Nekromanti finns det något crpg värt att kallas rollspel?

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fel förutsättning

"taiburutopu ròrupuraigu" (japanifiering av "tabletop role-playing"),

Hmm... Enligt mr Mangakai, Simon Lundström, så kallar de det "table-talk roleplaying".

vilket enligt samma 90% japaner inte är "riktiga rollspel".

Å andra sidan är de ett av de mycket få länder i världen där bordrollspelandet faktiskt ökade under 90-talet. (-:

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Jag kan karate...

Fast det var ju oerhört mycket fniss i turistflocken, förstås...

"Det tar ett halvår att lära sig japanska så att man kan prata och göra sig förstådd, sju år att lära sig det så att man kan prata utan att det blir genant."
     nån amerikan som hade bott i Japan

små popcornkunskaper om japansk kultur, japanska språket och annat småskumt som man egentligen inte har den minsta nytta av i verkligheten.

En japansk brevkompis lärde mig en gång "only words you need know if you come to Japan":
Gomen ne, wakarimasen!  ('Förlåt, jag förstår inte!') ^_^

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Jag kan Ninjutsi....

Det lär man sig bara efter att man fått Rosa Bältet... Ninjas på lägre nivåer behöver inte kunna läsa eller skriva!

Nightowl

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Sorry då...

Vad gör väl det när man kan Bli Ett Med Natten? ;-)

Nightowl - gör oftare andra fel än just stavfel

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Chrono Trigger

Chrono Trigger. Chrono Trigger. Chrono Triggggerrrr.

Inte så mycket "äkta rollspelande" inblandat, men riktigt underbart.. Till Snes, så du får ladda ner en emulator..


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Chrono Trigger

Underbart spel! Squaresoft vet vad de gör, även om jag också måste instämma i att det inte är 'riktigt' rollspelande. Faktiskt inte ens i närheten då möjligheterna att välja väg är närmast obefintliga.

//MiDNiGHT. Snes ska man inte tumma på. Spelen till det är ju t.o.m. bättre än dom som gjorts till N64.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Den mänskliga faktorn..

..är ju bekant, men här av ett annat skäl: Maskiner/program är dumma. Inte bara dumma utan stendumma. Säskilt när det gäller att få nån slags intuitiv/bedömmande programvara (läs: det GÅR bara inte.)
Slutsats: Datorspel/program kan ALDRIG (inom en snar framtid iaf..) ersätta en mänsklig SL. Avsaknaden av intelligens gör att spelen inte heller bör kallas rollspel (per den definition 'vi' rollspelare känner till).
Slutsats 2: Därför kan inte heller datorspel jämföras med rollspel. Man får istället bedöma spelet i förhållande till de andra spelen i genren.

Fallout 2 är som sagt ett bra DATORspel.
//MiDNiGHT.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
...är övervärderad

"Maskiner/program är dumma. Inte bara dumma utan stendumma. Säskilt när det gäller att få nån slags intuitiv/bedömmande programvara (läs: det GÅR bara inte.) Slutsats: Datorspel/program kan ALDRIG (inom en snar framtid iaf..) ersätta en mänsklig SL. Avsaknaden av intelligens gör att spelen inte heller bör kallas rollspel (per den definition 'vi' rollspelare känner till)."

Å andra sidan har levande rollspel klarat sig utan spelledare ganska länge nu, så varför datorrollspel måste ha en spelledare när levande rollspel inte har det är något som jag ställer mig mycket frågande till. Den enklaste lösningen för alla är att konstatera att datorrollspel är ett annat medium, vilket även levande rollspel också är.

För övrigt anser jag att du borde ha en konversation med ELIZA och PARRY någon gång.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Den mänskliga faktorn..

är ju bekant, men här av ett annat skäl: Maskiner/program är dumma. Inte bara dumma utan stendumma. Säskilt när det gäller att få nån slags intuitiv/bedömmande programvara (läs: det GÅR bara inte.)

Omöjligt är ett stort ord. AI-forskningen går ständigt framåt och klarar av område efter område som bedömts som "omöjligt". Om det idag finns (och har funnits i minst tio år) system som kan diagnosticera sjukdomar lika bra som en läkare är det litet hårt att säga att just spelledande är en konst som datorer aldrig kommer bemästra.

Det finns ju inte heller något som hindrar att man helt bortrationaliserar spelledaren och sätter folk i en larp-liknande mud-omgivning. Det är kanske inget jag skulle gilla, men det är rätt genomförbart.
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
jag preciserar mig

såhär: ett KUL rollspel på datorn:
*utspelar sig i en dynamisk värld. dvs går jag in i någons hus och letar i deras hyllor så reagerar de på mitt inkräktande. om jag har slagit ihjäl någon på öppen gata i en stad är jag efterlyst där, kanske får jag en rättegång och blir frikänd.
*innehåller inte en massa gulligull-nuffror (som nästan alla SNES spel...)
*har lite mer realistisk strid än att man kan bli träffad ett otal gånger av gevärskulor, för att sedan dricka den röda medicinen så man blir pigg igen, och tuffa fiender tar flera raketer i nacken utan att blinka....
*har INTE EN CHANS att återuppliva karaktärer (DUMMMA DUMMA baldurs gate.....)
*har en kanske inte realistisk men LOGISK värld! dvs att monster ute i vildmarken har inte guld på sig, och fiender släpper just det vapnet de använt när de dör.
*har en hyffsat icke-linjär handling, där man kan vara ond eller god, egoistisk eller hjälpsam osv.....

finns det ett SÅNT spel ute -då köper jag det!
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
i baldurs gate kan man utan problem återuppliva sina döda kompisar, bara man släpar runt på deras lik, men de gör inte samma sak för dig. man TVINGAS att åka runt en massa i början och lägga näsan i blöt i någon slags gruva, trots att man kanske är totalt ointeresserad av det. AC minskar inte skador utan CHANSEN att bli träffad, magisystemet suger (man kan kasta besjvärjelsen en gång, sen måste man vila...) värden är nuffrig och gullig, om man är ond och lönnmördar en massa folk i början för att få en massa guld kommer "flaming fist" och slår ihjäl dig OAVSETT hur skicklig du än var på att stjäla och så.....
DÄRFÖR tycker jag att bg är tråkigt. däremot är planescape torment helt ok trots regelbristerna...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,483
Location
Helsingborg
Re: jag preciserar mig

Det som jag inte gillar hos crpg är:
Skelett som tappar en chokladbit, drake som tappar en ostbit och en hund som tappar pengar när man dödat dem (Revenent).
Man springer runt och slåss och konversationerna leder aldrig till nå't (Diablo).
Magisystemet är torfigt och fantasilöst (Baldurs).
Karaktären har inte färdigheter förutom vapenfärdigheter och typ låsdyrkning (Diablo, Baldurs, Revenent)
Man kan inte välja vad man ska säga (Diablo, Revenent).
Man ska inte kunna opta utan att det finns en nackdel (Baldurs)
Man måste göra allting i en viss ordning (Revenent, Diablo)

Det jag gillar hos crpg.
Otroligt komplicerat regelsystem eftersom datorn räknar ut allt blixtsnabbt (Fallout?).
Färdigheter (Fallout).
En chans att ha personlighet på karaktären (Fallout).
En chans att lösa en sak utan våld (Fallout).
Nytänkande (Fallout, Planescape, Revenent).

Baldurs och Fallout tycker jag är rollspel för att man kan välja vad man ska säga. Fallout varierar också på vad man kan säga beroende hur intelligent man är och hur mycket man har i färdigheten Speech.
Observera att jag bara talar om ettorna eftersom jag inte spelat alla tvåor.

/[color:green]Han</font color=green> som har Fallout som favorit med Revenent på andraplats för att det har utmattning och charmigt magisystem.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Visst har BG sina brister men de är ändå de bästa spelen...

i baldurs gate kan man utan problem återuppliva sina döda kompisar, bara man släpar runt på deras lik, men de gör inte samma sak för dig

Du kan bara återuppliva dem om deras kroppar är intakta. Det är de inte alltid. SPOILER -> Orsaken varför du inte blir återupplivad av dina kamrater beror på att du är son till en gud och din gudomliga själ återvänder direkt till dödsriket när du dör.

man TVINGAS att åka runt en massa i början och lägga näsan i blöt i någon slags gruva, trots att man kanske är totalt ointeresserad av det

Skillnaden jämfört med vissa rpg-äventyr är? Om din SL har gjort ett äventyr som går ut på att gruppen måste ner i en gruva så får väl gruppen göra det då. Spel med nästan total frihet har oftast kass story.

AC minskar inte skador utan CHANSEN att bli träffad, magisystemet suger (man kan kasta besjvärjelsen en gång, sen måste man vila...)

Systemet kanske inte är det bästa men det är iaf helt byggt på ett existerande rpg-system (AD&D).

värden är nuffrig och gullig, om man är ond och lönnmördar en massa folk i början för att få en massa guld kommer "flaming fist" och slår ihjäl dig OAVSETT hur skicklig du än var på att stjäla och så.....

Du blir inte dödad om du stjäl saker och inte blir upptäckt. Om du dödar folk är det ju en annan sak. Lagen är väl inte så korkad att de inte kan lista ut vem som gjorde det. Tror du att du skulle komma undan med det i verkligheten?

Jag respekterar självklart dina åsikter men delar dem inte. Smaken är som pengar. Vissa har det, andra inte... /images/icons/wink.gif

C
 
Top