Finns det några bra sagofantasyspel?

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Finns det några mysiga fantasyspel som drar sig mer åt sagan och inte nödvändigtvis är för barn. Jag tänker stämningsmässigt The Hobbit och Narnia. Gärna lite brittisk känsla. 0% metall.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Om du vill åt Narnia-känslan med "barn i en sagofantasyvärld" funderar jag på typ en hack mellan Ur Varselklotet och Svärdets sång: Rollpersoner och regler baserat i grunden på Ur Varselklotet, men settingen är i Svärdets sång. Du kan också flytta barnens vardag från Mälaröarna på 80-talet till England under Blitzen: det känns som att vardagsproblemen med deppig vardag med en överhängande oro kan flyttas väl till evakuerade barn under kriget.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,286
Äventyr eller Hjältarnas Tid, beroende på ålder. Det är mer "gladfantasy" än grimdark eller fullt ös med våld dessutom.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Witch Quest kanske kan vara något? Behagliga berättelser om 13åriga häxor och deras katter.
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
gabrielledebourg;n346213 said:
Om du vill åt Narnia-känslan med "barn i en sagofantasyvärld" funderar jag på typ en hack mellan Ur Varselklotet och Svärdets sång: Rollpersoner och regler baserat i grunden på Ur Varselklotet, men settingen är i Svärdets sång. Du kan också flytta barnens vardag från Mälaröarna på 80-talet till England under Blitzen: det känns som att vardagsproblemen med deppig vardag med en överhängande oro kan flyttas väl till evakuerade barn under kriget.
Cool idé! Tyvärr inte riktigt vad jag sökte. (jag tänkte mer Narnia utan människorna)Jag tänkte mer "det var en gång..."-fantasy med magiska varelser och utan en superkonkret värld och utan verkliga inslag.

Jag vill se talande djur, troll, häxor och drakar men nästan inga människor.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Om din tyska är duglig kan du helt enkelt skaffa Narnia-rollspelet (kolla gärna förhandsvisningen, mycket finare än den där omslagsbilden antyder).
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
DeBracy;n346219 said:
Om din tyska är duglig kan du helt enkelt skaffa Narnia-rollspelet (kolla gärna förhandsvisningen, mycket finare än den där omslagsbilden antyder).
Tyvärr är mina tyskkunskaper 0, men det ser ganska mysigt ut.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Beyond the Wall and Other Adventures är riktigt mysigt, tycker jag.

Ett nedstrippat gammel-D&D i botten, visserligen, men är man okej med det så serveras sagostämning à la Lloyd Alexander (Krönikan om landet Prydain) och Susan Cooper (En ring av järn, etc.).

Som grädde på laxen är det också low prep.
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Dante;n346224 said:
Beyond the Wall and Other Adventures är riktigt mysigt, tycker jag.

Ett nedstrippat gammel-D&D i botten, visserligen, men är man okej med det så serveras sagostämning à la Lloyd Alexander (Krönikan om landet Prydain) och Susan Cooper (En ring av järn, etc.).

Som grädde på laxen är det också low prep.
Och samma illustratör som TOR (att döma av omslaget) ;)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,286
Om det går an vill jag slå ett slag för Once upon a time också. Berättarspelet, alltså. Det med kort och grejer. Riktigt kul med rätt folk och det bygger ju helt på en sagostämning.
 
Top