Finns det några bra rollspelsserier?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag läser Designers & Dragons, och överraskas av hur pass många D&D-serier det ändå funnits. Så frågan blir om det faktiskt finns några bra rollspelsserier också? För att specificera menar jag inte serier som handlar om rollspelare eller rollspelande (som Kieron Gillens Die, som är det här decenniets bästa serie alla kategorier hittills IMO) eller serier som skämtar om rollspel (som den ypperliga What's New With Phil & Dixie eller den utmärkta Order of the Stick eller den ibland roliga Munchkin-serien), och inte heller serier som blivit rollspel (som Mouseguard), utan just adapteringar av rollspel till serieformatet. Tini Howards Vampire: The Masquerade-serie är väl... OK, men det är det närmsta faktiskt bra jag kan komma på på rak arm.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Mutant Chronicles-serien Golgotha (4 delar) var… Well, det var Mutant Chronicles. Inte Shakespeare. Men omslagen ritades/målades av Simon Bisley (och inlagan av nån som också gjorde finfina grejer), så…

2a9bd8418e726b1f2fdbc2d36878ab6b.jpg
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Läste just Dark Horses Kult-miniserie från 2011, och även om det vore överord att kalla den bra, så fångar den i alla fall en del av känslan.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Mutant Chronicles-serien Golgotha (4 delar) var… Well, det var Mutant Chronicles. Inte Shakespeare. Men omslagen ritades/målades av Simon Bisley (och inlagan av nån som också gjorde finfina grejer), så…
Läste den nu… komplett nonsens, men välgjort och mycket underhållande, och vad mer kan man egentligen begära av Mutant Chronicles?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag har bara läst Damnation Crusade av 40k serierna. Men den är skriven av Dan Abnett och ganska kul. Skitful dock.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag har bara läst Damnation Crusade av 40k serierna. Men den är skriven av Dan Abnett och ganska kul. Skitful dock.
Jag ser det inte som en rollspelsadaptering, dock.

På 40K-sidan: Kieron Gillens Marneus Calgar (den första nu när Marvel har utgivningen) var bland det svagare han skrivit, men svagt Gillen är fortfarande bättre än det mesta.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Läste just Dark Horses Kult-miniserie från 2011, och även om det vore överord att kalla den bra, så fångar den i alla fall en del av känslan.
Jag tyckte den var helt absurt kass och endast kan ses som Kult om du blundar med båda ögon och vänder tidningen bak-och-fram. :D

(Notera: jag överdriver! Och ingen behöver håll med mig.)
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Jag tyckte den var helt absurt kass och endast kan ses som Kult om du blundar med båda ögon och vänder tidningen bak-och-fram. :D

(Notera: jag överdriver! Och ingen behöver håll med mig.)
Lyckligtvis fanns det minst en person som skiljer sig I smak från dig och mig, för jag lyckades sälja mina exemplar med lite vinst... ;)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Pathfinder-serien från Paizo, som handlar om de ikoniska hjältarna från regelboken, är OK. Inget märkvärdigt, men förmedlar känslan av typiska rollspels-äventyr.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Följer den det som händer på jubbtubb eller är det en ny berättelse?

Och på vilket sätt är den bra?
Det är en prequel till första kampanjen. Eller rättare sagt, baserad på saker som hände när de bara spelade hemma utan att filma.

Den är bra eftersom den är karaktärs-fokuserad, och karaktärerna är underhållande. Handlingen är sekundär, men för den delen inte ignorerad.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Dessa är i DnD-universumet (eller någon variant)...

http://www.d20monkey.com är sjukt bra, men faller mestadels i kategorin "handlar om rollspelare", men flera olika spel har kapitel med egen handling. Bland annat...
https://igscomic.sibilly.com är gjord av samma episka författare och sägs komma att utspela sig i CoC-universat. Än så länge är det bara två sidor från epilogen av D20 Monkey upplagda dock.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Top