irriterade på pilotens flygning så fortsätter de städningen efter en snabb inspektion av alla mediciner. Som tur är så verkar alla mediciner klarat sig, men det har blivit en rejäl oordning i skåpen. Efter ungefär en timme så är sjukstugan färdigstädad och alla viktiga ytor har blivit desinfekterade.

Frank tackar Lyle för hjälpen och därefter så skiljs de åt efter att ha ställt undan städurustningen och släckt ned sjukstugan. Istället för att gå upp till kabyssen så bestämmer sig Frank för att gå till sitt rum och äta en av hans proteinkakor som han har med sig i sin packning. Det känns otroligt avslappnande att lägga sig ner i sängen och vila huvudet på huvudkudden. Proteinkakan är nästan smaklös och han tuggar i sig den snabbt, men den innehåller tillräckligt med näring för en hel måltid. När kakan är uppäten så stirrar han upp i taket samtidigt som han smälter dagens händelser i huvudet och kakan i magen.

Det här kan nog funka....
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Namn: Lyle
Plats: Sjukstugan -> Kabyssen -> Lyles rum

Lyle står kvar en stund och tittar på Frank som beger sig mot passagerardelen. Antagligen på väg till sitt rum. Doktorn rös till eftersom han kom att tänka på den där manövern mitt under städningen. Det var inte manövern i sig som var skrämmande, utan det var att föremålet som han gömt i ett av medicinskåpen kunde ha upptäckts av Frank. Eller än värre, det kunde ha gått sönder. Nu blev det inte så dock och sjukstugan är nu äntligen städad, till priset av dundrande huvudvärk. Han tog en huvudvärkstablett och begav sig till kabyssen för ett mål mat.

Det var livat i kabyssen då många ur besättningen var där redan, så Lyle ursäktade sig och tog med sig maten till sitt rum istället. Imorgon kanske han kan börja lära känna andra ur besättningen.
 

bearlord

Veteran
Joined
18 Feb 2012
Messages
15
Location
Stockholm
Re: Dags att sova...

Namn: Billy
Plats: Matsalen -> Billys rum

Billy pratade mest hela tiden medan de spelade Rummy. Cake-Mouse svarade korthugget på frågor men var inte på långa vägar lika talför som piloten och lät honom hållas.
Billy fumlade med korten och tappade dem vid några tillfällen på golvet så att han fick böja sig ner och plocka upp dem. Spelet gick inget vidare heller och det stod klart för Cake-Mouse att han skulle vinna ganska tidigt.

Dessvärre serverades ingen efterrätt av den buttre kocken Hsiang så Billy lovade Cake-Mouse att han skulle gottgöra honom så snart som möjligt.
Piloten slevade i sig maten som serverades med god aptit och försökte samtala med några ur besättningen men de verkade antingen trötta eller ointresserade så han tackade Hsiang för maten och tog sig till sin hytt efter att ha kollat med Sarah att hon hade kontroll på läget på bryggan och försäkrat henne om att det bara är att knacka på hans dörr om det är något. Det sista sade han med ett litet flin.

Väl i hytten knäppte han upp sin skjorta och slängde den över ryggen på en stol. Sedan lade han sig på britsen och somnade inom några sekunder.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Morning has broken

Namn: Laura
Plats: Sin hytt -> Matsalen

Laura var på ett strålande humör när hon vaknade. Hon tvättade sig snabbt och drog på en tajt tröja hon vunnit på poker en gång i tiden. "Jag behöver ingen tur. Jag har en revolver." stod det på den. Trots detta hade förloraren lämnat över den utan vapenhot. Hon skulle förstås byta innan de kom fram till Higgins Moon, men det var långt kvar och dessutom var det roligt att Barnabas alltid blev så nervös när han läste texten.

Strax var hon på väg till matsalen med en skruvmejsel i näven. Nu skulle den där förbaskade intercom-högtalarens glapp fixas. Laura verkade vara först på plats och började skruva loss kablarna medan hon visslade en liten melodi. Det här skulle bli en bra dag.

Det lät som om någon annan var på väg in.
- Godmorgon, hojtade Laura innan hon såg vem som kommit.
Så fort alla var på plats skulle de bestämma vem som skulle göra vad på kvällen. Två grupper ska ju lämna skeppet med varsin box och själv måste hon stanna här för att ta emot kvinnan som skulle hämta den sista samt ge den sista betalningen. Laura tänkte låta besättningen få stort spelrum i planeringen, för det är ju alltid bra att se vilka som tar initiativ, och så kände hon sig så härligt demokratisk också.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Morning has broken

Namn: Hsiang
Plats: Sin hytt -> Matsalen

Hsiang vaknade ordentligt utvilad för första gången på flera dagar.
Det var ovant att få sova så länge han själv ville, i en egen varm och torr säng, utan att vara tvungen att trängas med andra eller vara tvungen att sova med ena ögat öppet för att inte bli av med något.

Han klädde sig i sina nu åter rena kläder och svor över att de fortfarande var lite fuktiga.

- Jag ska nog ta och köpa mig kläder med min andel. Det här duger inte längre.

Han huttrade till något då de svala kläderna snabbt kylde ner honom, men blev snabbt varm igen.
Han drog en hand genom håret och klättrade sedan upp till korridoren mellan bryggan och matsalen.

Han hade inte kommit längre än att vända sig om och ta ett steg mot matsalen innan han möttes av ett glatt
- Godmorgon!
av vad som lät som Kapten Laura.
Han gick in i matsalen där han såg att hon höll på att skruva med intercomen.
Hon stod med armarna en bit över huvudet för att nå högtalaren, vilket fick Hsiang att för första gången riktigt lägga märke till sin nya Kaptens kropp.

- Eh, god morgon Kapten.

Svarade han, aningens röd om kinderna. Han passerade snabbt Kaptenen och börjar fixa i ordning något att äta.

- Har Kapten sovit gott?
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: Morning has broken

Rhin Ferret hade gjort vad hon gjort bäst: rekat. Sett över skeppet, kollat skrymslen och vrår, hittat mat - ätit. Där folk delvis tycktes sova hade hon kollat över vad utrymmen hon kunnat finna, iklädd jeans och den långa bruna oljerocken. Lapp för ögat - så klart.

Sedan hade hon stängt in sig i sitt krypin. Underskriften på deras.. anställningsbevis fanns fortfarande inte där. Dokumentet i sig läggs ner bland hennes prylar i övrigt. Lika bra det.

När sedan hon kliver in, bara kort efter Hisang, svarar hon med tystnad. Hon och hon. Den alldagliga.. "mekanikern" är byggd som något av en vinthund utan kvinnliga drag i stort. I alla fall inga som skulle anse att det var värt att dras fram iklädd manliga kläder i alla fall. Som nu.

"Hrm.." Okammad. Inte för att det är så hemskt oredligt med den bruna hårman som Rhin har till förfogande, men det är inte fäst i en hästsvans i alla fall.
"Det är svårt att sova gott på den här skorven. Finns det en mutter här som inte är lös?" Säger den alldagliga stämman och hon kikar ner på både kaptens och Hsiangs tallrikar.
"Vad sjutton är det här? Överkörd vombat?"

Sträckte på ryggen så att det knakade. Tog en tallrik och petade bekymrat i maten. Inte för att den här könsneutrala individen var petig med maten, men hon kunde svära på att någon verkade ha hällt i motorolja i eländet.

"Vad är dagens uppgifter, Kapten? Något oljefilter som ska bytas?" Med tanke på att det, som sagt, verkade flyta olja i maten. Om det inte bara var hennes enda öga som var grumligt i all nyvakenhet?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Morning has broken

Namn: Barnabas
Plats: -> Matsalen

Barnabas var fjärde man på plats i matsalen. Laura, Hsiang och Rhin hade börjat äta.
- Godmorgon, sa han glatt innan han såg kaptenens tröja och stönade högt. Nåja, Laura, vi har ju en läkare ombord nu...
Sen kom han av sig när Laura lite stött vände sig mot Rhin och sa:
- Det här är allas vårt hem Rhin och jag hoppas att vi kan hjälpas åt att göra det bättre. Alla lösa muttrar du hittar ska skruvas åt. Om du lyckas hitta nån på Barnabas kan du förresten skruva åt den med.
Och så ett snett leende åt hans håll på det.

Ojdå, tänkte Barnabas. Kapten tar inte lätt på kritik av skeppet i alla lägen. Han fick fram en limpa bröd och bröt av en bit och började äta. Tittade på tröjan igen och skakade på huvudet. Nytt fokus!
- Så Rhin, eftersom du fortfarande lever så gissar jag att det inte var Reevers som kostade dig ditt öga?

Strax efter droppade övriga besättningen in en efter en och småpratat fyllde atmosfären. Det var tydligt att Laura väntade in hela skeppets befolkning innan hon tänkte börja prata.
För tydligheten skull: jag tänker inte vänta på att alla spelare sagt nåt utan snart gör jag ett Laura-inlägg som börjar med "När alla har satt sig så..."
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Morning has broken

Namn: Laura (och samtliga som är ombord på skeppet)
Plats: Matsalen

- Såhär är läget, börjar Laura när alla har satt sig ner vid bordet och fått någonting att äta. Vi har tre boxar att leverera och kommer alltså att behöva dela in oss i tre grupper. Jag själv kommer att stanna ombord på Rigel och Cake-Mouse kommer att stanna han också för att göra en sista insats i maskinrummet. Han har valt att kliva av skeppet innan vi reser vidare.

Det blev en kort paus och ett kort mummel om "vem fasen väljer att kliva av på Higgins Moon av alla usla platser i universum?".

- Vilket betyder att Lyle, Hsiang, Billy K, Rhin, Sarah, Frank och Barnabas ska delas upp i två grupper där en av er gärna får stanna hos mig eftersom Cake-Mouse säger mindre än intercom-utrustningen här i matsalen gjorde innan jag lagade den. Minerva är i egenskap av passagerare fri att delta i vilket grupp hon vill. Jag har inga krav på prestation för dig, ni andra förväntar jag mig att ni gör ert bästa för att snabbt och smidigt leverera boxarna så att vi kan lämna den här stinkande, ni kommer förstå när era näsor landar om ni inte varit här förut, månen så fort som möjligt.

Laura plockar upp ett papper och börjar skriva.
Grupp grå (Rigel): Laura, Cake-Mouse
Grupp gul (festen):
Grupp grön (ölstugan):
Bra länk för att fräscha upp minnet.

- Så vad säger ni? frågar Laura medans hon skriver, utan att lyfta blicken från pappret. Är det någon som har några preferenser?
 
Top