Finns det några bra Lovecraftianska Datorspel?

ingels

Investigator
Efter att ha provat en del PC spel med ordet "Cthulhu" i titeln så blir jag till 99% besviken så jag kastar ut frågan. Finns det några bra Datorspel (PC) med en Lovecraftiansk känsla i dem? Vad har ni själva för favoriter?

Har ju ett och fler därtill som är gamla och förmodligen även har Call Of Cthulhu i sin titel, b.la ert spel där man nu är i ett gammalt hus och det var någon creepy vaktmästare som tog emot mig när jag kom, har ju spelat det fö bra länge sedan som jag vart förtjust i men det har säkert 20+ år på nacken.Det vankas jumpscares och då blir jag ju lite för skraj

Last edited:
Dark Corners of the Earth var ett ojämnt men bra och spännande spel för 20 år sen.

Amnesia (kolla inte upp något innan du spelar, det är att titta bakom skynket).

Deadspace.

Jag tänker att det beror lite på vad som gör en besviken… Jag menar, jag har ju tyckt att flera lovecraftspel varit helt dugliga, det nya Cthulhu: The Cosmic Abyss gillade jag åtminstone första timmen av till exempel.

Annars tyckte jag att Call of Cthulhu, Sherlock Holmes: The Awakened och The Sinking City var bra också, även om det bara är The Awakened jag faktiskt spelat färdigt. Still wakes the deep saknar officiell Lovecraftkoppling men känns ändå helt rätt i genren, liksom The Excavation of Hob's Barrow.

Prisoner of Ice är väl däremot kanske mer nostalgi-klassiskt än "bra" =)

Alltså man måste nog ha en bra dos nostalgi för 90tals-vektorgrafik o Adlib-soundtrack
Och framför allt: 90-tals-tank controls.

Jag älskar gammal VGA-grafik och tillhörande ljud, men de där kontrollerna klarar jag bara inte av… =)

Och framför allt: 90-tals-tank controls.

Jag älskar gammal VGA-grafik och tillhörande ljud, men de där kontrollerna klarar jag bara inte av… =)
Ja, sant, kontrollerna är horribla. Och så knasiga kameravinklar på det oxå. Kommer ihåg hur irriterad jag blev första g jag spelade det, när det var nytt..

(Man får försöka intala sig själv att kontrollerna och kameravinklarna är där för att skapa en skräckfilms-känsla, total avighet och snedhet, enkla saker blir svåra! :gremgrin:)

Dredge var ju skoj när det testades så det kanske man skulle ge sig hän för.

Ska kolla in både Gibbo och
Dreams in the witch house och hålla tummarna för att de kan "behövas" i framtiden, dock i te nu för ska jag klara av nåt som ser ut som ett uppfräschat Lucas Arts äventyr får det bli senaste Monkey Island spelet 😉

Dark corners vet jag att det ligger backloggen och har testats, det kanske fick stryka på foten pga att det var gammalt när det testades?

Last edited:
Ja, sant, kontrollerna är horribla. Och så knasiga kameravinklar på det oxå. Kommer ihåg hur irriterad jag blev första g jag spelade det, när det var nytt..

(Man får försöka intala sig själv att kontrollerna och kameravinklarna är där för att skapa en skräckfilms-känsla, total avighet och snedhet, enkla saker blir svåra! :gremgrin:)
Den största synden det spelet gör angående kontrollerna är ändå att introducera hopp-kommandot sista kvarten, i övrigt tycker jag inte det är så fasligt för ett så tidigt 3d-spel...

Men till ämnet: senaste Alone in the Dark tycker jag ändå var en rätt okej återgång till Lovecraft-stämningen, och värt att kolla upp.

Stygian: Outer Gods är också lovande, dock är väl det inte färdigt ännu.

Flera här säger Dredge. Jag har spelat igenom det och kände inte speciellt mycket Cthulhu över det, mest på grund av att det inte riktig påverkade dig så mycket när du spelade. Helt ok spel dock. Kul tidsfördriv.

Däremot är remaken av Alone in the Dark, som släpptes nyss typ för ett år sen eller nått, riktigt riktigt skoj! Actionen är lite trist men storyn och allt är 100% Lovecraftian.

Både Gibbous och Dreams in the Witch House ser mycket ut som Lucas Arts äventyren och där tackar jag nog tyvärr nej. Ska fixa klart sista Monkey Island först

Äventyr och Strategi är två kategorier jag sällan spelar, den sistnämnda kategorin spelar jag aldrig.

Last edited:
Efter att ha provat en del PC spel med ordet "Cthulhu" i titeln så blir jag till 99% besviken så jag kastar ut frågan. Finns det några bra Datorspel (PC) med en Lovecraftiansk känsla i dem? Vad har ni själva för favoriter?

Har ju ett och fler därtill som är gamla och förmodligen även har Call Of Cthulhu i sin titel, b.la ert spel där man hur nu är i ett gammalt hus och det var någon creepy vaktmästare som tog emot mig när jag kom, har ju spelat det fö bra länge sedan som jag vart förtjust i men det har säkert 20+ år på nacken.

Secret World är ett MMO (som funkar utmärkt att spela solo) som tagit inspiration från många källor, bland annat Lovecraft.
Speciellt i den första zonen är Lovecraft-referenserna väldigt tydliga.

The Last Door 1 & 2!

Otroligt stämningsfulla peka & klicka-spel.

Egentligen inga direkta Lovecraft-referenser men ändå verkligen rätt känsla. Mycket vibbar från en av Lovecrafts inspirationskällor Arthur Machen, att det känns lite som hans noveller, att det är Storbritannien sent 1800-tal och lite folkskräckigt.

Last edited:
Cultist Simulator har också en riktigt go lovecraftiansk känsla, utan att använda direkta referenser till han.

”Seize forbidden treasures. Summon alien gods. Feed on your disciples. Cultist Simulator is a game of apocalypse and yearning. Play as a seeker after unholy mysteries, in a 1920s-themed setting of hidden gods and secret histories”.

Det är en kortbaserad simulator och verkar klurigt. Jag dog rätt snabbt de första gångerna jag spelade, men man anar att det alltid finns mer saker att upptäcka och låsa upp. Nästa gång jag spelar det ska jag nog kolla på nån sorts strategiguide.

Last edited:
Back