Nekromanti Finns .....

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Svensk RPG skräck

Skräckspel på svenska: Gemini såklart! Inte testat så mycket själv dock men det verkar rätt tufft. Nattsvart fantasyskräck... på svenska.

Aldrig att det är lika bra som KULT (som inte ges ut på svenska längre)eller CoC (som aldrig gjort det) men helt klart med potential.

"Jag kan dock inte fatta hur du inte kan tycka om Neogames spel"

mycket regler + rätt mycket "powergaming" + ointressanta kampanjvärldar = gääääsp
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Here we go again [OT]

Jo, jag är inbiten friformare, något som Krille är väl medveten om eftersom vi haft ett antal verbala bataljer i ämnet. Jag vill inte dra upp diskussionen ännu en gång.

Men jag vill ändå bara klargöra att friformande inte är så jäkla krångligt som fok kan tro. Grundkursen lyder som följer:

- Skippa reglerna, låt SL avgöra utgången av händelser utifrån RPnas agerande
- Gå in i karaktärerna. Allt du säger säger din RP. Detta byggs med fördel på med lite lajv-känsla av typen: Om din RP böjer sig ner för att plocka upp något så gör du det också.
Detta leder förhoppningsvis till någon form av halv-live som är alldeles särskilt roligt i skräckspel.

Det går alltså alldeles utmärkt att friforma vilket äventyr som helst, systemlöst som systembundet. Det går alltså alldeles utmärkt att friforma även om man spelar Eon.

Det finns naturligtvis nackdelar med detta åxå, men jag anser att fördelarna med råge uppväger nackdelarna. Krille är av en annan åsikt, men eftersom det inte finns en chans att han kommer att avhålla sig från att svara på det här så är jag säker på att du kommer att få höra hans syn på friform vad det lider.

I grund och botten handlar det dock om vad man vill ha ut av sitt rollspelande. En mycket grov generalisering som använts tidigare här på forumet (och som jag eg inte tycker om men som i kan vara ganska talande) är att för "vanliga" rollspelare är rollSPEL viktigare än ROLLspel, och för friformare tvärtom. Fast jag anser att allt är rollspel, bara vinklat på olika sätt.

KRILLE>>> Vi skippar maratondiskussionen den här gången va?

GO FRIFORM!
/sluper
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
regler vs. friform

Debatten Regler vs. Friform är någonting jag aldrig förstått mig på...

Fakta. Vissa gillar friform eller väldigt få regler. Däribland jag själv. Andra vill ha fler regler och tärningsslag. Men vad är egentligen problemet? För tusan! Vi håller ju på samma sak och brinner för samma hobby! Måste vi tjafsa och slänga stenar i glashus?!

Kände bara att jag ville inflika detta stillsamma fredsbuskap...; )

mvh
/Daniel
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Tja Kult helt enkelt.

Kult är enligt mig det bästa Svenska skräckrollspelet. Finns ju inte så många svenska skräckrollspel även om Phobia är på gång. Chock var ju endast en översättning.
Det finns många som klagar på kult eftersom det skulle vara ett blodigt spaltterspel men som sagt. Det är upp till spelledaren.
Kult har helt klart en av de mest underbara och perverterade värdsbilder. EXTAS...

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Here we go go go... [OT]

"Krille är av en annan åsikt, men eftersom det inte finns en chans att han kommer att avhålla sig från att svara på det här så är jag säker på att du kommer att få höra hans syn på friform vad det lider."

Tja, jag tänkte faktiskt låta bli. Jag hade sagt mitt för den här gången, men nu inbjuder du ju till det så...

Men vafan! Om någon nu vill ha den här diskussionen (igen) så hoppar jag gärna på den igen, men denna gång i Rollspelsforumet. I skräckforumet är den mest off topic. Så här kommer jag hålla tyst.

"KRILLE>>> Vi skippar maratondiskussionen den här gången va?"

Sure.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: regler vs. friform [menlöst svar]

VAFALLS! Yngkrygg och vapenvägrare! Förbannade pacifist! Upp till kamp pojk! Grip ditt gevär och spring fram över skyttegravarna! Storma fienden, med glatt humör!

*avbrott av en klunk stärkande absint*

Stick dem och flå dem, bränn och förstör! Att ge sitt liv för det brittiska väldet, min gosse, det är allt man kan begära!

*klunk, klunk*

Matros! Hissa segel och ladda kanonerna. Här ska bombas!

*klunk*

Vafalls? Vadå sitta ned i roddbåten? Du, gosse.... spoling till yngkrygg där... jag var till havs redan när du var...

*klunk, klung, vingel*

Redan när du var...

*plask*

/Andreas - har tråkigt?
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
anfäkta anamma [OT... extremt OT]

Ditt inlägg får mig inte helt osökt att omedelbart tänka på "Tengah".

Hur det kan komma sig?

tja, om du samlar ihop spelgruppen så vi kan avsluta det hela nå'n gång så garanterar jag att du kommer att få reda på det.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Tar det kort [ot]

Ett råd är ju att testa att spela med levande och använda mindre regler, för att se hur det är. Själv föredrar jag nästan att det faktiskt finns en tärning... till de få tillfällen där slumpen faktiskt kan vara rolig att ha med.

/Andreas - är det därför man alltid har en T20 med sig överallt?
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Tar det kort [ot]

vilket på nå't sätt visar på det jag sa om det fåniga i ROLLspel vs rollSPEL prylen som harvades här förut (ävenom det var jag som triggade den diskussionen så var inte just DET mitt påhitt iaf... hoppas jag). Gränsen mellan de påstådda typerna av spel är hur som helst flytande.

Och jag pratar och pratar och säger ändå inget som inte sagts för eller som folk inte redan vet så jag tar nog och håller käft nu.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
*haha*

<I>
"Vissa gillar friform eller väldigt få regler. Däribland
jag själv"</I>

På det sättet Svenil rollspelet är uppbyggt uppmanar det
ju faktiskt till powergaming/koboldism (nivåer och
färdigheter som man kan använda taktik för att använda) så
ibland undrar man ;-) Hoppas du ser det ironiska som
jag gör, så slipper jag få en arg chef *skratt*
<I>
"Men vad är egentligen problemet?"</I>

Folk har åsikter och vill vädra dem, det är problemet.
<I>
"Måste vi tjafsa och slänga stenar i glashus?!"</I>

Det hela grundar sig i att en friformare eller kobold
säger hur denne tycker att rollspel ska spelas och så är
debatten i full gång. Jag förespråkar friform framför
koboldism, men anser att det kan vara kul avkoppling ibland
för att slippa allt gravallvarligt eller hjärntwistande,
då jag tycker det är den bästa formen av Rollspelande.

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Re: *haha*

Vem har sagt att vi har varit fullt seriösa en sekund när vi gjorde Svenil Rollspelet? Koboldismen är helt klart ett parodiskt grepp...;)

/Daniel
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: *haha*

<I>
"Vem har sagt att vi har varit fullt seriösa en sekund när
vi gjorde Svenil Rollspelet?"</I>

Inte jag i alla fall, men allt jag skriver till er är
seriöst. Skratt är faktiskt (hos mej i alla fall) klassat
som ytterst seriöst ;-)
Modulen gör nog att jag lever ett par år till.
<I>
"Koboldismen är helt klart ett parodiskt grepp...;)"</I>

Det är nog det enda vettiga man kan ha powergaming till -
att få sig ett gott skratt.

/Alexander Gyhlesten - Din nåldyna i hölstret

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Re: Tar det kort [ot]

Åk på gothcon och testa antingen "sweet dreams are..." eller "Ska du snacka, din jävel?" som är shysta friforms scenarion gjorda av mycket trevliga killar. På det första kan då få mig som SL om du har (o)tur...

//Kalle - som hoppas att Punger kommer till GothCon och är föranmäld...

"U come around tonight, Crapgame, and I'll show U... Odball, kellys Heroes
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
men alltså...

...hallå!

Visst, vissa gillar det ena, vissa gillar det andra. Och med det argumentet kan man ta kål på de flesta diskussionerna på forumet. Det är ju trots allt ett diskussionsforum, inte sant? Jag säger inte att det ena är bättre än det andra utan säger säger bara VARFÖR jag gillar det ena samtidigt som jag är nyfiken på varför vissa gillar det andra.

"Men vad är egentligen problemet"

Problem... tja, jag ser inget problem...

"Vi håller ju på samma sak och brinner för samma hobby"

Jepp, självklart, men vi måste ju få utbyta åsikter & erfarenheter sinsemellan.

"Måste vi tjafsa"
Christ! det är rollspel vi snackar om, inte fredsförhandlingarna i Palestina. Klart som fan man får tjafsa lite. Fast det är klart... det kan ju gå till överdrift.

Vill du uppleva själva definitionen av "tjafs" tycker jag att du ska ta en titt på Zinescene.

Rollspelare förenen eder!
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Svensk RPG skräck

"Skräckspel på svenska: Gemini såklart! Inte testat så mycket själv dock men det verkar rätt tufft. Nattsvart fantasyskräck... på svenska.

Aldrig att det är lika bra som KULT (som inte ges ut på svenska längre)eller CoC (som aldrig gjort det) men helt klart med potential."


Jag skulle nog vilja påstå att det nästan kommer upp i Kult's klass och att det piskar CoC, men det beror förstås på SL. Spelade ett äventyr där jag var dekadent adelsmannason med mer pengar än nödvändigt. Vi var studenter och skulle ha avslutningsbal med kurragömma. Jag utövade nekrofili på en stackars studentflicka som jag sedan begravde i kolkällaren. Det var ett rätt skönt äventyr...

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 
G

Guest

Guest
Kult (psykosframkallande)
Chock (kalla kårar, nostalgi)
Obs. Chock är något svårt att finna.

Mäster Azazel
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Järnmasken (OT)

Ahhh, Järnmasken... Spellede det på gothcon 23 för ett gäng från norland... Hade skitkul.

//Kalle - remembers the god old days.
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Re: men alltså...

Klart man ska diskutera och resonera! Det påpekade jag aldrig som ett fel. Men min åsikt i frågan råkar vara att regler vs. friform är en ganska meningslös "konflikt"...

Visst kan man säga alla diskutioner i förlängningen kan dödas genom att härleda till smak... Men jag kan ändå tycka att tolerans är något man bör praktisera i debatt.

För övrigt kan jag nog försäkra om att jag har Zinescene-forumet under uppsikt.

mvh
/Daniel
fansinansv. rollspel.nu
 
Top