Finns det några bra rollspelsserier?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,256
Jag tror det till viss del beror på att det är väldigt svårt att göra fantasy och sf i serieformat. I allmänhet, alltså. Att bygga värld på det sätt man behöver inom fantastik kräver mer än vad man lätt får ut av formatet, även om man är van vid att skriva för det. Särskilt traditionell fantasy, som ju innehåller mycket resor, tror jag är extra svårt.

Med det sagt är det självklart så att det går, men jag tror det inte är en slump att det finns så få bra.

Även om det inte är en rollspelsserie vill jag igen rekommendera Sleepless, just för att den kan stjälas massor från till rollspel. Väldigt välgjorda hovintriger och bra palatsdrama.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Jag tror det till viss del beror på att det är väldigt svårt att göra fantasy och sf i serieformat. I allmänhet, alltså.
Kanske, men det finns massor med utmärkta SF- och Fantasy-originalserier. Det verkar snarare vara just adaptering som är svårt - det gäller böcker/film/tv/datorspel också.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Hur kunde det dröja till sidan 2 i tråden innan någon nämnde Order of the Stick? En av mina favoritserier alla kategorier.
Antagligen för att den nämndes i startinlägget? Bra, men inte vad trådstartaren är ute efter.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Frågan är väl lite om det finns så mycket bra direkt rollspelsbaserad fiktion öht? Verkshöjden brukar ju oftast bli rätt måttlig om det just inte rör sig om någon form av dekonstruktion (och för all del ofta även då).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Frågan är väl lite om det finns så mycket bra direkt rollspelsbaserad fiktion öht? Verkshöjden brukar ju oftast bli rätt måttlig om det just inte rör sig om någon form av dekonstruktion (och för all del ofta även då).
Ja, det här får väl betraktas som en underavdelning till det. Samtidigt utgår jag från att det finns enstaka bra skriven rollspelsfiktion också (Svavelvinter om inte annat). Inom romanerna finns också fenomenet med massvis med bra böcker som inspirerats av författarnas kampanjer även om de inte är rollspelsböcker.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,717
Jag har bara läst just Lady of Paris, men den gillar jag. Tror den sticker ut en hel del från det andra.
 
Top