Rymdskeppet
Veteran
Finns det några mysiga fantasyspel som drar sig mer åt sagan och inte nödvändigtvis är för barn. Jag tänker stämningsmässigt The Hobbit och Narnia. Gärna lite brittisk känsla. 0% metall.
Cool idé! Tyvärr inte riktigt vad jag sökte. (jag tänkte mer Narnia utan människorna)Jag tänkte mer "det var en gång..."-fantasy med magiska varelser och utan en superkonkret värld och utan verkliga inslag.gabrielledebourg;n346213 said:Om du vill åt Narnia-känslan med "barn i en sagofantasyvärld" funderar jag på typ en hack mellan Ur Varselklotet och Svärdets sång: Rollpersoner och regler baserat i grunden på Ur Varselklotet, men settingen är i Svärdets sång. Du kan också flytta barnens vardag från Mälaröarna på 80-talet till England under Blitzen: det känns som att vardagsproblemen med deppig vardag med en överhängande oro kan flyttas väl till evakuerade barn under kriget.
Coolt, har du spelat detta?Skarpskytten;n346218 said:
Tyvärr är mina tyskkunskaper 0, men det ser ganska mysigt ut.DeBracy;n346219 said:Om din tyska är duglig kan du helt enkelt skaffa Narnia-rollspelet (kolla gärna förhandsvisningen, mycket finare än den där omslagsbilden antyder).
Jag har mouseguard men har aldrig spelat det. Det kanske börjar bli så dags nu.Tjocken;n346222 said:Det kankse inte helt slår huvudet på spiken men Mouse Guard kanske kan vara av intresse?
http://www.mouseguard.net/book/role-playing-game/
Tycker att bilderna från serierna och rollspelet känns väldigt stämningsfyllda och sagolika.
Nope, tyvärr inte. Kanske någon av våra indiegrurus?Rymdskeppet;n346220 said:Coolt, har du spelat detta?
Och samma illustratör som TOR (att döma av omslaget)Dante;n346224 said:Beyond the Wall and Other Adventures är riktigt mysigt, tycker jag.
Ett nedstrippat gammel-D&D i botten, visserligen, men är man okej med det så serveras sagostämning à la Lloyd Alexander (Krönikan om landet Prydain) och Susan Cooper (En ring av järn, etc.).
Som grädde på laxen är det också low prep.
Jag har heller inte spelat, men det är definitivt ett av de spel som jag vill spela.Rymdskeppet;n346220 said:Coolt, har du spelat detta?