Nekromanti Firearms i D&D? (OD&D/Basic/AD&D)

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hej, jag undrar om nån av er har koll på några smarta regler för pistoler och gevärer och granater och sådant för D&D? Teknologisk nivå bör vara runt 1600-1650 ungefär.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag har kollat med några som spelar D&D och de säger att man inte får ha med eldvapen.

De säger att de har spelat sen Gygax dagar.

Närå.

Det finns en del skrivet till Pathfinder. En klass (alchemist) kan göra bomber med ett system som liknar roguens sneak attack (bomberna gör mer och mer skada i samma takt som man levlar)

Men allt det här visste du väl redan?
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Till AD&D 2nd ed. kom det i varje fall regler för krutvapen i ett par supplement.

I Arms and Equipment Guide finns regler för Arquebus och i Players Option: Combat & Tactics beskrivs lite olika krutvapen.

Det kan finnas på fler ställen, men det är dessa jag kommer på just nu.

Edit:
I Combat & Tactics ignorerade krutvapen rustning, hade open ended skada (25% chans att ytterligare en skadetärnings slås) och en missfire-tabell som man skulle slå för där resultatet kunde vara att vapnet låste sig, blev så smutsigt att det måste rengöras eller till och med exploderade.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Har för mig Dark Dungeons,som är baserat på BECMI, har regler för eldvapen.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
En variant (kommer inte ihåg vart jag fått den ifrån) är att låta handeldvapen funka som armborst (vad gäller omladdning och skada, möjligtvis kan de ha kortare avstånd pga dålig precision) - men låta dem ignorera AC-bonus från rustningar.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Medveten om att precisionen är en balansfråga kan jag likfullt flika in att räfflade pipor uppfanns på 1400-talet, och ett gevär som var pricksäkert till 100-150 meter inte var orimligt alls.

Just saying.

Fake edit: Sen för lite ytterligare trivia fanns det på 17-1800 tal en bössa med åttkantig pipa och tillika åttkantiga kulor vars precision inte överträffades föränn en bit in på 1900-talet.

/end of useless facts.

Riktig edit: Det kan ha varit så tisigt som 1600-tal nu när jag tänker efter.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
I Oubliette Magazine (ett fanzine med material till Labyrinth Lord) nummer 2,3 och 4 finns det några rätt enkla regler för krutvapen.

I grund och botten behandlas de som övriga avståndsvapen förutom laddningtid på 2-3 rundor, och skada kring 2t4 och 2t6. Roligast är muskedundret som gör 1t4 i skada per runda man spenerar på att ladda det (upp till max 5 rundor).

Utöver det föreslås ett slag för att se hur varelser reagerar på chocken med rök och höga ljud från krutvapen: man slår 2t6 mot (moralvärde/2)+(HD/2) ungefär som ett moralslag.

Det hela toppas av med regler för missöden vid avfyrning. Här föreslås det att man slår en t100 varje gång man skjuter. Vapen av bättre kvlalitet kanske har 5 % för missöde, medan dåliga har uppåt 10 %. Själv skulle jag nog baka in det i attackslaget tror jag. Sedan slår man i alla fall på en tabell med olika effekter som att vapenet exploderar, krutet har blivit fuktigt, etc.

Rätt basic stuff.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eldilon said:
I Combat & Tactics ignorerade krutvapen rustning, hade open ended skada (25% chans att ytterligare en skadetärnings slås) och en missfire-tabell som man skulle slå för där resultatet kunde vara att vapnet låste sig, blev så smutsigt att det måste rengöras eller till och med exploderade.
Argh!
Nämn inte crit- och fummeltabeller för Eksem ... han blir så konstig då... :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
ROLEEEMAAASTERRR!!!

Eh, va? Var är jag?

Ahem, ja, jo när det gäller misfire-tabeller av olika slag är jag förstås otroligt lättsåld; trots mina normala aversioner mot extra tärningsslag och dylikt.
 

PatrikL

Veteran
Joined
3 Oct 2010
Messages
55
Location
Stockholm
Jag håller med Terje! När vi spelade OD&D för länge sen så använde vi reglerna för lätta/tunga armborst för pistoler/gevär. Det funkade bra. Lägg till lite blixt och dunder bara.

En sak som kan vara värt att tänka på är krutet. Hur görs det, av vem, hur är tillgången? För får RP tillgång till ickemagiska sprängämnen så kommer de att vilja använda dem.

Mycket!

Personligen tycker jag att det är en utmärkt idé men det stjäl ju lite av magikernas roll om RP kan spränga orcerna istället för att fireballa dem.

Vänligen,

/P
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är 1600-talets Amsterdam som är setting, fast med vissa magiska och övernaturliga element. Jag räknar med att utrotning medelst eld och explosioner a la Call of Cthulhu kommer att förekomma rikligt :gremlaugh:

Det är inte riktigt däri de verkliga utmaningarna kommer att ligga, så att säga. Om magikern läst in eldbollar som spells är det troligtvis kört i vilket fall :gremlaugh:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eksem said:
Om magikern läst in eldbollar som spells är det troligtvis kört i vilket fall :gremlaugh:
Är det inte ens OK att läsa in små små fluffiga rosa eldbollar?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Röken ska inte underskattas. Svartkrut producerar kopiösa mängder krut.

En hakebösskytt i en genomsnittlig dungeon-korridor (5' bred) har definitivt skapat ett ogenomskinligt rökmoln (5'x5'x5') efter två skott. Redan efter ett skott är det dålig sikt (om man nu bryr sig om modifikationer...)

Man kan nog tänka sig att det går att avfyra två eller rent av tre pistolskott, lite beroende på kaliber (eftersom det styr mängden svartkrut som används).

Så, en huvuduppgift för spellcasters kan snarare bli att lägga besvärjelser som driver iväg krutgasmolnet så man kan skjuta igen, istället för fireballs... :gremsmile:
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Eksem said:
Det är 1600-talets Amsterdam som är setting, fast med vissa magiska och övernaturliga element. Jag räknar med att utrotning medelst eld och explosioner a la Call of Cthulhu kommer att förekomma rikligt :gremlaugh:
Låter skitkoolt, lite som vårat Amersfoort elände.

Då använde vi denna magnifika karta.
 
Top